Citat:
Ursprungligen postat av
hannacornelia
Hello
Blev i torsdagskväll akut opererad då min äggledare brustit.
Hade blivit gravid trots spiral och graviditeten satt sig i äggledaren.
Dum som man är söker man inte vård förrän man skriker av smärta.
Jag hade 500 ml blod i buken, en helt trasig äggledare som togs bort samt graviditeten.
Äggstocken klarade sig.
De gjorde laparoskopi, tre hål, kanske 2-3 cm långa(svårt att se under plåstrena). Sög upp allt blod från hela buken så är rätt öm. Eller rättare sagt smärta utav bara helvete.
Nu undrar jag om någon annan gjort en likadan operation eller om det finns kunniga personer som vill svara,
hur bör återhämtningen se ut?
Hur mkt kan man röra sig trots att det gör ont? Bör man vara still mer för att såren ska läka?
Jag fick inte jätte mycket info om just det här, det jag minns var någon som sa att det är bra att vara fysisk aktiv. Men också att jag inte ska lyfta eller bära.
Hur mycket ska man liksom gå emot smärtan utan att gå alldeles för långt så läkningen dröjer.
Tack på förhand! 😊
Det sitter en medeålders karl i GBG just nu som vrålar "ring VC och kräv svar!!!!" litet för högt. Dom inte bara kan, utan bör ge exakta svar om hur din rehabilitering ska gå till och om dom inte gör det, skaffa en kompis eller familjemedlem som kan få psykbryt brevid dig på telefon tills dom gör det.
Du har haft en väldigt komplex operation och vårdens uppdrag är att ge dig exakta bud om rehabilitering. Använd det. Ring dom imorrn <3