Citat:
Ursprungligen postat av
QxZtVyPrQ9981AZX
Privatperson A har en skuld på 100 000 kr till Privatperson B, som förföll 1a December 2024.
Privatperson B skickar ärendet till Kronofogden som skickar ut ett betalningsföreläggande till Privatperson B
1a Januari 2025.
Den nya preskriptionstiden på 10 år börjar då gälla från den dagen KFM fick in ärendet.
Att sedan KFM skickar påminnelser om delgivning har ju ingen bäring på preskriptionstiden, den fortsätter ju flyta på som vanligt?
Så har jag förstått det som.
Rätta mig om jag har fel.
Njae. Utan någon påminnelse har person B 10 år på sig att kräva betalning från att den FÖRFÖLL alltså t o m november 20
34.
Om den bestrids då betalningen skickas till kronofogden/domstol i framtiden inom preskriptionstiden, är det samma beviskrav gällande kravet som om man hade skickat in det direkt.
T ex kan man vilja vänta att skicka in kravet om den skyldige har andra skulder med högre prioritet.
Eller som i mitt fall hade jag redan ett krav på honom,
((som han knappt kunde betala räntan på, så jag ville inte ha ytterligare en årsavgift rullande, eftersom om den skyldige inte kan betala avgiften åker man på att betala den själv och det minskar i alla fall hur mycket man får ut, eftersom den avgiften går före innan man får ut något. Men han verkar ha fått ett arv e d för plötsligt fick jag hela skulden, så nu är det dags att skicka in kravet på den del, som inte hade förfallit då jag skickade in kravet på de första ca 60 000.))