2025-05-17, 08:46
Medlem
Hej!

Jag har haft svårigheter med att finna jobb. Jag har timanställning, men inget som försörjer mig. Jag har därför bestämt mig för att få hjälp med min ekonomi genom Försörjningsstöd efter att flera gånger om inte fått någon jobb när jag sökt.

I och med att AF reagerar på att jag är timanställd, så får jag inte delta i deras program/utbildningar. Men Försörjningsstöd kunde bolla mig vidare till en arbetskonsult utan problem.

Jag försöker inte ha för stora förhoppningar, men jag hoppas på det bästa.

Jag träffade min handläggare igår från Försörjningsstöd. Förde första så var det en etniskt svensk, vilket gjorde mig mycket glad. Jag kom god överens med honom och förstod mycket genom honom. Han förklarade om arbetskonsult och gjorde mig glad. Jag försöker samtidigt ta det som han berättat med nypa salt, i och med att jag inte vill bli förtvivlad när det inte blir någon hjälp.

I många år har jag slitit med att finna jobb. Jag har som sagt timanställning och de jobb jag har haft uppdrag (tillfälliga jobb) har jag blivit uppskattad. Så jag har inte fått någon klagomål, snarare tvärtom. Vissa av mina timanställningar, har jag varit aktiv på sedan flera år tillbaka. Så långt som 2016. Men det är inget jobb som man kan försörja sig på. Det är mer ett uppdragsjobb. Men jag har positiva referenser och fått beröm i alla mina jobb och uppdragsplatser jag varit på.

I flera års slit med jobbsökande har jag nu tagit tag i att få hjälp med min ekonomi och begärt om att komma till en arbetskonsult.

Har ni erfarenhet som ni kan dela med er av?

Är det som det sägs. Att man får hjälp med att finna jobb?

Tack för svar!
Citera
2025-05-17, 09:26
Medlem
Busgriss avatar
Ja, de utreder dig antagligen, vilket exempelvis skulle kunna leda till en lönebidragsanställning.
Citera
2025-05-17, 09:40
Medlem
StonedMonkeys avatar
Jag har tyvärr inga bra erfarenheter av arbetskonsulter på kommunen, dom kan hjälpa dig då arbetsträning vilket du är överkvalificerad för, annars fick jag erbjudande om hjälp att skriva CV samt några annonser skickade till mig. Men det kan ha ändrats då det var ett tag sen och kan också vara bättre på din kommun.

Citat:
Ursprungligen postat av Busgris
Ja, de utreder dig antagligen, vilket exempelvis skulle kunna leda till en lönebidragsanställning.

Nej det är en arbetskonsult på kommunen, dom kan inte ta såna beslut, det är arbetsförmedlingen som gör såna utredningar
Citera
2025-05-17, 10:23
Medlem
triptykens avatar
Alltså mina erfarenheter är från ett herrans tag sen när jag var ung och då var det mest en massa psykologliknande snack som på nåt sätt mynnade ut i att mina problem låg i att jag hade låg moral och att det inte var 1970 och man inte alls kunde glida till hamnen och be om jobb direkt.

Sen brydde jag mig inte om om det var en etnisk svensk - det kanske säger nåt om dina problem att hitta jobb, vad vet jag?

Den Flashbackska Arbetssökningscoachen
Men bara för att hysta in vad som hjälpte mig att söka jobb: ljug. Ingen vill chansa på nån när man anställer, så luckor i CV't, tomma ytor eller delar där "timanställd" står går ofta bort. Så fyll i dom. Titta på vad dom söker och liksom hitta på. Se till att det inte är tekniska kompetenser du drar till med (blir ju jobbigt om du säger att du vart lastbilschafför men saknar både C och B kort) men annat. Saker som kan vara svåra att bevisa men visar på ett skojfriskt "driv" (chefer blir kåta på folk som när dom "hamnade mellan jobb" försörjde sig på att tvätta fönster, eller drev sin egen svarta glassbar på en strand eller nåt)

Det värsta som kan hända är att dom kommer på dig, men det är inget brott att ljuga på CV't (om du inte hittar på tekniska kompetenser) och dom ljuger om vad dom erbjuder ändå så vad gör det för skillnad.

Sen är det bra med referenser med. Fråga chefen på timanställningsstället om dom kan ljuga och säga att du jobbat heltid och att du är världsbäst och kan gå ner i spagat på kommando om nån ringer. Sen lägger du till den människan som referens och vips har du haft heltidsanställning i flera år och "söker nu nya utmaningar".

Är det större företag så använder dom sig av externa tjänster för att anställa och då letar dom genuint i CV och personligt brev efter nyckelorden dom använt i annonsen - så bara repetera dom. Det brukar vara automatiserat så du behöver inte försöka skriva en fin novell eller nåt skit.

