2025-05-20, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Ja det var väl ändå jävligt bra. Så hoppas jag att han slipper sitta i häkte i natt. Det måste ju vara en fruktansvärd händelse även för honom.

Grovt vållande till annans död har en straffskala från 6 månader till 6 år. Så varför skulle han inte sitta i häkte?
Citera
2025-05-20, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Jo den är bilväg
Däremot Friisgatan är gång/cykelväg
Även vägen till höger uppmot Triangeln St Johanneskyrkan är bilväg

Såg det nu, den första kartan jag hittade visade bara den delen som jag visste om.
En helt vanlig väg alltså, den är väl inte speciellt stor eller svårkörd som vissa hävdar?
Citera
2025-05-20, 21:25
Medlem
afraidofmatss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SDless
Jag har aldrig stött på en etnisk svensk Taxi chaufför i Malmö

Det har jag. Men det var nog sådär 30 år sen...
Citera
2025-05-20, 21:27
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
??
Du kan inte vara seriös. Såklart det är synd om mördaren. Vi är ändå i Sverige.

Är du dum på riktigt? Det var inget mord. Vem som helst skulle förmodligen kunna vara i chaffisens skor.
Dessutom har du åkt mycket taxi i Malmö? Det har jag trots att jag har körkort och bil. Tar hellre en bil än letar efter en parkeringsplats jag aldrig kommer att hitta.
Taxichaufförerna i Malmö är extremt, extremt stressade. De får köra långa omvägar p g a alla avstängda vägar. Dessutom kör många bolag till fast pris.
Det är inte 40-timmar i veckan de jobbar för att få det att gå runt. När då en resa som ska ta 15 minuter normalt idag med alla vägarbeten tar 25 minuter kan du tänka dig stressen.
Att sedan på fullt allvar kalla en olyckshändelse för mord är bara för mycket.
Citera
2025-05-20, 21:31
Medlem
Citat:
Är du dum på riktigt? Det var inget mord. Vem som helst skulle förmodligen kunna vara i chaffisens skor.
Dessutom har du åkt mycket taxi i Malmö? Det har jag trots att jag har körkort och bil. Tar hellre en bil än letar efter en parkeringsplats jag aldrig kommer att hitta.
Taxichaufförerna i Malmö är extremt, extremt stressade. De får köra långa omvägar p g a alla avstängda vägar. Dessutom kör många bolag till fast pris.
Det är inte 40-timmar i veckan de jobbar för att få det att gå runt. När då en resa som ska ta 15 minuter normalt idag med alla vägarbeten tar 25 minuter kan du tänka dig stressen.

Vet du de exakta omständigheterna? Att det var uppsåtligt eller olycka?
Citera
2025-05-20, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karlsson05
Såg det nu, den första kartan jag hittade visade bara den delen som jag visste om.
En helt vanlig väg alltså, den är väl inte speciellt stor eller svårkörd som vissa hävdar?
Just den korsningen är stökig och trång
Citera
2025-05-20, 21:34
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabbenabbe
Vet du de exakta omständigheterna? Att det var uppsåtligt eller olycka?

Ja eftersom åklagaren har ändrat rubriceringen från mord till grovt vållande. Grovt vållande är inte uppsåtligen.
Citera
2025-05-20, 21:36
Medlem
Alltså hade han varit en förrymd bankrånare (som i och för sig inte finns längre) och mejat ner folk under en biljakt hade det varit mord.

Men jag tror att hans historia med gasen som hänger sig inte är orimlig.
Citera
2025-05-20, 21:38
Medlem
Citat:
Ja eftersom åklagaren har ändrat rubriceringen från mord till grovt vållande. Grovt vållande är inte uppsåtligen.

Aha! Såg det nu.
Citera
2025-05-20, 21:50
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Grovt vållande till annans död grovt vållande till kroppsskada grov vårdslöshet i trafik. är ingen olycka utan ett grovt brott som orsakat annans död. I finkan lär han bli kvar det är inget synd om honom.
Citera
2025-05-20, 21:52
Medlem
Bertillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Två mycket allvarligt skadade enligt TV4:s sändning.

Taxichauffören uppger att gasen ska ha hängt sig.

BS! Bromsa i så fall
Citera
2025-05-20, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av misteromex
En Toyota RAV4 hybrid hänger sig inte på gasen. Bara glöm den kassa idén.

Du vet ingenting eller hur? 2013 återkallade nissan 900.000 bilar för problem med gashäng

2011 återkallade toyota 2.2 miljoner bilar för samma problem!
https://teknikensvarld.expressen.se/...fastna-125465/

Ford, volvo, Tesla har alla haft liknande problem bara dom senaste få åren, dessutom verkar bilar med eldrift eller delvis eldrift vara särskilt drabbade

Sånt händer, och har du kört något med eldrift? Dom är extremt reaktiva, trampar du på gasen har du en extrem respons, direkt! , innan du hinner blinka, vilket lätt skulle kunna förklara det här.

Jag kör Tesla i jobbet varje dag, och skulle en sån få gashäng vid ett rödljus hade jag studsat över / rakt på / igenom allt som är framför mig innan jag hann reagera, dessutom finns det varken nyckel att vrida av bilen med eller en koppling att trampa ner för att cancellera elmotorns felsignal att styra på accelerationen, du får helt enkelt bara åka med och hoppas att du är kvicktänkt nog att åtminstonde bromsa i någorlunda god tid

Sånt där händer alla biltillverkare, du känns oinformerad
Senast redigerad av Mrglasman 2025-05-20 kl. 22:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in