2026-06-07, 18:40
  #61
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
En väldigt talangfull musiker som skulle gjort kometkarriär om inte texterna varit så politiserade. Melodierna är top notch men texterna lite väl cringe. Hans senare album är dock lite väl slätstrukna. Allt är idioternas fel säger mig inget.


Gillar du hans tidiga skivor? Eller vilket album är din favorit?
Tycker ändå att Såna Som Vi , Allt Är Idioternas Fel & Liv & Dikt är ändå Bra "Comeback" album.
Citera
2026-06-07, 19:49
  #62
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Gillar du hans tidiga skivor? Eller vilket album är din favorit?
Tycker ändå att Såna Som Vi , Allt Är Idioternas Fel & Liv & Dikt är ändå Bra "Comeback" album.

En järnarbetares visor! Våren i Backadalen är en de mest intressanta visorna från den svenska proggrörelsen. Berglunds senare album tycker jag tyvärr inte kan mäta sig med hans tidigare.
Citera
2026-06-07, 23:13
  #63
Medlem
The Crashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
Händer det att ni lyssnar på Dan Berglund eller är han en okänd musiker i er bok? Just nu så har han några datum inplanerade i sin kommande höstturné (september).
Han är känd i min bok och finns på min lista där jag blandar lite allt möjligt som handlar om hederliga arbetare.

https://open.spotify.com/playlist/7xKSY7z2tP5NOgFhzQnfW4?si=IP75bBBRQGKOdax_1JKjSg&p i=8usPyccwSFG9m

Skulle gärna se honom live någon gång. Tror kvinnan min, som är till hälften kommunist och andra hälften feminazi, skulle uppskatta honom. Jag menar, skiten är ju bättre än Kent.
Citera
2026-06-08, 16:35
  #64
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
En järnarbetares visor! Våren i Backadalen är en de mest intressanta visorna från den svenska proggrörelsen. Berglunds senare album tycker jag tyvärr inte kan mäta sig med hans tidigare.

Av hans "Gamla" skivor så håller jag nog både Vildmarken & En Järnarbetares Visor som favoritskivor.
För många år sedan hittade jag En järnarbetares visor på LP för 20 kr på mitt gamla jobb.
Dock är det väl både En Järnarbetares Visor , Dan Berglund Sjunger Rudolf Nilsen & Den Stora Maskeraden som inte finns på CD. Vad jag vet i alla fall.


Vissa låtar finns vissesrligen på Samlingsskivan Mina Herrar.... https://www.discogs.com/master/1338310-Dan-Berglund-Mina-Herrar

Hoppas att En järnarbetares visor går att ges ut igen med tiden
Eller kan Masterbandet vara borta?
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in