Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-05-21, 08:10
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennke
INTE WINDOWS MÖG!

Att försöka få till en angenäm användarupplevelse i Windows är å andra sidan det svåraste man kan ge sig på

Märklig utgångspunkt, att det skall vara just svårt. För samtliga OS jag stött på så är det ju i regel "bara" att följa installationsinstruktionerna, och eventuellt då och då undersöka uppkomna problem i detalj. Sällan svårt, ibland lite tidskrävande.

Men vill du bredda dig lite kan du ju köra någon av BSD-varianterna, eller för all del Plan 9 :-)
Citera
2025-05-21, 10:28
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kackotopi
Linux From Scratch! Kanske kan vara något för dig?
Det där verkade trevligt och lärorikt. Antagligen roligare än att ge sig på Alpine på bare metal.
Citera
2025-05-31, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kackotopi
Linux From Scratch! Kanske kan vara något för dig?
Har varit in på det ett tag.
Citera
2025-06-01, 19:39
Medlem
Du kan ju prova Plan 9. https://9p.io/plan9/
Citera
2025-07-05, 23:44
Medlem
Kackotopis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vhe
Att försöka få till en angenäm användarupplevelse i Windows är å andra sidan det svåraste man kan ge sig på

Märklig utgångspunkt, att det skall vara just svårt. För samtliga OS jag stött på så är det ju i regel "bara" att följa installationsinstruktionerna, och eventuellt då och då undersöka uppkomna problem i detalj. Sällan svårt, ibland lite tidskrävande.

Men vill du bredda dig lite kan du ju köra någon av BSD-varianterna, eller för all del Plan 9 :-)

Precis! Bra förslag till TS - kan pusha lite extra för OpenBSD.

Om någon "ny" som läser detta och som känner för att testa ett BSD operativsystem, så kan jag tipsa om GhostBSD vilket är baserat på FreeBSD. GhostBSD försöker vara som Linux Mint, fast i BSD världen.

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Det där verkade trevligt och lärorikt. Antagligen roligare än att ge sig på Alpine på bare metal.

Citat:
Har varit in på det ett tag.

Jeppers! Ni kan tydligen även avancera från LFS genom Beyond Linux From Scratch (BLFS), om inte LFS var nog för er dvs.
Citera
2025-07-07, 18:27
Medlem
För den som är religiös kan man alltid prova TempleOS och sedan spendera en kväll på att läsa på om utvecklaren bakom. Han hade passat bra här på Flashback!
Citera
2025-07-10, 19:52
Bygg en minimal distro från scratch med musl libc, initiera med s6 eller sinit, och ersätt coreutils med busybox/toybox. Skriv dina egna shellscripts för nätverk, udev-hantering och logging.

Blir det en riktig distro? Nä. Blir det hardcore? 100%.
Citera
2025-07-10, 20:19
Citat:
Nu när man har installerat Gentoo Linux i sin dator som är ett av de svåraste Linux systemet i världen att installera så söker jag nu en nytt utmanande system att installera. Det ska vara svårare än Gentoo Linux och INTE WINDOWS MÖG!
Jag körde Gentoo linux runt 2005 även Slackware. Har du provat OpenBSD något jag använde på servrar på den tiden.
Citera
2025-08-16, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissPlutonia
Bygg en minimal distro från scratch med musl libc, initiera med s6 eller sinit, och ersätt coreutils med busybox/toybox. Skriv dina egna shellscripts för nätverk, udev-hantering och logging.

Blir det en riktig distro? Nä. Blir det hardcore? 100%.
Ähh, starta med en minimal installation av Slackware, modifiera och bygg sedan ut med vad som önskas. En distro blir det först när det kan börja talas om som skaparens säkerhetskopia. Likt Slackware och Patrick Volkerding.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in