2025-06-17, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Narrowshadow
Du har rätt I att kriminalvårdare är det smutsigaste och vidrigaste typ av människor som finns. Dom ger sig på "lätta offer". Om det är någon som spelar tuff och går runt med tatueringar och skägg så vågar krininalvårdarna knappt ens höja rösten. Fast alla dessa tatueringar och skägg bara är en fasad, det är även dessa människor (oftast) som beter sig sämst och borde få bestraffning. Ser man normal ut och endast vill sitta av sitt straff så tror sig många patetiska krininalvårdare att de ska få känna hur det är att vara tuff någon gång I livet och förtrycker så mycket de bara kan. Riktigt smutsfolk är dom. Finns några snälla tjejer som jobbar, men majoriteten 90% är smutsfolk och borde få samma behandling som dom ger ut.

Ja ser man till smutsigt folk, ja det finns från Vakthavande befäl till kriminalvårdare. Man har sett ganska vidriga saker, har från mina vänner och vissa intagna som man jobbade med beskriver hur illa det nu är då dom öppnat nya straff kolonins nya bostadshus. Jag hade fördel att slippa den cirkus som är idag. Inga närvarande chefer. Chefer som använder kriminalvårdare att gola på kollegor.
Nä byt ut halva Vakthavande befäl gruppen, det finns inga som hyser respekt för dom. Patetiska är dom en diktator och en rätthaverist.
Citera
2025-06-17, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totte.1969
Ja ser man till smutsigt folk, ja det finns från Vakthavande befäl till kriminalvårdare. Man har sett ganska vidriga saker, har från mina vänner och vissa intagna som man jobbade med beskriver hur illa det nu är då dom öppnat nya straff kolonins nya bostadshus. Jag hade fördel att slippa den cirkus som är idag. Inga närvarande chefer. Chefer som använder kriminalvårdare att gola på kollegor.
Nä byt ut halva Vakthavande befäl gruppen, det finns inga som hyser respekt för dom. Patetiska är dom en diktator och en rätthaverist.
Dom behandlar en riktigt illa. Värsta är ju att man ser hur dom njuter och flinar när dom begår sina övergrepp. Det är patetiska människor. De flesta som sitter i fängelse är inga våldtäktsmördare. För det mesta är det narkotikabrott och slagsmål. Tycker inte alls det är rimligt att blanda alla fångar såsom man gör nu. De flesta vill även sköra sig och sitta av sitt straff. Är några få idioter I varje avdelning som förstör för alla andra och vill kontrollera och bestämma. Det är dessa som borde hamna på särskilda avdelningar. Plitar är generellt riktigt korkade människor. Som sagt, det finns en del bra plitar. Men jag ifrågasätter verkligen deras yrkesval att behandla folk såsom dom gör, låsa in folk I småburar och psykiskt trakassera dessa. Hur kan man leva med sig själv? Som sagt, majoriteten förtjänar inte en sådan behandling från staten och detta bygger bara på hat och polarisen.
Citera
2025-06-17, 15:43
Medlem
Pyssling67s avatar
Citat:
Det stämmer att vissa "Plitar" njuter av att jävlas med dom fångar. Många fångar har namn på plitarna och det är inga smickrande namn. Men det finns bra plitar oxå. Och det är inga unga tjejer, utan människor som inte har en livserfarenhet.
Mycket tråkigt att höra att det fortfarande är så.
Citera
2025-06-17, 15:45
Medlem
Pyssling67s avatar
Citat:
Helt riktigt, är nog lika illa över hela landet, kan ju bara svara för det jag vet.
VO Umeå består av A Umeå(Ersboda), Häktet, Frivården och A Sörbyn. Det är kris inom alla dessa 3 områden. Men kan fortsätta med kritiken, är själv inte med i någon fackförbund, känns dumt att kasta bort x antal pengar på ingenting. Har fått till mig att det är räv och rackar spel. Det pågår extrema trakasserier av personalen. Skulle bli förvånad om någon skulle våga ställa upp på intervju i massmedia. Då får den säkert sparken.
Är Engman som jobbar på Sörbyn snäll då?
Citera
2025-06-17, 18:23
Medlem
Jag håller med er, det finns bra och dåliga plitar överallt! Jag har varit rätt så många gånger på gamla häktet i Umeå och dom flesta är schyssta men det kanske också är för dom känner igen mig eftersom jag har varit där tätt som på. Vet inte hur det är där nu är snart 3 år sen jag va där. Men jag kan tänka mig att dom har bytt ut majoriteten av plitarna. Men också att dom säger "Vi har inte tid för det har mycket att göra" tror jag inte på. Varje gång man ska gå ut på rastgården eller på något advokat besök så står det alltid ett gäng plitar och snackar skit..
Citera
2025-06-17, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Narrowshadow
Dom behandlar en riktigt illa. Värsta är ju att man ser hur dom njuter och flinar när dom begår sina övergrepp. Det är patetiska människor. De flesta som sitter i fängelse är inga våldtäktsmördare. För det mesta är det narkotikabrott och slagsmål. Tycker inte alls det är rimligt att blanda alla fångar såsom man gör nu. De flesta vill även sköra sig och sitta av sitt straff. Är några få idioter I varje avdelning som förstör för alla andra och vill kontrollera och bestämma. Det är dessa som borde hamna på särskilda avdelningar. Plitar är generellt riktigt korkade människor. Som sagt, det finns en del bra plitar. Men jag ifrågasätter verkligen deras yrkesval att behandla folk såsom dom gör, låsa in folk I småburar och psykiskt trakassera dessa. Hur kan man leva med sig själv? Som sagt, majoriteten förtjänar inte en sådan behandling från staten och detta bygger bara på hat och polarisen.

