Citat:
Ursprungligen postat av
KallesKulor
Om man ska klumpa ihop dem i en grupp, så nej, det finns absolut ingen samhällsvinst. De bär inte sin egen vikt och är en stor kostnad för samhället. Kulturellt tillför de inte något heller.
Ett samhälle kan inte gå runt på arbetslösa, bidragstagare, buss/taxichaufförer samt matbud.
Hade vi sett dem som samhällsbärare hade vi sett många somalier som ingenjörer, tekniker, chefer, några som börs-VD, jurister, civilekonomer. Men de lyser med sin frånvaro.
Problemet svenska politiker har är att bara om man ”bakar pizza” så är man välkommen till Sverige och anses vara integrerad. Men invandrarna har oftast inte alls integrerats. De kan knappt språket, behåller sin kultur, till och med avskyr svensk kultur och ser ner på svenska kvinnor. Helt utebliven integration. Bara för att jag bakar några sunkiga pizzor i Kina så blir jag inte kines för det. Att enbart jobba är en väldigt dålig måttstock på integration. Så att importera somalier med stark klankultur som går emot allt Sverige står för, och sedan ha dem arbetslösa och försöka ”skapa enkla jobb” och tro att integrationen är löst är så otroligt naivt och dumt.
Australien, Nya Zeeland, USA är exempel på länder där man måste ha särskild kompetens som är svår att hitta inom landets gränser för att ens få arbetstillstånd/uppehållstillstånd. Då säkrar man att man tar dit folk som tillför landet något som en pizzaturk aldrig kommer göra. Ingen kallar de för rasister och vad jag vet så har Sverige väldig god relation med de två förstnämnda.
Så varför kan man inte ha samma system i Sverige? Är man gift och tar hit sin man eller fru som också kommer jobba någon gång så ska det vara ok. Alla andra ska ha top notch kompetens inom något yrke. Alla andra kan vända vid gränsen.