• 5
  • 6
2025-05-21, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Ändå rätt kul att stöta på den enda person i Sverige som tror att EU tar ekonomiska hänsyn när de beslutar vad deras bidrag går till. T.ex går 25% av deras totala budget fortfarande till jordbruket, som står för 1.7% av EUs BNP, en relik från när Frankrike initierade EEC.

Allt EU beslutar om har med politik och makt att göra.

Ändå kul att stöta på den enda personen i Sverige som inte har förstått att jordbruk och stora byggprojekt inte är samma sak. Jorbrukspolitiken är en av hörnpelarna i Unionen, vilket du själv snuddar vid då du kallar det för ”relik”. Att gå in med medel till inhemska byggprojekt är inte det, du blandar äpplen och päron. EU går inte in med medel för att ett land är skuldsatt, när Unionen gav lån under finanskrisen så skapade det ett ramaskri och gav upphov till stora slitningar länder emellan som knappt läkt idag.

För 100:e gången så ger Italien mer än Italien får så förstår inte varför du är sekundärkränkt över att landet ska bygga en bro.
Citera
2025-05-21, 11:13
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tredici13
Ändå kul att stöta på den enda personen i Sverige som inte har förstått att jordbruk och stora byggprojekt inte är samma sak. Jorbrukspolitiken är en av hörnpelarna i Unionen, vilket du själv snuddar vid då du kallar det för ”relik”. Att gå in med medel till inhemska byggprojekt är inte det, du blandar äpplen och päron. EU går inte in med medel för att ett land är skuldsatt, när Unionen gav lån under finanskrisen så skapade det ett ramaskri och gav upphov till stora slitningar länder emellan som knappt läkt idag.

För 100:e gången så ger Italien mer än Italien får så förstår inte varför du är sekundärkränkt över att landet ska bygga en bro.
Byggprojekt är tvärtom ett klassiskt sätt för EU att utöva makt, och det finns tomma flygfält och jättebyggen både i Spanien och Grekland som bevis för detta. Att spanska vägar i allmänhet är bättre än svenska beror på att EU inte har anledning att ge något till Sverige, vi gillar inte att vara bidragsberoende. Södra Europa gillar det däremot.

Du kan ju lösa vår diskussion genom att googla fram hur just denna bro ska finansieras. Det är ju bara en spekulation jag har att totalt utfattiga Italien vill ha full betalning från EU. En spekulation som du tycker är verklighetsfrämmande, men det går inte att förstå varför . Det är exakt så Italien och EU fungerar.
Senast redigerad av Paris24 2025-05-21 kl. 11:48.
Citera
2025-05-21, 11:41
Medlem
Citat:
Byggprojekt är tvärtom ett klassiskt sätt för EU att utöva makt, och det stor tomma flygfält och jättebyggen både i Spanien och Grekland som bevis för detta. Att spanska vägar i allmänhet är bättre än svenska beror på att EU inte har anledning att ge något till Sverige, vi gillar inte att vara bidragsberoende. Södra Europa gillar det däremot.

Du kan ju lösa vår diskussion genom att googla fram hur just denna bro ska finansieras. Det är ju bara en spekulation jag har att totalt utfattiga Italien vill ha full betalning från EU. En spekulation som du tycker är verklighetsfrämmande, men det går inte att förstå varför . Det är exakt så Italien och EU fungerar.

Italien ger mer än Italien får, hur svårt är det för dig att fatta det? Italien är bidragsgivare, så även om Italien får vissa stöd så är Italien på totalen en bidragsgivare. Det är också struntprat att Sverige inte är mottagare av EU stöd i olika projekt.

Om Italien får EU stöd för bron så är det inte för att de har skulder utan för att det är något särskilt utvecklingsprojekt eller för att bron har särskild betydelse för Unionen.

För övrigt så är Italien medlemmar i G8, så så jävla fattigt är inte Italien.
Citera
2025-05-21, 11:51
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tredici13
Italien ger mer än Italien får, hur svårt är det för dig att fatta det? Italien är bidragsgivare, så även om Italien får vissa stöd så är Italien på totalen en bidragsgivare. Det är också struntprat att Sverige inte är mottagare av EU stöd i olika projekt.

Om Italien får EU stöd för bron så är det inte för att de har skulder utan för att det är något särskilt utvecklingsprojekt eller för att bron har särskild betydelse för Unionen.

För övrigt så är Italien medlemmar i G8, så så jävla fattigt är inte Italien.
Jag länkade precis att deras budgetunderskott är 7.2% av BNP, Italienska staten är utfattig och kan naturligtvis inte finansiera broar just nu.

