• 3
  • 4
2025-05-19, 23:35
Medlem
HassanVonEssens avatar
Då ska vi se. Nu har jag hämtat info om postcount för de medlemmar som blivit avstängda flest gånger, så att antalet avstängningar kan ställas i relation till hur många inlägg en medlem postat. För analysen har jag försökt hämta data på de ca 2200 medlemmar som blivit avstängda minst fyra gånger. Av dessa har drygt 400 inte haft tillgängliga profilsidor. De återstående knappt 1800 har därför ingått i analysen.

Den första tabellen visar de 100 medlemmar som i genomsnitt behövt lägst antal inlägg för att dra på sig en avstängning. Mönstret är väldigt tydligt. Toppmedlemmarna har i princip inga inlägg kvar som inte blivit raderade eller hamnat i papperskorgen. Den sista kolumnen avslöjar varför. Det här är medlemmar som blivit avstängda för reklam, annonsering eller natkotikahandel men i övrigt inte varit aktiva på forumet. Första medlemmen som har en annan vanligaste orsak än 1.01 eller 1.09 kommer på femtonde plats. Och den första som fått en majoritet av sina avstängningar p.g.a. ohörsamhet hittar vi ännu längre ner.

Det är förvisso oklart hur många av medlemmarnas inlägg som blivit raderade, men att som boskapsgarden dra på sig fem avstängningar för ohörsamhet på färre än 80 inlägg är en bedrift. I princip vart tredje inlägg måste ha lett till en varning.

Jag har förstås också vänt på listan. Här följer därför de 50 medlemmar som i genomsnitt tagit flest inlägg på sig mellan avstängningarna. Mönstret blir ett helt annat. De här medlemmarna drar på sig en och annan varning som med tiden leder till en avstängning för ohörsamhet. Nästan alla har dessutom postat mer än 15000 inlägg så en varning här och där är kanske inte ett helt orimligt utfall.

Senast redigerad av HassanVonEssen 2025-05-19 kl. 23:50.
Citera
2025-05-20, 00:24
Medlem
HassanVonEssens avatar
Ni får också en lista på genomsnittet för kolumnen Inlägg per avstängning för de fyra regelbrott som förekommer som Vanligaste regelbrott.

Alltså. De medlemmar vars vanligaste regelbrott var 1.01 får i genomsnitt en avstängning på 302 inlägg. De medlemmar som har en annan vanligaste orsak än någon av dessa fyra är alldeles för få för att det ska vara lönt att dra ett genomsnitt för respektive brott (totalt knappt 50 medlemmar).
Senast redigerad av HassanVonEssen 2025-05-20 kl. 00:27.
Citera
2025-05-20, 00:53
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HassanVonEssen
Din poäng nådde mig redan på trådens första sida igår. Jag medgav då att trådens andra inlägg är klumpigt formulerat, och skrev att jag gärna omformulerar inlägget och postar en ny version. Jag har därför rapporterat inlägget, och bett att få det raderat, för att kunna posta statistiken igen och försöka undvika den typ av missförstånd som nu uppstår om folk tolkar statistiken på fel sätt. Därmed framgår tydligt i tråden att jag inte har för avsikt att skapa drev gentemot moderatorer med hjälp av missvisande statistik.

Förstår man vad statistiken visar är den inte heller missvisande. Det framgår mycket tydligt var statistiken kommer ifrån. Även om det på sätt och vis är ganska ointressant att veta vilka moderatorer som annonserat flest avstängningar så visar det ändå på någon form av aktivitet från moderatorns sida. Morfar-52 i toppen borde därför snarast ha cred för att i hög utsträckning ha åtagit sig det rutinmässiga skitgörat att skapa en tråd i delforumet Avstängningar och bannlysningar varje gång en medlem stängs av. Snart 6000 trådstarter är många ideella arbetstimmar även om innehållet i varje enskild trådstart är formelmässigt.

Man tackar!

Såvitt jag har förstått det så blir det den som utdelade den senaste varningen (om det är en ohörsamhetsavstängning) som annonserar avstängningen eller den som utdelade 1.x-varningen som efter en omröstning ledde till en avstängning som annonserar den avstängningen.
Citera
2025-05-20, 02:59
Medlem
HassanVonEssens avatar
Nu har jag kikat lite på vilka delforum som har relativt sett mest besvär med bråkstakar och regelöverträdelser. Eller ja, jag har åtminstone försökt att närma mig det genom att kolla hur hög andel av inläggen i ett delforum som postas av medlemmar som varit avstängda många gånger.

För detta ändamål har jag använt mitt slumpmässiga urval av ca 400 inlägg om dagen mellan 2004-2024. Urvalet beskrivs närmare här: (FB) Unik Statistik - Min hyllning till Flashbacks forumrävar

Första tabellen visar de 30 forum som fått högst andel av inläggen postade av medlemmar som blivit avstängda vid minst fyra tillfällen (totalt ca 1800 st). Forum med färre än 1000 inlägg i urvalet har räknats bort, så totalt ingår 195 av ca 325 forum i analysen.

Följande 30 forum har lägst andel.

