2025-05-20, 09:47
Medlem
Hur skulle det bli ett Singapore?
Singapore har blivit och är rikt till stor del på grund av sitt fantastiska läge.

Gaza? Not so much fantastiskt läge.
Citera
2025-05-20, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JAQ
Singapore har blivit och är rikt till stor del på grund av sitt fantastiska läge.

Jodå. Se hur det såg ut i Beirut innan inbördeskriget.
Men de vill inte ha en fungerande stat, De vill bara utrota judarna.
Annars hade de börjat bygga ett samhälle 2005 när Israel lämnade.
Citera
2025-05-20, 09:54
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Hamas i sina valprogram 2006 lovade att besegra Israel

" The Islamic Resistance Movement is a distinguished Palestinian

movement, whose allegiance is to Allah, and whose way of life is

Islam. It strives to raise the banner of Allah over every inch of

Palestine.' (Article 6)

" On the Destruction of Israel:

-----------------------------

'Israel will exist and will continue to exist until Islam will

obliterate it, just as it obliterated others before it.'

The Exclusive Moslem Nature of the Area:

Det är vad folk (över 40% har röstat för) Fatah fick också nära 40% . Så alla s.k. "palestinier" är rörande överens i sitt stöd till Islamsk fundamentalism. Två-stats lösning har aldrig varit aktuellt

Ja ja, det handlar ju om islam i grunden. Det är samma för alla muslimer i hela världen. Det är en tro som går ut på att alla judar ska dödas. Men i slutändan så ska alla människor som inte vill vända om till islam dödas.

Så varför accepteras islam någonstans i världen i demokratiska länder?
Citera
2025-05-20, 09:55
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Jag startade tidigare en tråd med frågan Varför vill inte arabstaterna ta emot palestinierna? Nu har någon moderator på Flashback, kanske någon med palestinsk bakgrund, tydligen tagit bort hela den tråden, men slutsatsen av alla svar i alla fall…

1. Palestinier är ett hopplöst folk som ingen vill ha med att göra. Därför håller övriga arabstater sina palestinierna i läger, där de förökar sig som flugor.

2. Övriga arabstater anser att palestinierna kan fortsätta lida för det placerar Israel i negativt ljus. Så mycket för den brödrakärleken.

Jag tror att det i första hand beror på att Palestinier = PROBLEM (med Israel)
och inte lika mycket på att dom är hopplösa.
(Palestinier har väl inte så stor anledning att känna något hopp?)
Citera
2025-05-20, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerAlbinErlander
Man kan tycka att Gaza med sitt fantastiska läge vid Medelhavet skulle kunna utvecklas till en kombination av ett Singapore (som är tätare befolkat än Gaza) och turistparadis. Tyvärr tror jag det är omöjligt. Jag frågade min politiskt korrekta AI om hur befolkningen ser ut därnere. Enligt den så är ca 45% av äktenskapen mellan kusiner. Det genomsnittliga IQ anges till 67.2. Det är rimligt att anta att AIn vill ge en så bra bild av Gaza som möjligt och siffrorna i verkligheten är ännu värre.
Mot denna bakgrund tror jag det är helt omöjligt att bygga ett fungerande samhälle. Jag tror tyvärr därför att situationen är helt olöslig. Betänk att det skulle ha sett likadant ut i Norge. Hur skulle det ha fungerat för oss? Ett grannland som ville utplåna Sverige och som befolkades av människor som i genomsnitt ligger under gränsen för utvecklingsstörning.

Jag känner några kristna arabiska israeler. De beskriv befolkningen i Gaza och Västbanken som ”byfånar”. Det var förklaringen enligt dem till att föräldrar skickar ut barn att kasta sten på beväpnade soldater. Ingen vettig förälder skulle göra nåt sånt. Likaså att när Gazaborna fick rösta röstade fram en terrororganisation!!

Har jag fel här?

Det är riktigt att äktenskap i traditionella arabiska samhällen oftast är arrangerade och mellan kusiner. Detta för att de är klassamhällen och det är viktigt att bevara status, egendom och värdighet genom ett äktenskap mellan jämbördiga.

