Citat:
Ursprungligen postat av
Paris24
Jag länkade precis att deras budgetunderskott är 7.2% av BNP, Italienska staten är utfattig och kan naturligtvis inte finansiera broar just nu.
Även om Italien ger netto till EU så är detta broprojekt helt meningslöst för EU, man kan inte komma längre från andra EU-länder än södra Italien, och jag hoppas verkligen EU inte på något sätt är inblandat ekonomiskt. Du verkar tycka att EU ska hålla på med sådant och det är helt OK.
Det är väl upp till den italienska staten att bedöma om det är en vettig investering eller inte. Utfattig är inte Italien, även om statsskulden är högre än den borde vara. Några av de rikaste länderna i världen har också stora statsskulder såsom USA, Kanada och Frankrike.
Det är väl inte du som avgör om det är meningslöst eller inte? Hur mycket hjälper utbyggnaden av E20 i norra Sverige EU? Man kan definitivt inte komma längre från resten av världen än norra Sverige. Eller hur mycket hjälper de EU bidrag som svenskt jordbruk får Italien? Eller de ESF projekt inom social utveckling som Sverige får? Du lever i en villfarelse att Sverige inte tar emot EU medel och därmed står över Italien, Spanien mf. Att svenskar på något sätt betalar en massa utvecklingsinsatser i Italien utan att få något, när italienare betalar för projekt i Sverige också.
Italien är som sagt en bidragsgivare till Unionen och jag tycker själv att det är bra att man nyttjar de medel som finns att söka, precis som Sverige gör.