2025-05-23, 10:00
Citat:
Ursprungligen postat av grejigabosse
Jag måste få lov att kliva in eftersom jag själv satt på en i princip identisk rigg som du.

Först köpte jag ett RTX3060, ca 4000kr.
Ett år senare bytte jag från Ryzen 5 1400 till AMD Ryzen 7 5800X, ca 1700kr.
Ny CPU-fläkt måste köpas till eftersom det inte ingår i 5800X, ca 400kr (räcker gott och väl).

Den absolut största skillnaden gjorde ny CPU, blev som natt och dag, låg på 100-120Hz i CS2 till runt 300Hz.

Om du senare går upp på en nyare rigg så tar du bara med grafikkortet. AM4 och DDR4 står sig fortfarande riktigt bra och man får mycket kanon för pengarna. Helt klart värt för oss snåltarmar.

OBS! Kom ihåg att uppgradera bios före du byter processorn.

Jag tror du menar FPS.

Det är väldigt ofta scam med färdigbyggda datorer. Köpte en för längesen när det var grafikkorts kris och blev lite halvlurad men jag var desperat så sket i. Vill ej ha flashig RGB vill bara ha en tyst och snabb dator.
Citera
2025-05-23, 16:12
Medlem
Hrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grejigabosse
Jag måste få lov att kliva in eftersom jag själv satt på en i princip identisk rigg som du.

Först köpte jag ett RTX3060, ca 4000kr.
Ett år senare bytte jag från Ryzen 5 1400 till AMD Ryzen 7 5800X, ca 1700kr.
Ny CPU-fläkt måste köpas till eftersom det inte ingår i 5800X, ca 400kr (räcker gott och väl).

Den absolut största skillnaden gjorde ny CPU, blev som natt och dag, låg på 100-120Hz i CS2 till runt 300Hz.

Om du senare går upp på en nyare rigg så tar du bara med grafikkortet. AM4 och DDR4 står sig fortfarande riktigt bra och man får mycket kanon för pengarna. Helt klart värt för oss snåltarmar.

OBS! Kom ihåg att uppgradera bios före du byter processorn.
Är det inte lika bra att gå över till AM5 och DDR5? Undantag om TS redan sitter på dyrt moderkort eller dyra minnen.

Tycker CS2 är lite udda hur mycket det suger från CPU (mycket) och från grafikkortet (lite). Kunde köra nyare och (snyggare) spel utan problem efter att bara ha uppgraderat grafikkort, men med CS2 vägrade FPS:en gå upp oavsett inställningar innan jag bytte CPU.
Citera
2025-05-23, 22:26
Medlem
En av de stora fördelarna med socket AM4 var uppgraderbarheten. Behöver gå tillbaka till socket 939 tiden för att hitta en så långlivad plattform.

Kan byta enbart processor och grafikkort. 5700X3D/5800X3D samt ett begagnat 3060 Ti eller bättre.

Uppgradera bios. Rensa bort kylpasta från processorkylaren och applicera ny kylpasta på processorn.

Jag brukar använda typ isopropanol/isopropylalkohol, en rak plastbit och liten mikrofiberduk.
Citera
2025-05-24, 18:50
Medlem
grejigabosses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ruttenfimp
Jag tror du menar FPS.

Det är väldigt ofta scam med färdigbyggda datorer. Köpte en för längesen när det var grafikkorts kris och blev lite halvlurad men jag var desperat så sket i. Vill ej ha flashig RGB vill bara ha en tyst och snabb dator.

FPS och Hz är samma sak min broder, men AM4 och en Ryzen CPU för runt 1500-2000kr kommer ge dig en riktigt bra dator.
Håller med om det du säger om färdigbyggda datorer. Många marknadsförs som speldatorer men saknar helt grafikkort.
Givetvis är frågan om man ska klättra över på AM5, men där beror ju lite på hur priserna ligger för moderkort och minnen.
Senast redigerad av grejigabosse 2025-05-24 kl. 19:02.
Citera
2025-06-15, 15:39
Medlem
IRMEs avatar
Köpte på Inet till slut, de fick bygga, tyckte det var helt OK pris ändå. Bör komma till min semester. Hoppas jag

Någon som vet hur lång tid det brukar ta för montering+leverans? Jag vet vad de har för villkor, undrar alltså inte det, utan hur lång tid ni uppskattar att det brukar ta. Ordern var liggande i två veckor innan jag upptäckte att den väntade på ett nätagg som aldrig levererades. Bytte nätagg förra veckan så order står som fullt bokad.

