Citat:
Ursprungligen postat av
Totte.1969
Håller fullständigt med dig. Såg själv just detta. Att plitar som jublar och hånflinar då dom får misskötsamheter. Ett par varningar så får dom "knall" förflyttning och uppklassning. Där skulle jag säga att det är dom kvinnliga värdarna som är värst. Både på att jävlas med intagna, eller inleda förhållande med dom. För att få känna sig lite extra omtyckta.
Förhållande vet jag inte. Aldrig hört talas om, låter väldigt svårt på klass 2 och uppåt. Plitarna är extremt sällan själva och kan inte gå in i rummen ensamma med intagna. Det hade märkts rätt tydligt tror jag, mycket svårt att smyga med på en sån liten minimal yta som svenska anstalter är. Det är verkligen minimalt med ytor, inte som I filmer med stora rastgårdar som sträcker sig kilometer, eller flera våningar och 1000 intagna. Nej man sitter mer eller mindre häktad hela straffet.
Problemet med plitar är (förutom att dom är idioter och horungar) att dom kanske intalar sig själva att alla som sitter är "kriminella".
För någon som har våldtäktsmördat någon så är svensk kriminalvård rätt humant. För någon som sålt lite narkotika är det absolut inte humant. Dessa ska inte kategoriseras samman eller ens sitta I samma rum. Men eftersom plitar är efterblivna så ser dom alla intagna som " Kriminella" Och att dom ska vara glada att de inte får bröd och vatten. Som att en liten pojk till kriminalvårdare som gått en 6 veckors utbildning ska sitta och bestämma hur saker ska vara Skandal. I Norge är det 3 års utbildning på att bli en plit, I Sverige 6 veckor. Alla plitar är helt inkompetenta idioter I sverige. När det blir en diskussion så vågar du inte heller konfrontera idiotens misstag eftersom det är dom som bestämmer och dom kan mycket väl eskalera saker. Idioter som är maktgalna och tror att det är något.