2025-05-19, 18:54
Medlem
Det var strax efter klockan halv två som räddningstjänsten körde till Segeltorp mellan Hovs Hallar och Torekov efter att ett vittne sett en hangglidern hangglider och uppfattat att en olycka inträffat.

Hur olyckan har gått till är i nuläget inte känt.

– En person har förts med ambulans till sjukhus, bekräftar Patrik Svensson, teamledare vid SOS Alarm.

Enligt Region Skåne är det en man i 65-årsåldern. Hans skador betecknas som allvarliga.

https://www.sydsvenskan.se/2025-05-1...arligt-skadad/

Vad kan ha hänt?
Citera
2025-05-19, 19:21
Medlem
För lågt att använda hangglider i Hovs Hallar, samt att det är luriga vindar. Möjligen en kitesurfare?
Citera
2025-05-19, 19:28
Medlem
TheGretaResets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
För lågt att använda hangglider i Hovs Hallar, samt att det är luriga vindar. Möjligen en kitesurfare?
Jag såg nybörjare träna hang-gliding i delsjöbacken som verkligen inte är hög. Tror absolut att du kan lyfta med häng-glider i hov hallar.

Jag har inte testat men har bekant som höll på ett tag med slutade efter något benbrott. Dels kan ju kastvindar ha tagit tag i personen eller man kan ha missat landningen.

tufft av en 65-åring att flyga hang-gliding. Dessa boomers.
Citera
2025-05-19, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
Det var strax efter klockan halv två som räddningstjänsten körde till Segeltorp mellan Hovs Hallar och Torekov efter att ett vittne sett en hangglidern hangglider och uppfattat att en olycka inträffat.

Hur olyckan har gått till är i nuläget inte känt.

– En person har förts med ambulans till sjukhus, bekräftar Patrik Svensson, teamledare vid SOS Alarm.

Enligt Region Skåne är det en man i 65-årsåldern. Hans skador betecknas som allvarliga.

https://www.sydsvenskan.se/2025-05-1...arligt-skadad/

Vad kan ha hänt?

Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73

Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Jag såg nybörjare träna hang-gliding i delsjöbacken som verkligen inte är hög. Tror absolut att du kan lyfta med häng-glider i hov hallar.

Jag har inte testat men har bekant som höll på ett tag med slutade efter något benbrott. Dels kan ju kastvindar ha tagit tag i personen eller man kan ha missat landningen.

tufft av en 65-åring att flyga hang-gliding. Dessa boomers.

Enligt kommentar i facebookgruppen hängflyg överlever han
inte mkt mer info än så

är inte alls insatt i sporten

hittade bara en gammal
video på skärmflyg ("fallskärm")
vid hovs hallar
https://www.youtube.com/watch?v=jpcpdlaVsHc

som jag förstått det omkommer fler i skärmflyg men det ser ju lättare ut att komma upp i luften och inte krascha med en stor fallskärm

krävs licens för båda

"This equates to approximately 1 fatality per 1,000 hang gliders and 1 fatality per 760 paragliders annually.6 Dec 2023"
Senast redigerad av dQw4w9WgXcQ 2025-05-19 kl. 23:04.
Citera
2025-05-19, 23:15
Medlem
Från gruppen flygare
"En väldigt erfaren hängflygare. Vinden avtog så han slog i vingen mot ett träd och sedan nose down i backen. Några ryggkotor brutna"
Citera
2025-05-20, 12:53
Medlem
Jag har iofs bara flugit radiostyrt hangflyg vid Hovs Hallar, men det är riktigt bra lyft där vid vind från norr. På ett par ställen är det 50 meter höjd från havsnivån, med rätt form för att skapa starka uppvindar och övertryck.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in