• 4
  • 5
2025-05-18, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Gnäller hen? Är väl bara att göra och sälja en app?

Eller är det starten på en trend som kan komma hit?

De flesta yrken utvecklas med tiden, och man måste hänga med, oavsett om man är kock, diskare eller programmerare.
Fattar man inte att man måste anpassa sig mot AI och integrera det i sitt jobb som mjukvaruingenjör, så är man nog lite dum i huvudet…

Det kommer alltså bli FLER jobb i den här branschen, inte färre, även om just hans tjänst kanske ryker.
Citera
2025-05-18, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
AI är ett verktyg för mjukvaruutvecklare, inte en konkurrent
Tror snarare att de med enklare utbildning blir arbetslösa, typ gymnasieutbildade

Jag kan bara de absoluta grunderna i programmering, är med andra ord ingen programmerare, men med ai har till och med jag lyckats skapa de program jag behövt. Och de spel jag velat göra. Något jag verkligen inte kunde göra utan tillgång till ai....
Citera
2025-05-18, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Shhhh säg inget! Mitt jobb som baserar sig på fysiskt arbete har redan ingejörstyper som dyker upp och försvinner en vecka in för att dom - till skillnad vad Rogan et al sagt till dom - inte alls är "kungar" som kan göra det knegare klarar.
Så jävla gött att se verkligheten träffa dom i nyllet. "Vadå ska jag själv bara en frys upp åtta trappor?"
Just frysbäraryrket kommer nog alltid att vara fredat från AI. Såvida det inte börjar byggas självkörande frysar.
Citera
2025-05-18, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiseAboveYou
Du var inte lite överdrivet positiv till vilket resultat AI producerar i dagsläge t

Jag sitter i möten med Erik 55 från IT avdelningen och det dom kan - kan jag på 5 minuter med Chat GPT hjälp. Jag hade kunnat tagit över en IT roll utan utbildning med hjälp av Chat gpt promptar.

Det är ju bara och ställa frågor om det du inte förstår.

Detta förutsätter att man kanske är snäppet över normalfördelningen IQ mässigt kanske och inte är trög i huvudet. Men jag är helt ärlig med det jag säger: Med hjälp av AI kan vem som helst göra vilket IT jobb som helst. Det är bara och fråga, be om hjälp och printscreena osv.
Citera
2025-05-18, 10:55
Medlem
bergsdals avatar
Inte konstigt att han förlorar sitt jobb om man tror att språkmodeller kan ta jobb ifrån faktiska programmerare. Snubben har ju en äcklig offerkofta där det är otroligt bekvämt att skylla på A.I självklart istället för sina egna otillgängligheter samt kvalitér som människa
Citera
2025-05-18, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Man kan väl jämföra med att tidigare har du och fyra juniorer klippt en 300 meter lång häck med varsin sax. Nu har du fått en elektrisk sax och kan göra jobbet själv.

Bekvämare, enklare. Går fyra gånger så snabbt ja.

Men den konkurrerande firman har gjort samma sak.

Nästa år startar det en ny firma, en av dina juniorer har köpt en en egen längre häcksax som är dubbelt så effektiv.

Han gör jobbet för halva priset. Det blir svårt att ha kvar din höga lön då.
Jag förstår absolut varför min lön inte kan gå upp 4x, det var mer en kommentar på att lönen borde gå ner. Även det påståendet är en förenkling. Lönen är ungefär proportionell med värdet jag bidrar med. Det värdet styrs av marknadskrafter, som du är inne på.

Men du går i samma tankefälla som många andra. Det är inte häcksaxen som gör jobbet. Det är personen som använder den. Om en klantig person får en längre häcksax så blir det ändå ett dåligt resultat. Det går kanske fort, men blir kunden nöjd? Senioriteten har ett värde.
Citera
2025-05-19, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Jag sitter i möten med Erik 55 från IT avdelningen och det dom kan - kan jag på 5 minuter med Chat GPT hjälp. Jag hade kunnat tagit över en IT roll utan utbildning med hjälp av Chat gpt promptar.

Det är ju bara och ställa frågor om det du inte förstår.

Detta förutsätter att man kanske är snäppet över normalfördelningen IQ mässigt kanske och inte är trög i huvudet. Men jag är helt ärlig med det jag säger: Med hjälp av AI kan vem som helst göra vilket IT jobb som helst. Det är bara och fråga, be om hjälp och printscreena osv.

Den kan ersätta vissa absolut. Det är dock fortfarande en extrem överdrift att säga att vem som helst kan göra vilket IT jobb som helst med hjälp av AI. AI klarar dom generella problemen och tråkiga uppgifterna som någon redan sagt.
Citera
2025-05-19, 17:11
Medlem
Kip.Kinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Gnäller hen? Är väl bara att göra och sälja en app?

Eller är det starten på en trend som kan komma hit?

Ukrainsk nyhetskälla, det var skumt...

Problemet är att bara för att du är Software Engineer, så är du inte ingenjörsutbildad. Den här killen i artikeln hade en examen i Computer Science, vilket inte alls är samma sak som en teknisk ingenjörsutbildning inom data (Master of Science in Technology). Ja, utbildade med en Computer Science-examen kan få det tufft i konkurrensen, eftersom de inte utbildas för att arbeta i tekniska system.

Citat:
Sean told Fortune that despite his vast experience and a degree in computer science

Från samma tidning:

Citat:
Generative AI has no impact on wages and employment — economists' study

A new study has shown that generative artificial intelligence is not yet reducing wages, replacing workers, or significantly saving working hours.

https://dev.ua/en/news/heneratyvnyi-...tiv-1747664636
Senast redigerad av Kip.Kinkel 2025-05-19 kl. 17:25.
Citera
2025-05-19, 17:14
Medlem
Kip.Kinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Shhhh säg inget! Mitt jobb som baserar sig på fysiskt arbete har redan ingejörstyper som dyker upp och försvinner en vecka in för att dom - till skillnad vad Rogan et al sagt till dom - inte alls är "kungar" som kan göra det knegare klarar.
Så jävla gött att se verkligheten träffa dom i nyllet. "Vadå ska jag själv bara en frys upp åtta trappor?"

Den här killen var inte utbildad dataingenjör utan "bara" systemvetare. Ett helt annat ballgame.
Citera
2025-05-19, 17:15
Medlem
Kip.Kinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
AI är ett verktyg för mjukvaruutvecklare, inte en konkurrent
Tror snarare att de med enklare utbildning blir arbetslösa, typ gymnasieutbildade

Exakt så är det!
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in