Skicka PISSMYCKET ansökningar. Verkligen till allt. Behöver dom en key account manager och din erfarenhet är donken och COOP? Fuck it, in med en där med. Bara copy pasta, kanske dra skiten genom ChatGPT för att hitta sätt att skriva om den (kopiera inte rakt av) - det är väl en av dom få saker den skiten är bra för?
Men verkligen, försök inte "hitta det bästa för dig" - utan hora ut dig till ALLA. Du kan säga "nej" vid arbetsintervjun eller två veckor in med nåt "jag tror inte vi passar för varandra" och då får du ju två veckor betalt! Du kan till och med göra det till en bra pryl med chefen där och snacka med honom/henne om "utmaningar" och allt annat snömos folk gör för att verbalt suga av varandra. Fråga om dom har tips på andra ställen!
Citera
2025-05-17, 10:23
Medlem
Busgriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StonedMonkey
Nej det är en arbetskonsult på kommunen, dom kan inte ta såna beslut, det är arbetsförmedlingen som gör såna utredningar
Jag vet det, men det kan i alla fall leda till det, som jag skrev. Jag skrev inte att kommunen fattar sådant beslut.
Citera
2025-05-18, 14:18
Medlem
Vill.Ha.Den.I.2ans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Hej!

Jag har haft svårigheter med att finna jobb. Jag har timanställning, men inget som försörjer mig. Jag har därför bestämt mig för att få hjälp med min ekonomi genom Försörjningsstöd efter att flera gånger om inte fått någon jobb när jag sökt.

I och med att AF reagerar på att jag är timanställd, så får jag inte delta i deras program/utbildningar. Men Försörjningsstöd kunde bolla mig vidare till en arbetskonsult utan problem.

Jag träffade min handläggare igår från Försörjningsstöd. Förde första så var det en etniskt svensk, vilket gjorde mig mycket glad. Jag kom god överens med honom och förstod mycket genom honom. Han förklarade om arbetskonsult och gjorde mig glad. Jag försöker samtidigt ta det som han berättat med nypa salt, i och med att jag inte vill bli förtvivlad när det inte blir någon hjälp.

I många år har jag slitit med att finna jobb. Jag har som sagt timanställning och de jobb jag har haft uppdrag (tillfälliga jobb) har jag blivit uppskattad. Så jag har inte fått någon klagomål, snarare tvärtom. Vissa av mina timanställningar, har jag varit aktiv på sedan flera år tillbaka. Så långt som 2016. Men det är inget jobb som man kan försörja sig på. Det är mer ett uppdragsjobb. Men jag har positiva referenser och fått beröm i alla mina jobb och uppdragsplatser jag varit på.

I flera års slit med jobbsökande har jag nu tagit tag i att få hjälp med min ekonomi och begärt om att komma till en arbetskonsult.

Tack för svar!

är du svenskfödd? gått ut grundskolan?

kan säga att programmen som arbetsförmedlingen har bara är förvaring, arbetsmarknadskonsulterna är ett skämt, agerar endast tidsvakter för närvaro, avvikelser rapporteras. tacka nej till program och kör själv så länge det går om du har akassa, tag två varningar, sen program.
Citera
2025-05-18, 15:28
Medlem
killawifes avatar
Jag vet faktiskt inte vad en arbetskonsult är eller vad denne gör men jag har själv en jobbcoach och det är totalt meningslöst. Om du inte själv klarar av att skriva CV, personligt brev samt hitta arbetsgivare att söka jobb hos så har du ingen nytta en en coach för de gör typ inget annat för dig. Jag har själv försökt få hjälp med lite olika saker som att få ett truckkort, få hjälp med introduktion till arbetsgivare, få en mer direkt kontakt med arbetsförmedlingen istället för att sitta i deras 2 timmars kö, hitta arbetsgivare som gömmer sig bekom bemanningsföretag etc men de kan eller vill inte göra något av detta.
Om du däremot vill gå en utbildning så kan de .....googla på internet efter utbildningar, och det är allt.
Om du vill få hjälp med en bidrags anställning så kan de också googla om vad det innebär och läsa direkt från dokumentet.

Härom veckan satt vi och övade på hur man bäst gör en video för såna där videoinspelningar som många skitföretag vill att man skickar in. Något som samtliga i min grupp ansåg var något totalt meningslöst. Och jag fick givetvis skit för att jag ansåg att det endast var ett sätt för arbetsgivaren att sålla ut sökande som vägrar att göra skiten.
Citera
2025-05-18, 21:36
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Hej!

Tack för svar!
Det finns ingenting som heter arbetskonsult. Du har träffat en arbetskonsulent/arbetsmarknadskonsulent.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in