2025-05-20, 07:43
Medlem
Om man ska klumpa ihop dem i en grupp, så nej, det finns absolut ingen samhällsvinst. De bär inte sin egen vikt och är en stor kostnad för samhället. Kulturellt tillför de inte något heller.

Ett samhälle kan inte gå runt på arbetslösa, bidragstagare, buss/taxichaufförer samt matbud.

Hade vi sett dem som samhällsbärare hade vi sett många somalier som ingenjörer, tekniker, chefer, några som börs-VD, jurister, civilekonomer. Men de lyser med sin frånvaro.

Problemet svenska politiker har är att bara om man ”bakar pizza” så är man välkommen till Sverige och anses vara integrerad. Men invandrarna har oftast inte alls integrerats. De kan knappt språket, behåller sin kultur, till och med avskyr svensk kultur och ser ner på svenska kvinnor. Helt utebliven integration. Bara för att jag bakar några sunkiga pizzor i Kina så blir jag inte kines för det. Att enbart jobba är en väldigt dålig måttstock på integration. Så att importera somalier med stark klankultur som går emot allt Sverige står för, och sedan ha dem arbetslösa och försöka ”skapa enkla jobb” och tro att integrationen är löst är så otroligt naivt och dumt.
Senast redigerad av KallesKulor 2025-05-20 kl. 07:45.
Citera
2025-05-20, 07:43
Medlem
DrunkenZealots avatar
Ja, man ser ju hur deras land ser ut i Somalia. Antar att det är så de är, att det inte är någon slump.

Men de tillför väl barn till samhället. Som vita kvinnor för betala för via skatten och sluta barnlösa.

Strukturell utrotning av ett ursprungsfolk kallar jag det.
Citera
2025-05-20, 07:44
Medlem
De skapar väl mer jobb inom rättsväsendet i och bidragssystemet. Så på så sätt bidrar de i en dysfunktionell mening
Citera
2025-05-20, 07:55
Medlem
sneakydudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knark-kungen
Sett många somalier som kör buss.

Sen finns det dom som börjar rappa, yasin och 1.cuz bla.

Du glömde visst den lilla men ändå inte obetydliga detaljen att de två sistnämnda även tillför kriminalitet…

OT: Dessa förbannade ökenorcher och dess avkommor tillför absolut inte ett jävla dugg förutom elände
Citera
2025-05-20, 07:57
Medlem
Arbetslösheten bland somalier var uppe i över 80% under 2010-talet och trots att regeringar gjorde allt för att dölja detta för folket så sipprade det ändå ut att somalier inte arbetar.

Arbetslösheten har väl sedan dess fram till 2025 sjunkit rejält, inte så konstigt om det var över 80% innan, men det är ändå skyhögt över de flesta andra invandrargrupper och afrika rent generellt ligger på över 30% arbetslöshet. Svårt att få fram exakta siffror pga hur arbetslöshet räknas, det räknas ju som arbetslöshet beroende på om man är arbetssökande och vill ha ett jobb eller andra sysselsättningar som att man går i utbildning etc.

Jag tror det blir svårt få ner arbetslösheten bland somalier under 30% för de själva betraktar det som något naturligt att vara arbetslös och hanka sig fram med vad man kan hitta på för att få en inkomst. Dessvärre i Sverige innebär det ofta en väg in i kriminalitet då speciellt gängen lätt värvar en ung somalier att utföra tjänster till gängen.

Somaliska gäng är något som kommer att växa sig allt starkare de kommande 15 åren, men än så länge är de rätt nya i Sverige och klarar inte den kommunikationsnivå som gängkriminalitet ändå kräver.

Många av de är drogberoende och jag tror inte de är möjliga att få in i arbete överhuvudtaget i sådana fall.

Men det finns slutligen positiva detaljer med. Jag ser faktiskt somalier arbeta framförallt som bussförare och som lokalvårdare.

Men sedan är det ändå så att jag känner somalier är ett ovälkommet tillskott i vår svenska kultur, så jag jobbar stenhårt för att hjälpa till att automatisera samhället. Kunna ersätta bussförare och lokalvårdare med automatik, robotar och AI. Alla sådana verktyg som kommer att göra jobb där ingen längre utbildning krävs ska helt enkelt bort från vårt samhälle. Först då kan vi få stopp på denna sanslösa massinvandring när det enda de möter är en livslång arbetslöshet, helst utan bidrag.

Jag hatar hur vårt samhälle och hur vi som skattebetalare blir utnyttjade av våra regeringar som får godhetsknarka ihjäl sig såsom de gör och gör oss alla andra fattigare med onödigt höga skatter som inte går till något som ger värde för oss själva och våra barns framtid.

Skäms när jag är utomlands och folk säger swedistan om sverige, att vi blivit nordens somalia. Inte ens i afrika är de respekterade utan har samma situation som romerna i europa.
Senast redigerad av SecretGarden352 2025-05-20 kl. 08:00.
Citera
2025-05-20, 08:07
Medlem
Dr.Hfuhruhurrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sherlockholmes1989
Som rubriken lyder.

