2025-05-17, 20:50
Medlem
Spud-boys avatar
Köper för mycket på Klarna - känner att efter jag betalat tillbaka det jag är skyldig nästa månad - så är det bäst att BLOCKA SIG HELT - MEN, kommer jag kunna dra tillbaka blockeringen, alltså avblockera mig??
Citera
2025-05-17, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spud-boy
Köper för mycket på Klarna - känner att efter jag betalat tillbaka det jag är skyldig nästa månad - så är det bäst att BLOCKA SIG HELT - MEN, kommer jag kunna dra tillbaka blockeringen, alltså avblockera mig??
Din kreditgräns kan du väl sätta till noll, och sedan justera upp den vi behov.
Citera
2025-05-17, 21:04
Avstängd
Jasper.Newtons avatar
Jag vet hur det känns, jag gjorde lika. Det tog för lång tid för mig att inse hur mycket pengar jag slösat på räntebetalningar och bankavgifter. Efter jag nollade min skuld hos Klarna så kontaktade jag dom och bad dom radera all data om mig och avsluta mitt konto. Då dom är ett finansiellt institut eller vad man ska säga, så har dom rätt att spara viss information men för dig som köpare så försvinner ditt konto, din köphistorik etc. I alla fall för mig så tog det emot mer nästa gång att handla och man såg Klarna alternativet. Ska jag verkligen börja delbetala någonting igen, och då skapa ett konto på Klarna igen och sätta mig i skiten igen? Svaret hittills har blivit nej och jag är idag inte kund hos varken Klarna, Qliro eller något liknande. Enligt ChatGPT så sparar jag över 50 tusen kronor per år endast i räntekostnader numera.
Citera
2025-05-17, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jasper.Newton
Jag vet hur det känns, jag gjorde lika. Det tog för lång tid för mig att inse hur mycket pengar jag slösat på räntebetalningar och bankavgifter. Efter jag nollade min skuld hos Klarna så kontaktade jag dom och bad dom radera all data om mig och avsluta mitt konto. Då dom är ett finansiellt institut eller vad man ska säga, så har dom rätt att spara viss information men för dig som köpare så försvinner ditt konto, din köphistorik etc. I alla fall för mig så tog det emot mer nästa gång att handla och man såg Klarna alternativet. Ska jag verkligen börja delbetala någonting igen, och då skapa ett konto på Klarna igen och sätta mig i skiten igen? Svaret hittills har blivit nej och jag är idag inte kund hos varken Klarna, Qliro eller något liknande. Enligt ChatGPT så sparar jag över 50 tusen kronor per år endast i räntekostnader numera.
Har full insikt i att Klarna kan missbrukas och bli till en fälla om man har ett shoppingberoende.

Det man kan göra är att sätta ner sin kreditgräns.
Citera
2025-05-17, 21:10
Medlem
MrSwedeGliderRunts avatar
Spärra alla krediter, sedan gör du omvänt, dvs istället för att betala ränta på ränta, så sparar du och får ränta på ränta effekt på ditt sparkapital. Samma effekt som sved i dig tidigare kommer nu göra dig glad.
Citera
2025-05-17, 21:34
Medlem
Spud-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSwedeGliderRunt
Spärra alla krediter, sedan gör du omvänt, dvs istället för att betala ränta på ränta, så sparar du och får ränta på ränta effekt på ditt sparkapital. Samma effekt som sved i dig tidigare kommer nu göra dig glad.

Ja PRECIS!
Citera
2025-05-17, 21:34
Medlem
GormDenGamles avatar
Skicka ett mail till Klarna och spärra dig själv. Går helt flnt.
Citera
2025-05-17, 23:02
Medlem
Att pga bristande självkontroll vilja blockera sig från något som man sedan kan avblockera sig från är ju helt poänglöst?

Spelpaus som man kan klicka bort sedan igen? Vad är meningen med en sådan funktion?
Citera
2025-05-17, 23:10
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jasper.Newton
Enligt ChatGPT? Kanske bättre att du gör en egen analys? Eller du kanske inte kan räkna procent, plus och minus?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in