Även om Italien ger netto till EU så är detta broprojekt helt meningslöst för EU, man kan inte komma längre från andra EU-länder än södra Italien, och jag hoppas verkligen EU inte på något sätt är inblandat ekonomiskt. Du verkar tycka att EU ska hålla på med sådant och det är helt OK.

EU finansierar 6 miljarder av 83 miljarder som Fermat-tunneln kostar. Det är ett så mycket bättre projekt, både Danmark Sverige Tyskland Finland har nytta av den.
https://www.affarsvarlden.se/artikel...etalt-en-krona
Senast redigerad av Paris24 2025-05-21 kl. 11:55.
Citera
2025-05-21, 12:11
Medlem
Citat:
Jag länkade precis att deras budgetunderskott är 7.2% av BNP, Italienska staten är utfattig och kan naturligtvis inte finansiera broar just nu.

Även om Italien ger netto till EU så är detta broprojekt helt meningslöst för EU, man kan inte komma längre från andra EU-länder än södra Italien, och jag hoppas verkligen EU inte på något sätt är inblandat ekonomiskt. Du verkar tycka att EU ska hålla på med sådant och det är helt OK.

Det är väl upp till den italienska staten att bedöma om det är en vettig investering eller inte. Utfattig är inte Italien, även om statsskulden är högre än den borde vara. Några av de rikaste länderna i världen har också stora statsskulder såsom USA, Kanada och Frankrike.

Det är väl inte du som avgör om det är meningslöst eller inte? Hur mycket hjälper utbyggnaden av E20 i norra Sverige EU? Man kan definitivt inte komma längre från resten av världen än norra Sverige. Eller hur mycket hjälper de EU bidrag som svenskt jordbruk får Italien? Eller de ESF projekt inom social utveckling som Sverige får? Du lever i en villfarelse att Sverige inte tar emot EU medel och därmed står över Italien, Spanien mf. Att svenskar på något sätt betalar en massa utvecklingsinsatser i Italien utan att få något, när italienare betalar för projekt i Sverige också.

Italien är som sagt en bidragsgivare till Unionen och jag tycker själv att det är bra att man nyttjar de medel som finns att söka, precis som Sverige gör.
Citera
2025-05-21, 12:16
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PetterRetard
135 miljarder kronor för en bro till fattiga och efterblivna platser? Snacka om slöseri på pengar. Italienarna är ju bättre på slöseri än oss svenskar!
Mycket maffiapengar som går in till staten när broavgifterna betalas. Det finns nog en tanke...
Citera
2025-05-21, 12:27
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Kommer ön fortfarande vara en ö i den bemärkelsen att de fortfarande får EU-bidrag eller blir de av med dessa?

Är det ekonomiskt försvarbart att bygga en bro där?
Turister och maffian kommer säkert att lägga mycket pengar för att ta sig från och till Sicilien.
För polisen kan det bli en bra stopper för att haffa kriminellt folk i bil.
Citera
2025-05-21, 12:30
Medlem
Drozds avatar
Sjukt häftigt projekt även om jag betvivlar starkt att bron kommer vara färdig till 2032. Lite läskigt att bygga en sån bro i ett så pass seismiskt aktivt område dock. Om den här bron blir klar tänker i alla fall jag åka dit och se den "live".
Citera
2025-05-21, 12:57
Medlem
Orm Ondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Sjukt häftigt projekt även om jag betvivlar starkt att bron kommer vara färdig till 2032. Lite läskigt att bygga en sån bro i ett så pass seismiskt aktivt område dock. Om den här bron blir klar tänker i alla fall jag åka dit och se den "live".

Min tanke också! Jag har alltid trott att just den seismiska aktiviteten i området varit ett skäl till att man inte byggt någon bro, men nu skall det bli kul att se om projektet går i mål.

På sikt har jag svårt att tro på att det inte skulle vara en vettig investering för Italien. Man brukar sällan ha anledning att ångra infrastrukturprojekt i det långa loppet, även om idioter av typen Olof Johansson tror det.
Citera
2025-05-21, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orm Onde
Min tanke också! Jag har alltid trott att just den seismiska aktiviteten i området varit ett skäl till att man inte byggt någon bro, men nu skall det bli kul att se om projektet går i mål.

På sikt har jag svårt att tro på att det inte skulle vara en vettig investering för Italien. Man brukar sällan ha anledning att ångra infrastrukturprojekt i det långa loppet, även om idioter av typen Olof Johansson tror det.

Tror aldrig detta projekt lyckas. Och om det gör det så kommer jag aldrig våga mig ut på bron.
Citera
2025-05-21, 19:34
Medlem
Smugumins avatar
Hoppas dom förbjuder biltrafik så miljövänligt tåg och bussresande premieras.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in