Det forsar fram somalier på alla hörn och kanter i Sverige men det är sällan man hör nåt gott om just somalier, och andra invandrargrupper hatar somalier.

Varför tar Sverige emot såpass många? Vad är poängen?

Andra invandrare tex. Balkan, Iran osv bidrar till samhället på många sätt och vis genom arbete, skola osv så det förstår jag att man tar emot folk därifrån.

Vad tror ni?

Under det senaste året har jag stött på två somaliska läkare; en kvinna och en man. Kvinnan bar inte slöja eller liknande. Lite chockartat faktiskt. "En svala gör ingen sommar", heter det. Men två samma år. Mina fördomar har fått sig en törn.
Citera
2025-05-20, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sherlockholmes1989
Som rubriken lyder.

Det forsar fram somalier på alla hörn och kanter i Sverige men det är sällan man hör nåt gott om just somalier, och andra invandrargrupper hatar somalier.

Varför tar Sverige emot såpass många? Vad är poängen?

Andra invandrare tex. Balkan, Iran osv bidrar till samhället på många sätt och vis genom arbete, skola osv så det förstår jag att man tar emot folk därifrån.

Vad tror ni?

Jag har träffat på ganska många välutbildade afrikaner i jobbet och alla verkar ogilla somalier.
Citera
2025-05-20, 08:10
Medlem
grungewhores avatar
Nu känner jag en del somalier, och träffar en hel del andra i mitt yrke.

För mig är de precis som alla andra invandrargrupper. Det finns en del som drar till strån till stacken, och det finns de som är värdelösa (så även svenskar förstås)

Jag ser ingen skillnad på en värdelös irakier eller en värdelös somalier, eller en värdelös vänsterpartist i Hägersten som jobbar på reklambyrå och brinner för Gaza.

Den enda fråga som egentligen är värd något är om vi ska ha invandrare eller etniskt vitt Sverige. Det är förstås alldeles för sent för det senare, så man kanske bör nöja sig med att skicka hem de värdelösa och vänsterpartisterna till Nordkorea, så kan vi andra jobba på som vanligt.
Citera
2025-05-20, 08:40
Medlem
LuktenAvBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KallesKulor
Om man ska klumpa ihop dem i en grupp, så nej, det finns absolut ingen samhällsvinst. De bär inte sin egen vikt och är en stor kostnad för samhället. Kulturellt tillför de inte något heller.

Ett samhälle kan inte gå runt på arbetslösa, bidragstagare, buss/taxichaufförer samt matbud.

Hade vi sett dem som samhällsbärare hade vi sett många somalier som ingenjörer, tekniker, chefer, några som börs-VD, jurister, civilekonomer. Men de lyser med sin frånvaro.

Problemet svenska politiker har är att bara om man ”bakar pizza” så är man välkommen till Sverige och anses vara integrerad. Men invandrarna har oftast inte alls integrerats. De kan knappt språket, behåller sin kultur, till och med avskyr svensk kultur och ser ner på svenska kvinnor. Helt utebliven integration. Bara för att jag bakar några sunkiga pizzor i Kina så blir jag inte kines för det. Att enbart jobba är en väldigt dålig måttstock på integration. Så att importera somalier med stark klankultur som går emot allt Sverige står för, och sedan ha dem arbetslösa och försöka ”skapa enkla jobb” och tro att integrationen är löst är så otroligt naivt och dumt.

Australien, Nya Zeeland, USA är exempel på länder där man måste ha särskild kompetens som är svår att hitta inom landets gränser för att ens få arbetstillstånd/uppehållstillstånd. Då säkrar man att man tar dit folk som tillför landet något som en pizzaturk aldrig kommer göra. Ingen kallar de för rasister och vad jag vet så har Sverige väldig god relation med de två förstnämnda.

Så varför kan man inte ha samma system i Sverige? Är man gift och tar hit sin man eller fru som också kommer jobba någon gång så ska det vara ok. Alla andra ska ha top notch kompetens inom något yrke. Alla andra kan vända vid gränsen.
Citera
2025-05-20, 09:14
Medlem
Viktor79xs avatar
Många kör buss och jobbar på lager. Kvinnorna jobbar i betydligt mindre utsträckning. Men det börjar bli bättre med den generation som är uppväxta här. Fler studerar.
Dom som är kaputt går nog inte att hjälpa dessvärre.
Citera
2025-05-20, 09:23
Medlem
Regeringen trodde att de nya folk hjälper Sverige annars Sverige blir inte bättre i framtid.

Dags för regeringen utvisar kriminella och fel sorts folk nu!

Ta in annan folkslag som är bättre än de andra med låg iq . . .

Helst lika som ljus och blå...
Citera
2025-05-20, 09:38
Medlem
Rashygiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poppkornet
Sverige behöver folk på golvet. Någon som kan vara längre ner. Golven behöver fyllas upp av människor för att samhället ska gå runt väloljat för andra.

Ja exakt! Vi behöver folk och människor, inte zoomalier!
Zoomalier och zigenare är verkligen botten av invandringstunnan, tillför på det stora hela bara belastning och elände. Det går dock säkert att visa på några undantag som bekräftar regeln.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in