Citat:
Ursprungligen postat av
heligabananen
! Polisen hade gjort en husrannsakan för ett tag tillbaka och hade hittat narkotika hemma.
Erkände brottet och skrev under strafföreläggande.
Har nu blivit tillkallad till rättegång och är åtalad för normal grad narkotikabrott.
Är min första dom och är relativt ung samt ingen kontakt med frivården eller kriminalvården.
Borde jag ta en offentlig försvarare eller skita i det och eventuellt slippa kostnaderna för det? Jobbar inom kommun samt inte heltid, så ingen superlön, vill inte behöva betala extra för ingen nytta.
Har noll erfarenhet så vet inte om advokaten kan fixa lindrigare straff gällande något såhär.
Och vad kan jag förvänta mig för straff? Var något gram MDMA, 1-2 dussin LSD lappar samt en karta benzo.
Tackar.
Du kommer få böter,villkorligt och samhällstjänst. Ta en offentlig försvarare. åklagaren kommer yrka på x antal månader, sedan kommer advokaten yrka på lägre, sedan kommer de lägga sig någonstans mellan i antalet månader som omförvandlas till böter och samhällstjänst. Kostar nästan inget alls i och med att du redan erkänt. Det jobbiga kommer vara dagsböterna om du har jobbigt med pengar.
Lyft fram hur bra det går i livet för dig annars, häv fram det positiva om det finns något, gillar de dig på jobbet, har du slutat med droger, att det var en engångsgrej osv. De vill inte sätta dig i fängelse, speciellt om du har jobb. de vill bara slå dig på fingrarna om det är första gången.
Går bra att skicka ett PM om du har fler frågor, vart i samma sits som dig.