Det är också riktigt att det i de flesta arabiska byar finns vad vi skulle kalla för "byfånar", alltså individer som drar omkring utan skola eller utbildning och ibland med funktionsnedsättningar, fysiska såväl som psykiska.

Mer specifikt om Gaza kan man säga många saker. Det första är: Om terrorgrupppen Hamas släpper gisslan och lägger ner vapen kan vapenstillestånd uppnås omedelbart, bombningar upphöra och förnödenheter släppas in direkt. Varför trycker ingen på denna knapp? Hamas behöver släppa gisslan och lägga ner vapnen. Bla pga av faktorer som nedan:

Att inom hamas tolkning av islam (Muslimska brödraskapets) är det som vi kallar terror och på arabiska heter irhaab inte fel så länge det är för religionens skull (fii sabiili Allah) - för Guds sak.

Inställningen till individen och mänskligt liv. Det viktigaste är inte att bevara människoliv utan att offra människoliv (sitt eget och andras) för det eviga livet härefter, Paradiset, al-Janna som det heter på arabiska. Om man tvekar att ge allt även sitt liv för detta mål är man inte värdig. Värdighet (det vi ibland kallar heder) är en primär faktor.

Att förlora sin värdighet är att förlora sin ställning i det nuvarande livet och att inte vara värdig att inträda i paradiset. Man blir i detta (hamas-)sammanhang en förrädare av islam.

Det som berör vad du själv skriver: "Det var förklaringen enligt dem till att föräldrar skickar ut barn att kasta sten på beväpnade soldater." Muslimska brödraskapets ideologi (hamas-ideologins utgångspunk) är att muslimer ska gifta sig unga och skaffa många barn. Detta är som det heter "för religionens sak".

Man kan formulera det: Ordna gott om folk att skicka ut för att visa motstånd, kämpa för islam, bli martyrer (och sedan heter det: vilken tur de har! - De kommer ju direkt till paradiset därför att de är muslimer). Föräldrar som förlorar sina barn på detta sätt uppmuntras genom att upplysas att deras barn kommit till Paradiset och de kan också få en monetär kompensation.
Citera
2025-05-20, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Jag startade tidigare en tråd med frågan Varför vill inte arabstaterna ta emot palestinierna? Nu har någon moderator på Flashback, kanske någon med palestinsk bakgrund, tydligen tagit bort hela den tråden, men slutsatsen av alla svar i alla fall…

1. Palestinier är ett hopplöst folk som ingen vill ha med att göra. Därför håller övriga arabstater sina palestinierna i läger, där de förökar sig som flugor.

2. Övriga arabstater anser att palestinierna kan fortsätta lida för det placerar Israel i negativt ljus. Så mycket för den brödrakärleken.

Det stämmer att hatet mot Israel är den över allt skuggande enande faktorn mellan arabländerna. Inget annat förenar dem som detta.

Trots allt tal om "arabnationalismen" och den enade arabvärlden allt sedan Nassers tid (d. 1970), Egyptens president 1954-70) har de inte kunna komma överens sinsemellan. Nasser försökte implementera pan-arabismen, en enad arabvärld under sitt eget ledarskap och unionen mellan Egypten och Syrien varade i 3 år (1958-61). Sedan fick syrierna nog av Nasser-regimens säkerhetstjänst och maktambitioner. 9 år senare var Nasser borta.
Citera
2025-05-20, 10:16
Medlem
Xpander-s avatar
Citat:
Jag tror att enda räddningen för dem är att fortsätta få socialhjälp från FN. Annars kommer de bokstavligen att dö.
Sen bör man också ha i åtanke att Gazaborna plågas ett enormt antal inavelsajukdomar.

Varför ska hög IQ folk leva och arbetsslava för att rädda aggressiva låg IQ folk, som tack vare det utnumrerar fungerande folk.. vi kommer snart ha samma läge i sverigestan, där hög IQ folk tvingas anpassa hela sina liv efter vad låg IQ köttmassan klanröstar på.

Som vanligt kommer kalkryggar med ett totalt efterblivet inlägg, man undrar vilket samhall du jobbar på.. visst, du kritiserar iaf skräpideologin islam, men allt annat du skriver på denna sajt är så låg IQ att man kan tro du är en inavlad palestinier själv.
Senast redigerad av Xpander- 2025-05-20 kl. 10:20.
Citera
2025-05-20, 10:24
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RandomWanderer
Snacka om att sprida islamistisk propaganda och lögner.

