Citat:
Ursprungligen postat av
PerAlbinErlander
Man kan tycka att Gaza med sitt fantastiska läge vid Medelhavet skulle kunna utvecklas till en kombination av ett Singapore (som är tätare befolkat än Gaza) och turistparadis. Tyvärr tror jag det är omöjligt. Jag frågade min politiskt korrekta AI om hur befolkningen ser ut därnere. Enligt den så är ca 45% av äktenskapen mellan kusiner. Det genomsnittliga IQ anges till 67.2. Det är rimligt att anta att AIn vill ge en så bra bild av Gaza som möjligt och siffrorna i verkligheten är ännu värre.
Mot denna bakgrund tror jag det är helt omöjligt att bygga ett fungerande samhälle. Jag tror tyvärr därför att situationen är helt olöslig. Betänk att det skulle ha sett likadant ut i Norge. Hur skulle det ha fungerat för oss? Ett grannland som ville utplåna Sverige och som befolkades av människor som i genomsnitt ligger under gränsen för utvecklingsstörning.
Jag känner några kristna arabiska israeler. De beskriv befolkningen i Gaza och Västbanken som ”byfånar”. Det var förklaringen enligt dem till att föräldrar skickar ut barn att kasta sten på beväpnade soldater. Ingen vettig förälder skulle göra nåt sånt. Likaså att när Gazaborna fick rösta röstade fram en terrororganisation!!
Har jag fel här?
Det är riktigt att äktenskap i traditionella arabiska samhällen oftast är arrangerade och mellan kusiner. Detta för att de är klassamhällen och det är viktigt att bevara status, egendom och värdighet genom ett äktenskap mellan jämbördiga.
Det är också riktigt att det i de flesta arabiska byar finns vad vi skulle kalla för "byfånar", alltså individer som drar omkring utan skola eller utbildning och ibland med funktionsnedsättningar, fysiska såväl som psykiska.
Mer specifikt om Gaza kan man säga många saker. Det första är: Om terrorgrupppen Hamas släpper gisslan och lägger ner vapen kan vapenstillestånd uppnås omedelbart, bombningar upphöra och förnödenheter släppas in direkt. Varför trycker ingen på denna knapp? Hamas behöver släppa gisslan och lägga ner vapnen. Bla pga av faktorer som nedan:
Att inom hamas tolkning av islam (Muslimska brödraskapets) är det som vi kallar terror och på arabiska heter irhaab inte fel så länge det är för religionens skull (fii sabiili Allah) - för Guds sak.
Inställningen till individen och mänskligt liv. Det viktigaste är inte att bevara människoliv utan att offra människoliv (sitt eget och andras) för det eviga livet härefter, Paradiset, al-Janna som det heter på arabiska. Om man tvekar att ge allt även sitt liv för detta mål är man inte värdig. Värdighet (det vi ibland kallar heder) är en primär faktor.
Att förlora sin värdighet är att förlora sin ställning i det nuvarande livet och att inte vara värdig att inträda i paradiset. Man blir i detta (hamas-)sammanhang en förrädare av islam.
Det som berör vad du själv skriver: "Det var förklaringen enligt dem till att föräldrar skickar ut barn att kasta sten på beväpnade soldater." Muslimska brödraskapets ideologi (hamas-ideologins utgångspunk) är att muslimer ska gifta sig unga och skaffa många barn. Detta är som det heter "för religionens sak".
Man kan formulera det: Ordna gott om folk att skicka ut för att visa motstånd, kämpa för islam, bli martyrer (och sedan heter det: vilken tur de har! - De kommer ju direkt till paradiset därför att de är muslimer). Föräldrar som förlorar sina barn på detta sätt uppmuntras genom att upplysas att deras barn kommit till Paradiset och de kan också få en monetär kompensation.