Citat:
ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI
2 290 kr

Corsair RM850e (2025) ATX 3.1
1 649 kr
(Hade valt något annat först, men det tog så lång tid så jag bytte till denna, verkar lämpligt)

Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB
1 729 kr

Kingston 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast Svart AMD EXPO/XMP 3.0

2 290 kr

AMD Ryzen 7 9800X3D 4.7 GHz 104MB

5 539 kr

ASUS GeForce RTX 5070 Ti 16GB TUF Gaming OC

10 990 kr (numera utsålt)

Phanteks XT Pro Ultra Svart

999 kr

Thermalright Peerless Assassin 120 SE Svart ARGB

499 kr

Montering + testning kostade 999 kr

Totalt 26 534 kr
Senast redigerad av IRME 2025-06-15 kl. 16:08.
Citera
2025-06-15, 15:56
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Köpte på Inet till slut, de fick bygga, tyckte det var helt OK pris ändå. Bör komma till min semester. Hoppas jag

Någon som vet hur lång tid det brukar ta för montering+leverans? Jag vet vad de har för villkor, undrar alltså inte det, utan hur lång tid ni uppskattar att det brukar ta. Ordern var liggande i två veckor innan jag upptäckte att den väntade på ett nätagg som aldrig levererades. Bytte nätagg förra veckan så order står som fullt bokad.

Mindre än 2 veckor enligt egen erfarenhet för dryga månaden sedan. Det går alltså snabbare än man tror.

Varför 5st diskar, och varför inte 1 Samsung-disk där OSet är. De är märkbart snabbare än Kingston.
Senast redigerad av 1FF 2025-06-15 kl. 16:00.
Citera
2025-06-15, 16:09
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Mindre än 2 veckor enligt egen erfarenhet för dryga månaden sedan. Det går alltså snabbare än man tror.

Tackar! Hoppas att man får den i slutet av månaden alltså.

Citat:
Varför 5st diskar, och varför inte 1 Samsung-disk där OSet är. De är märkbart snabbare än Kingston.

Blev lite kajko när jag kopierade in. Har bara köpt 1 disk, råkade få med hur många de hade i lager just nu. Att jag valde just den disken var nog bara slump. Pris kanske? Såg den i andra byggen. Blir säkert ok. Var massa annat som jag hade lite mer huvudbry över.
Citera
2025-06-15, 16:31
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Tackar! Hoppas att man får den i slutet av månaden alltså.

Blev lite kajko när jag kopierade in. Har bara köpt 1 disk, råkade få med hur många de hade i lager just nu. Att jag valde just den disken var nog bara slump. Pris kanske? Såg den i andra byggen. Blir säkert ok. Var massa annat som jag hade lite mer huvudbry över.

Byt medans du kan om du har råd. Skillnaden är märkbar.
Citera
2025-06-15, 18:16
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Byt medans du kan om du har råd. Skillnaden är märkbar.

Allt är redan bokat och klart så man kan inte byta något nu. Tror nog jag blir nöjd annars är det ju ganska lätt att installera en till disk skulle jag tro.

Har inte upplevt att läsa/skriva från disk är någon vidare flaskhals i mitt användande för min dator idag och jag har ju en betydligt äldre (kingston) disk. Läs/skrivhastigheten ska vara 10x skillnad i bandbredd mot det jag har nu ungefär enl. specs. Det blir nog bra. Visst, nya spel har en hel del mer att läsa in, men jag tror inte det blir någon dag och natt skillnad precis.
Citera
2025-07-17, 16:34
Medlem
BlackBookss avatar
En eller två HDD?

Vad rekommenderar ni? Rekommenderad storlek på C;? Tänkte 1tb till D; med spelen och bara windows på första.

Om två, båda SSD då. Finns väl knappt några mekaniska kvar nu på marknaden så.
Citera
2025-07-17, 17:21
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBooks
En eller två HDD?

Vad rekommenderar ni? Rekommenderad storlek på C;? Tänkte 1tb till D; med spelen och bara windows på första.

Om två, båda SSD då. Finns väl knappt några mekaniska kvar nu på marknaden så.

Finns pengarna så finns ju ingen anledning att inte köra med SSD på bägge.
Citera
2025-07-17, 17:30
Avstängd
Kalaskula544s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ugglanpataket
Jag konfigurerade min dator på Inet, sen fick dom sätta ihop den.
Tror det kostar typ 700kr och då har du garantier med mera, klart värt det.
Kan varmt rekommendera inets datorbyggare, kan inte bli fel då: https://www.inet.se/datorbyggare

Man har även garantier om man sätter ihop datorn själv.

Men ja, det är väl smidigast att låta iNet bygga datorn åt en om man inte är så insatt i det, eller inte vill lära sig, vilket jag är helt med på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in