2025-05-19, 00:39
Medlem
JEGS76s avatar
Mycket riktigt. Det vi bara hade hört talas om har till slut dykt upp. Idag. Jag hittade testamentet som är daterat 3 år efter det första. Dödsboförättningen är klar och inskickad till Skatteverket med det första testamentet, som bevisligen nu är ogiltigt. Eller? Det är så mycket galenskap i det här... Har haft kontakt med en jurist utöver vår boutredningsman och även pratat med Polisen tidigare. Det är många "röda flaggor" i den här soppan så jag ska inte tråka ut er med allt. Samtidigt undrar man varför banken inte plockar fram det mest senaste testamentet. Brister i rutinerna eller är det tjänstefel?

Men jag undrar främst hur lagen ser på det här med att undanhålla testamenten; "hindrande av urkunds bevisfunktion" (14 kap. 4 § Brottsbalken). Var på straffskalan befinner vi oss; "böter och/eller upp till 2 års fängelse"?

Än så länge är inte de andra dödsbodelägarna underrättade men det kommer de att bli ganska så snart. Och de kommer inte bli glada.

(The Never Ending Story)
Citera
2025-05-19, 00:49
Medlem
Bone Collectors avatar
Hur kunde du "hitta" testamentet om någon "undanhöll" det?

Vem/vilka undanhöll det och hur hittade du det?
Citera
2025-05-19, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JEGS76
(The Never Ending Story)
Spännande. Satt det under ett bord? Tänker på Harry Scheins berömda testamente.
Det testamente som hittades fasttejpat under en bänkskiva i kulturpersonligheten Harry Scheins kök är ogiltigt.

Det innebär att Scheins granne, som var förmånstagare i det gömda testamentet, inte får ärva hans pengar.
https://www.svt.se/kultur/scheins-go...nte-ogiltigt-1
Citera
2025-05-19, 07:53
Medlem
JEGS76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Hur kunde du "hitta" testamentet om någon "undanhöll" det?

Vem/vilka undanhöll det och hur hittade du det?

Jag letade efter andra dokument på jobbet. Personen (som är en av tre dödsbodelägare) har angett det första testamentet som det senast gällande arbetade här tidigare. Jag hittade en mapp på kontoret med vederbörandes namn på; "Namn privat" innehållandes bankpapper plus detta testamente som vi undrat var/om det ens fanns. Nu vet vi; det fanns, och finns i högsta grad. Vederbörande borde nämnt för bouppteckningsförrättaren att det finns ett nyare testamente som inte kan återfinnas. Det är bara 10 år gammalt. Hans fru var smart nog att inte ha det hemma utan förvarade det på jobbet. Så får vi se om det VAR smart eller ej. Min sambo (som är den andra dödsbodelägare) struntar i arvet, hon har så hon klarar sig men det är återigen bevisat att personen ljuger och far med osanning titt som tätt. Även den tredje dödsbodelägaren beter sig märkligt. Det ligger flera, riktigt stora hundar begravda här.
Citera
2025-05-19, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JEGS76
Jag letade efter andra dokument på jobbet. Personen (som är en av tre dödsbodelägare) har angett det första testamentet som det senast gällande arbetade här tidigare. Jag hittade en mapp på kontoret med vederbörandes namn på; "Namn privat" innehållandes bankpapper plus detta testamente som vi undrat var/om det ens fanns. Nu vet vi; det fanns, och finns i högsta grad. Vederbörande borde nämnt för bouppteckningsförrättaren att det finns ett nyare testamente som inte kan återfinnas. Det är bara 10 år gammalt. Hans fru var smart nog att inte ha det hemma utan förvarade det på jobbet. Så får vi se om det VAR smart eller ej. Min sambo (som är den andra dödsbodelägare) struntar i arvet, hon har så hon klarar sig men det är återigen bevisat att personen ljuger och far med osanning titt som tätt. Även den tredje dödsbodelägaren beter sig märkligt. Det ligger flera, riktigt stora hundar begravda här.
Är det bevittnat av två kända personer?
Citera
2025-05-19, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger

Vad händer om ett eller bägge vittnena dör ?
Citera
2025-05-19, 10:01
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8686
Vad händer om ett eller bägge vittnena dör ?

Det gäller oavsett. Bara de kan identifieras.

Källa, egen erfarenhet.
Citera
2025-05-19, 10:05
Medlem
Det är väl inte bankens ansvar att "ta fram" det senaste testamentet? De kollar att det de får är giltigt och betalar ut enligt bouppteckningen. Eftersom många bara har sitt testamente hemma eller i bankfack så är det nog många som försvinner om det inte gillas av de efterlevande. Såg att en begravningsbyrå hade testamentsförvaring och bevakning, bra grej om man vill minska ungarnas arv.
Citera
2025-05-19, 22:35
Medlem
JEGS76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Ja. Det är gjort på banken och två banktjänsteman bevittnade, bla min förra bankman.

Citat:
Ursprungligen postat av mera
Det är väl inte bankens ansvar att "ta fram" det senaste testamentet? De kollar att det de får är giltigt och betalar ut enligt bouppteckningen. Eftersom många bara har sitt testamente hemma eller i bankfack så är det nog många som försvinner om det inte gillas av de efterlevande. Såg att en begravningsbyrå hade testamentsförvaring och bevakning, bra grej om man vill minska ungarnas arv.

Precis. De kollar om det är giltigt. Men varför är det ingen på banken som reagerar? Två andra kollegor skapade ju det första testamentet 3 år tidigare och bevittnade det. Det finns bevisligen ingen kontroll på det här. Har hört att det i år ska kunna gå att regga testamenten på Skatteverket. Kan ju vara bra att veta.
Nu är det ju så att vi vill att den avlidnes vilja ska gälla, inte vad maken vill. Märkligt att han har intygat på heder och samvete i och med bouppteckningen att det inte finns andra testamenten än det första.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in