2025-05-20, 06:26
Medlem
Niggwards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Vad är grunden till kriget?
Vill Israel expandera, eller vad är grejen?

Jag begriper inte konflikten.

De vill sluta ha grannar som skjuter raketer över gränsen i ”fredstider” så deras befolkning måste evakueras där ifrån. Nu har de fått utstå det i evigheter och fått nog efter 7 oktober. Nu vill de troligast utrota Hamas vilket kan innebära göra Gaza till riviera.

Jag ser det som att Israel fått hanteras med en tumör som varje gång den sprider sig måste de motarbeta det med cancer behandling, strålning osv för att få den att krympa om och om igen. För att tumören sen ska växa igen. Denna gång säger de ”Slut på cancer behandling. Nu gör vi operation och tar ut tumören för gått”. Detta ser ut att innebära hela Gaza. Det ska jämnas med marken och ockuperas.

Spelar ingen roll om de kallas folkmord eller inte. Alla har en gräns för hur långt man kan acceptera och hålla emot tills det slår slint. Det har nu slagit slint för Israel och det kunde undvikits om man lät dem vara. Det som sker nu ”hände” bara inte Palestinierna. Folk får det att låta som att Gazaborna är änglar som aldrig rört en fluga och en dag plötsligt råkade bara Israel jämna remsan från ingenstans. Gaza borna har valt sitt egna öde. Sen kan folk gråta och försöka stöda det största folket i världen som inte kan hjälpa dig självt. Även om terrorist stödjande lyckas stoppa Israel från att göra detta och kriget är över imorgon så är det en tidsfråga innan Palestinerna ser till att detta händer igen. Omöjligt att hjälpa folk som inte kan eller vill hjälp sig själva.
Senast redigerad av Niggward 2025-05-20 kl. 06:32.
Citera
2025-05-20, 07:14
Medlem
ApanAbdullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zappazen
Intressant. Har du någon källa som styrker detta påstående? Dessutom är väl Hamas sunnimuslimer? I så fall menar du alltså att Hamas samarbetar med IDF för att mörda sig själva.

Är det ett kollektivt utökat självmord som Hamas håller på med?
Stämmer Hammas är sunni my bad...

Gällande egyptens varning har du en källa här,

https://www.google.com/amp/s/www.bbc...t-67082047.amp
Citera
2025-05-20, 07:18
Medlem
ApanAbdullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niggward
De vill sluta ha grannar som skjuter raketer över gränsen i ”fredstider” så deras befolkning måste evakueras där ifrån. Nu har de fått utstå det i evigheter och fått nog efter 7 oktober. Nu vill de troligast utrota Hamas vilket kan innebära göra Gaza till riviera.

Jag ser det som att Israel fått hanteras med en tumör som varje gång den sprider sig måste de motarbeta det med cancer behandling, strålning osv för att få den att krympa om och om igen. För att tumören sen ska växa igen. Denna gång säger de ”Slut på cancer behandling. Nu gör vi operation och tar ut tumören för gått”. Detta ser ut att innebära hela Gaza. Det ska jämnas med marken och ockuperas.

Spelar ingen roll om de kallas folkmord eller inte. Alla har en gräns för hur långt man kan acceptera och hålla emot tills det slår slint. Det har nu slagit slint för Israel och det kunde undvikits om man lät dem vara. Det som sker nu ”hände” bara inte Palestinierna. Folk får det att låta som att Gazaborna är änglar som aldrig rört en fluga och en dag plötsligt råkade bara Israel jämna remsan från ingenstans. Gaza borna har valt sitt egna öde. Sen kan folk gråta och försöka stöda det största folket i världen som inte kan hjälpa dig självt. Även om terrorist stödjande lyckas stoppa Israel från att göra detta och kriget är över imorgon så är det en tidsfråga innan Palestinerna ser till att detta händer igen. Omöjligt att hjälpa folk som inte kan eller vill hjälp sig själva.
Fast ett folkmord är det ju?
Hamas startade det hela och jag förstår inte hur dom tänkte riktigt med sin attack. Men det som sker just nu är ett folkmord och planer på att flytta befolkningen är etniskt rensning enligt mig.
Citera
2025-05-20, 07:30
Medlem
Niggwards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApanAbdulla
Fast ett folkmord är det ju?
Hamas startade det hela och jag förstår inte hur dom tänkte riktigt med sin attack. Men det som sker just nu är ett folkmord och planer på att flytta befolkningen är etniskt rensning enligt mig.

Definitivt. Båda kan vara sant samtidigt.
Citera
2025-05-20, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Vad är grunden till kriget?
Vill Israel expandera, eller vad är grejen?
Om du syftar just nu hade Netanyahu gjort klart att han aldrig avsåg acceptera ett fritt Palestina utan tvärtom visat upp en karta över Israel som inkluderade både Västbanken och Gaza. Samtidigt lobbade USA för att länder som Saudiarabien skulle öppna upp relationer med Israel och helt överge Palestina. Palestinierna var desperata.

Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Den senaste terroristledaren gömde sig ju i tunnlar under ett sjukhus (så otippat) må han aldrig få frid!
Israel hävdade det, men de bilder de visade kom från en närbelägen skola. De bara påstod att tunnlarna sträckte sig in under sjukhuset. Vem vet om de har rätt?
Citera
2025-05-20, 07:36
Medlem
ApanAbdullas avatar
Citat:
Definitivt. Båda kan vara sant samtidigt.
Det är sant inte bara enligt mig själv utan flera människorätts organisationer som vill att Bibbi fängslas.
Citera
2025-05-20, 07:48
Medlem
Niggwards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApanAbdulla
Det är sant inte bara enligt mig själv utan flera människorätts organisationer som vill att Bibbi fängslas.

Missförstå mig inte. Det jag menar är att fullföljs detta är det min mening folkmord. Men jag ser även varför vi står här och kommer stå här om och om igen. Konflikten är komplicerad och kommer för alltid vara det. Inte första gången de krigar och kommer inte vara sista med en tvåstadslösning. När jag skriver att båda kan vara sant menar jag egentligen situationens anledning och resultat som kommer repetera sig själv för alltid. Araberna kan inte acceptera Israel och petar på björnen enda tills den golvar dem. Om och om igen. Jag förstår varför Israel har kollektivt slagit slint i huvet till slut.
Citera
2025-05-20, 07:54
Medlem
ApanAbdullas avatar
Citat:
Missförstå mig inte. Det jag menar är att fullföljs detta är det min mening folkmord. Men jag ser även varför vi står här och kommer stå här om och om igen. Konflikten är komplicerad och kommer för alltid vara det. Inte första gången de krigar och kommer inte vara sista med en tvåstadslösning. När jag skriver att båda kan vara sant menar jag egentligen situationens anledning och resultat som kommer repetera sig själv för alltid. Araberna kan inte acceptera Israel och petar på björnen enda tills den golvar dem. Om och om igen. Jag förstår varför Israel har kollektivt slagit slint i huvet till slut.
Jag vill det ska vara en stat ej två för då kommer det aldrig ta slut öven om jag kallar det för ett folkmord som pågår så gör Israel rätt det får vara nog nu! Rensa hela Gaza och skicka ut araberna till andra länder så slipper judarna att behöva krigs hela jävla tiden. Finns ingen annan lösning enligt mig.
Citera
2025-05-20, 07:56
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fader.Runka
Terrororganisationen/politiska partiet Hamas. Hade de utfört sitt terrordåd den 7 Okt om de visste att det som sker nu väntade?
De är på väg att förgöras, nästan 60 000 palestinier gar dött, det råder svält och Israel tänker ta över hela Gaza. Samtliga ledare är dödade. Även de som inte fanns i Gaza utan gömde sig i Dubai m.m.

Var detta nått som Hamas hade räknat med eller är de helt tagna på sängen av Israels brutalitet? Vad ville de med 7 Okt dådet? Underskattade Hamas Israel? Trodde de att de skulle få ut mer av gisslan?

Varför tror du att Hamas bryr sig om palestinierna? Dagens skratt. Palestinierna är nyttiga idioter i det här. Dom hyllar Hamas för att dom tror att Hamas är där för att försvara dem. Vilket naturligtvis inte är sant.
Citera
2025-05-20, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fader.Runka
Terrororganisationen/politiska partiet Hamas. Hade de utfört sitt terrordåd den 7 Okt om de visste att det som sker nu väntade?
De är på väg att förgöras, nästan 60 000 palestinier gar dött, det råder svält och Israel tänker ta över hela Gaza. Samtliga ledare är dödade. Även de som inte fanns i Gaza utan gömde sig i Dubai m.m.

Var detta nått som Hamas hade räknat med eller är de helt tagna på sängen av Israels brutalitet? Vad ville de med 7 Okt dådet? Underskattade Hamas Israel? Trodde de att de skulle få ut mer av gisslan?

Har du missat vad en terror-organisation gör?

Det här är ju själva målet.
Kaos, förvirring och allmän rädsla bland folket = Mission accomplished.
Citera
2025-05-20, 08:06
Medlem
Hamas är ju religiösa nötter vars drivkraft helt och hållet ligger i livet efter döden. Så hade man alltså, på den tiden, tagit med sig en Hamas-ledare i en tidsmaskin och åkt till dagens datum och visat upp eländet, så är jag övertygad om att Hamas-ledaren snarare åkt tillbaka med beskedet om att dom behöver slå till ännu hårdare, snarare än att avstå. Avstå från att attackera Israel är tyvärr inget alternativ för fanatikerna
Citera
2025-05-20, 08:19
Medlem
I det långa loppet är det ju bättre för befolkningen om Israel tar över allt. Israel är en demokrati och står för ett modernt och tolerant samhälle där ordning råder. Israel kommer då kunna erbjuda skola vård och omsorg på ett organiserat vis till sin befolkning där då så kallade palestinier ingår.

Konflikten mellan Israel och Palestina är ju ett krig mellan där den upplysta fria moderna människan möter den bakåtsträvande totalitära medeltidsmänniskan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in