Hur ser det då ut om vi tittar på det gäng som kanske inte helt omotiverat kan beskrivas precis så som Allaballawalla häromdagen uttryckte det, som klappträn? Tabellen visar nu högsta andelarna igen, men istället för alla 1800 medlemmar som användes ovan används nu bara de ca 600 för vilka det tagit som mest 200 inlägg i genomsnitt mellan avstängningarna (hämtade från kolumnen Inlägg per avstängning i tidigare post).

Vi kikar förstås också på hur det ser ut om vi enbart kollar på lite mer nutid. Följande tabell bygger enbart på inlägg från 2019-2024 (covid och senare). Samtliga 1800 medlemmar. Endast forum med minst 500 inlägg i urvalet räknas med. Totalt 128 av 325 forum blir aktuella. Först högsta andelar.

Lägsta andelar sedan 2019 (av de 128 forum som ingick).

Senast redigerad av HassanVonEssen 2025-05-20 kl. 03:53.
Citera
2025-05-20, 03:00
Medlem
HassanVonEssens avatar
Och hur ser det ut om vi enbart använder oss av de 1148 medlemmar vars vanligaste regelbrott var ohörsamhet? För tabellerna i detta inlägg används hela perioden 2004-2024. Man bör nog också ha i åtanke när en viss regel började tillämpas mer regelbundet. Det är så att säga möjligt att några av forumen med lägst andelar är sådana som kan ha arkiverats innan regeln tillämpades i samma omfattning som idag. Jämför gärna med trenderna för de olika regelbrotten som jag postade diagram över i trådstarten.

Alltså: hur hög andel av inläggen har postats av dessa medlemmar? Först 30 med högsta andelar. Ohörsamhet.

Sen 30 med lägsta andelar. Ohörsamhet.

De 72 medlemmar vars vanligaste regelbrott var 1.09? Högsta andelar.

De 348 medlemmar vars vanligaste orsak var 1.01? Högsta andelar.

Och 30 med lägsta andelar. 1.01.

De 171 medlemmar vars vanligaste regelbrott var 1.06? Högsta andelar.

Senast redigerad av HassanVonEssen 2025-05-20 kl. 03:46.
Citera
2025-05-21, 03:09
Medlem
HassanVonEssens avatar
Andelen inlägg i ett forum som postas av den grupp på 1800 medlemmar som varit avstängda flest gånger kan ju påverkas mycket av att någon enstaka av dessa medlemmar ensam postar ett gigantiskt antal.

Ett annat sätt att mäta vilka forum som haft mest aktivitet från dessa 1800 medlemmar är helt enkelt att kolla hur många av dessa som postat i forumet, och hur hög andel av alla postare dessa utgör.

Ett problem uppstår dock. Det totala antalet i gruppen med superavstängda, som vi kan kalla dem, uppgår till 1800. Några forum har dock närmare 30 000 unika postare medan andra har färre än 500. När man beräknar en ren andel så kommer då mindre forum gynnas eftersom det får större effekt för var och en av de 1800 som hittar dit. Även om samtliga 1800 hittar till det stora forumet kan ju andelen aldrig bli större än 1800 delat på det totala antalet.

För att kunna jämföra stora och små forum har jag beräknat en normaliserad poäng (kallad z-poäng) för varje forum som tar hänsyn dels till denna storleksskillnad och dels till att det finns ett bestämt maxantal superavstängda (1800 st). Antalet superavstängda som postat i ett forum är dessutom en log-normalt fördelad variabel. Logaritmerade värden används därför för att beräkna den normaliserade poängen. En poäng över 0 indikerar att forumet fått besök av fler superavstängda än vad som förväntats, medan en poäng under 0 indikerar motsatsen.

Första tabellen visar de 50 forum som har den högsta z-poängen. Det blir väldigt tydligt vilken typ av forum som fått relativt sett flest besök av användare som inte drar sig för en avstängning. Notera också att andelen superavstängda kan vara högre längre ned i listan om forumet haft totalt sett relativt få postare, eftersom z-poängen alltså "straffar" mindre forum hårdare. De 210 av 325 forum som har fler än 500 postare i mitt urval av 1,5 milj. inlägg ingår i analysen.

Den andra tabellen visar de 50 forum som har den lägsta z-poängen. Vi noterar att de forum som har fått oväntat få besök av superavstängda är mer extrema (har en mer negativ z-poäng än vad forumen ovan hade positiva värden) än de som fått oväntat många besök.

Senast redigerad av HassanVonEssen 2025-05-21 kl. 03:36.
Citera
2025-05-21, 18:13
Medlem
HassanVonEssens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Såvitt jag har förstått det så blir det den som utdelade den senaste varningen (om det är en ohörsamhetsavstängning) som annonserar avstängningen eller den som utdelade 1.x-varningen som efter en omröstning ledde till en avstängning som annonserar den avstängningen.
Om det stämmer som du säger antyder min statistik över moderatorer utan tvekan vilka moderatorer som delar ut flest varningar. Jag menar att de som annonserat flest avstängningar också delat ut flest varningar. Det bygger då på antagandet att det är lika sannolikt att en moderator delar ut den första varningen som att hen delar ut den femte varningen (eller den sista som leder till omröstning). Det känns rimligt och jag har svårt att tro att det finns moderatorer som aktivt undviker att dela ut varningar när de ser att medlemmen redan har många varningar och det finns en risk att de måste administrera en eventuell avstängningstråd.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in