• 2
  • 3
2025-05-19, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trumputin
Nej

Och jag vill ha svar från vuxna människor som kan något.

Till skillnad från dig som inte kan ett piss om kfm och juridiken har jag dragit folk genom processerna med både kfm och tingsrätt så tro mig jag vet. Du gör det inte
Citera
2025-05-20, 01:56
Medlem
Smekarn87s avatar
1.) Der finns inga betalningsanmärkningar. Endast ärenden hos kronofogden.

2.) En betalningsanmärkning är egentligen ett ärende hos kronofogden där myndigheten tror att du inte betalat en aktör i tid. En aktör i egenskap av företag eller privatperson. Observera att vad som är sant här inte spelar roll utan vilken uppfattning kronofogden har kring ärendet.

3.) Många diskuterar rättsväsendets inverkan här och det som är viktigt här är att ärendets blotta existens innan det är avhandlat rättsligt fungerar som en "prick" i registret.
Senast redigerad av Smekarn87 2025-05-20 kl. 01:58.
Citera
2025-05-20, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smekarn87
1.) Der finns inga betalningsanmärkningar. Endast ärenden hos kronofogden.

En betalningsanmärkning sätts av kreditupplysningsföretagen när det finns ärenden med utslag som inte är äldre än 5 år.
Citera
2025-05-20, 11:16
Medlem
Jag iddes inte läsa igenom alla, men en sak verkar ha missats.
Det blir ingen betalningsanmärkning om det inte varit i domstol och man BESTRIDER kravet, under tiden domstol avgör det.
OM den andra parten bryr sig om att skicka ärendet till domstol
och OM man förlorar i domstol
då får man lite tid EFTER domstolsbeslutet att betala och om man betalar det i tid så blir det INTE någon betalningsanmärkning. (Det blir normalt en del ränta extra.)
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Notera dock att preskriptionstiden för skulder mellan privatpersoner är 10 år, skulder mellan företag och privatpersoner är det 3 år.
I alla fall mellan privatpersoner kan preskriptionstiden förlängas i evigheter genom att påminna innan varje preskriptionstid är slut, den räknas från senaste påminnelsen.
Citera
2025-05-20, 12:07
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531

I alla fall mellan privatpersoner kan preskriptionstiden förlängas i evigheter genom att påminna innan varje preskriptionstid är slut, den räknas från senaste påminnelsen.

Vad definieras som en "påminnelse" egentligen?
Har du inte blivit delgiven så fortsätter väl preskriptionstiden att löpa?
Citera
2025-05-20, 12:42
Medlem
Citat:
Vet inte.
Det blir väl upp till domstol att bestämma om ANNAN kommunikation med påminnelse räknas som det om motparten bestrider.
Om motparten inte bestrider, behövs inget domstolsbeslut.
Citera
2025-05-20, 12:51
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Vet inte.
Det blir väl upp till domstol att bestämma om ANNAN kommunikation med påminnelse räknas som det om motparten bestrider.
Om motparten inte bestrider, behövs inget domstolsbeslut.

Privatperson A har en skuld på 100 000 kr till Privatperson B, som förföll 1a December 2024.

Privatperson B skickar ärendet till Kronofogden som skickar ut ett betalningsföreläggande till Privatperson B
1a Januari 2025.

Den nya preskriptionstiden på 10 år börjar då gälla från den dagen KFM fick in ärendet.
Att sedan KFM skickar påminnelser om delgivning har ju ingen bäring på preskriptionstiden, den fortsätter ju flyta på som vanligt?

Så har jag förstått det som.
Rätta mig om jag har fel.
Citera
2025-05-20, 13:11
Medlem
Citat:
Privatperson A har en skuld på 100 000 kr till Privatperson B, som förföll 1a December 2024.

Privatperson B skickar ärendet till Kronofogden som skickar ut ett betalningsföreläggande till Privatperson B
1a Januari 2025.