Hamas är ju 50% av PLO tillsammans med en annan grupp terrorister.

Men här sitter du och säger det det är olika och Hamas är guds bästa barn.

Vad pratar du för trams. Hamas är rena motsatsen till PLO. PLO var sekulära kommunister och Hamas är extrema nazist-influerade muslimer. Du vet inte vad du pratar om.

Jag har aldrig sagt att "Hamas är guds bästa barn". Det jag har sagt är sannolikt exakt 100% tvärtom.

Citat:
Ursprungligen postat av RandomWanderer
Sådana som du skall hängas offentligt och hela din familj med.

Ah, okej... du skriver som en p12. Inget att lägga tid på med andra ord.
Citera
2025-05-20, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JAQ

Det är inget fel på Gaza-remsans läge. Har du varit på Costa del Sol, Rivieran, Tunisiens medelhavskust eller andra medelhavskuster? Hela Gaza-remsan har inte bara tillgång till Medelhavets sandstränder utan inlandet av detta område har också odlingspotential - lika bra som i Spanien, Grekland eller andra varma kustremsor med liknande topografi vid Medelhavet.

Det handlar om att lägga ner arbete och tankeverksamhet på att utveckla det man har hellre än att lägga ner möda på att förstöra det andra har. Om Gaza-borna (läs hamas) varit mera intresserade av att bygga upp (ovan jord) än att förstöra och förgöra andra (Israel) och låtit bli att gräva tunnelstystem lika stora som Londons samlade Underground - hade Gazas befolkning kunnat få ett lika bra liv som andra kustremsor vid Medelhavet.

Som man bäddar får man ligga och i detta fall drabbas inte hamas-ledarskapet i omvärlden (exempelvis Khaled Mashal) som lever i högönsklig välmåga med miljoner USD av dina och mina skattebiståndsmedel på sina utlandskonton. Nej, det är Gaza-borna som drabbas. Och hamas bryr sig förstås inte. Tvärtom. De gläds över att västvärldens medier pumpar ut bilder och videoklipp som får dig att reagera som du gör. Men du har förlorat sikten på den verkliga fienden.

Tror du verkligen att islamistisk grupper nöjer sig med Gaza-remsan? När de är klara med Israel måste kampen fortsätta till andra mål (kampen/jihad är islamisternas existensberättigande) och dessa mål är (1) regioner som någon gång under historiens gång varit muslimska och
(2) icke-islamska områden (dar al-harb på arabiska) som måste inse att de behöver underkasta sig islam.
Hamas (eller någon annan islamistisk grupp) kommer aldrig att acceptera en permanent icke-muslimsk stat i vad de betraktar som islams område (från Marocko till Gulfstaterna vid Persiska viken).

Ovan är ju inga hemligheter. Vem som helst kan läsa uppgifterna i litteraturen.
Citera
2025-05-20, 10:26
Medlem
ReedMes avatar
Det här är ett folk som lever på bistånd från många länder. Att som biståndsmottagare utföra ett grovt terrorattentat mot sitt grannland är därför inte särskilt smart. Kan tänka mig att ex många europeer inte är särskilt sugna på att fortsätta skänka pengar till dom här terroristerna.

Med det sagt, så tror jag att människor överskattar hög IQ och underskattar sunt förnuft.

Religiösa fanatiker saknar i regel sunt förnuft. Gazaborna tillhör den gruppen.
Citera
2025-05-20, 10:31
Medlem
TheGretaResets avatar
Citat:

Har jag fel här?
Du menar har AI fel?
Citera
2025-05-20, 10:45
Medlem
Ferhs avatar
Det bästa vore att bara döda alternativt slänga ut alla araber från Gazaremsan. De har varken någon egen kultur eller något eget språk så de kan lätt assimileras av andra arabländer, men om ingen vill ha dem så är det bara att döda dem allihop. Omvärlden blir så klart upprörda om man gör så, men det skulle lösa alla problem, och om hundra år så skulle ingen längre bry sej och allt skulle vara glömt. Så det vore en bra och långsiktig lösning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in