Håller fullständigt med dig. Såg själv just detta. Att plitar som jublar och hånflinar då dom får misskötsamheter. Ett par varningar så får dom "knall" förflyttning och uppklassning. Där skulle jag säga att det är dom kvinnliga värdarna som är värst. Både på att jävlas med intagna, eller inleda förhållande med dom. För att få känna sig lite extra omtyckta.
Citera
2025-06-17, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pyssling67
Mycket tråkigt att höra att det fortfarande är så.

Jag vet om att flera unga tjejer som haft en relationer, både på Ersboda och Sörbyn. Där plitar tagit in alkohol och mobiler. Ett litet oskyldigt flirt, sen är dom fast i klorna på intagen.
Citera
2025-06-17, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pyssling67
Är Engman som jobbar på Sörbyn snäll då?
Vet tyvärr inte vem du pratar om. Det är en stor personal omsättning inom Vo Umeå, finns inte många stabila grupper inom kriminalvården. Mycket smutskastning, framför allt av en speciell vakthavande befäl.
Citera
2025-06-17, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berraberraa
Jag håller med er, det finns bra och dåliga plitar överallt! Jag har varit rätt så många gånger på gamla häktet i Umeå och dom flesta är schyssta men det kanske också är för dom känner igen mig eftersom jag har varit där tätt som på. Vet inte hur det är där nu är snart 3 år sen jag va där. Men jag kan tänka mig att dom har bytt ut majoriteten av plitarna. Men också att dom säger "Vi har inte tid för det har mycket att göra" tror jag inte på. Varje gång man ska gå ut på rastgården eller på något advokat besök så står det alltid ett gäng plitar och snackar skit..

Det är lika dant på häktet fortfarande. Det snakas mycket skit om dom häktade och dom som sitter i fängelse.
Hur man än ser på dom intagna, i grund och botten är dom ju människor oxå. På häktet samlar man dregget av plitarna. Sen på Ersboda. Sen tävlas det på Sörbyn om vem som skriver mest misskötssamheter på intagna, eller tävlas, dom skryter om det och gör hu five då dom hittar saker att hugga på.
Sen att plitar som gör så fel att det blir Jo-anmälningar på dom, men sånt sopas under mattan.
Citera
2025-06-17, 23:22
Medlem
Pyssling67s avatar
Citat:
Vet tyvärr inte vem du pratar om. Det är en stor personal omsättning inom Vo Umeå, finns inte många stabila grupper inom kriminalvården. Mycket smutskastning, framför allt av en speciell vakthavande befäl.
Det stod Sörbyn i tråden och det är ett fängelse
Varför jag frågade beror på att jag kände fångvaktare Engman för ca 25år sedan.
Citera
2025-06-18, 11:42
Medlem
Ingen jag känner igen.
Men tror den som jobbat längst av vårdare är typ 3 år.
Så istort sätt bara ny personal.
Unga testosteron kriminalvårdare. Som skall hävda sig med våld (både fysiskt, skrift och psykisk) våld.
Citera
2025-06-18, 12:34
Medlem
Citat:
Håller fullständigt med dig. Såg själv just detta. Att plitar som jublar och hånflinar då dom får misskötsamheter. Ett par varningar så får dom "knall" förflyttning och uppklassning. Där skulle jag säga att det är dom kvinnliga värdarna som är värst. Både på att jävlas med intagna, eller inleda förhållande med dom. För att få känna sig lite extra omtyckta.
Förhållande vet jag inte. Aldrig hört talas om, låter väldigt svårt på klass 2 och uppåt. Plitarna är extremt sällan själva och kan inte gå in i rummen ensamma med intagna. Det hade märkts rätt tydligt tror jag, mycket svårt att smyga med på en sån liten minimal yta som svenska anstalter är. Det är verkligen minimalt med ytor, inte som I filmer med stora rastgårdar som sträcker sig kilometer, eller flera våningar och 1000 intagna. Nej man sitter mer eller mindre häktad hela straffet.

Problemet med plitar är (förutom att dom är idioter och horungar) att dom kanske intalar sig själva att alla som sitter är "kriminella".

För någon som har våldtäktsmördat någon så är svensk kriminalvård rätt humant. För någon som sålt lite narkotika är det absolut inte humant. Dessa ska inte kategoriseras samman eller ens sitta I samma rum. Men eftersom plitar är efterblivna så ser dom alla intagna som " Kriminella" Och att dom ska vara glada att de inte får bröd och vatten. Som att en liten pojk till kriminalvårdare som gått en 6 veckors utbildning ska sitta och bestämma hur saker ska vara Skandal. I Norge är det 3 års utbildning på att bli en plit, I Sverige 6 veckor. Alla plitar är helt inkompetenta idioter I sverige. När det blir en diskussion så vågar du inte heller konfrontera idiotens misstag eftersom det är dom som bestämmer och dom kan mycket väl eskalera saker. Idioter som är maktgalna och tror att det är något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in