Den nya preskriptionstiden på 10 år börjar då gälla från den dagen KFM fick in ärendet.
Att sedan KFM skickar påminnelser om delgivning har ju ingen bäring på preskriptionstiden, den fortsätter ju flyta på som vanligt?

Så har jag förstått det som.
Rätta mig om jag har fel.
Njae. Utan någon påminnelse har person B 10 år på sig att kräva betalning från att den FÖRFÖLL alltså t o m november 2034.
Om den bestrids då betalningen skickas till kronofogden/domstol i framtiden inom preskriptionstiden, är det samma beviskrav gällande kravet som om man hade skickat in det direkt.

T ex kan man vilja vänta att skicka in kravet om den skyldige har andra skulder med högre prioritet.
Eller som i mitt fall hade jag redan ett krav på honom,
((som han knappt kunde betala räntan på, så jag ville inte ha ytterligare en årsavgift rullande, eftersom om den skyldige inte kan betala avgiften åker man på att betala den själv och det minskar i alla fall hur mycket man får ut, eftersom den avgiften går före innan man får ut något. Men han verkar ha fått ett arv e d för plötsligt fick jag hela skulden, så nu är det dags att skicka in kravet på den del, som inte hade förfallit då jag skickade in kravet på de första ca 60 000.))
Citera
2025-05-20, 13:45
Medlem
Citat:
Njae. Utan någon påminnelse har person B 10 år på sig att kräva betalning från att den FÖRFÖLL alltså t o m november 2034.
Om den bestrids då betalningen skickas till kronofogden/domstol i framtiden inom preskriptionstiden, är det samma beviskrav gällande kravet som om man hade skickat in det direkt.

T ex kan man vilja vänta att skicka in kravet om den skyldige har andra skulder med högre prioritet.
Eller som i mitt fall hade jag redan ett krav på honom,
((som han knappt kunde betala räntan på, så jag ville inte ha ytterligare en årsavgift rullande, eftersom om den skyldige inte kan betala avgiften åker man på att betala den själv och det minskar i alla fall hur mycket man får ut, eftersom den avgiften går före innan man får ut något. Men han verkar ha fått ett arv e d för plötsligt fick jag hela skulden, så nu är det dags att skicka in kravet på den del, som inte hade förfallit då jag skickade in kravet på de första ca 60 000.))

Därför man alltid ringer kfm och kollar hur en person ligger till skuldmässigt innan man ens skickar in sitt eget krav. Har de redan 900k i skulder kommer du ändå inte se röken av några pengar. Bättre chilla lite o kolla nån gång om året om läget har förbättrats ja som du var inne på. Möjligen kan man fastställa skulden i tingsrätten så den biten är klar men sen vänta med kfm.
Citera
2025-05-20, 14:26
Medlem
Citat:

Räcker att man skickar kravbrev till en adress där du kan antas befinna dig, typiskt folkbokföringsadressen.

De behöver inte bevisats att du har läst dessa.
Citera
2025-05-20, 14:34
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Räcker att man skickar kravbrev till en adress där du kan antas befinna dig, typiskt folkbokföringsadressen.

De behöver inte bevisats att du har läst dessa.

KFM eller borgenären?
Citera
2025-05-20, 15:25
Medlem
Citat:
KFM eller borgenären?

Borgenären:

Citat:
5 § Preskription avbryts genom att

gäldenären utfäster betalning, erlägger ränta eller amortering eller erkänner fordringen på annat sätt gentemot borgenären,

gäldenären får ett skriftligt krav eller en skriftlig erinran om fordringen från borgenären eller

borgenären väcker talan mot gäldenären eller annars åberopar fordringen gentemot gäldenären vid domstol, hos Kronofogdemyndigheten eller i skiljeförfarande, konkursförfarande eller planförhandling under företagsrekonstruktion.

(Trots att det står "får ett skriftligt krav" så räcker det att det skickats, behöver inte bevisas att det tagits del av)
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in