2025-05-17, 00:39
Medlem
LufsKompiss avatar
Jag har ärvt ett passivt aktiebolag med ungefär en miljon i, men kan bara ta ut lite per år med låg skatt.
Vad är det enklaste sättet att snabbt få pengarna privat? Jag är ok med att betala lite skatt men vill inte vänta flera år. Jag behöver köpa en del grejor. Fattar att det inte är lätt men kanske har någon en bra idé att dela med sig av som inte är alltför tokig. Jag bor utomlands en del och kanske kan utnyttja det. Jag äger nästan inget i Sverige som jag inte kan sälja så kanske man kan få till det genom att flytta utomlands?
Citera
2025-05-17, 00:53
Medlem
CitrusInYourEyes avatar
Företagsekonomi?

Varför kan du inte ta ut pengarna?

Någon klausul som är skriven?
Citera
2025-05-17, 01:43
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Finns det annat värde i bolaget mer än pengar, tänker värdet i pengar, kunder, kunskap eller liknande?
Kan du på något vis sälja företaget till någon konkurrent?
Citera
2025-05-17, 01:52
Medlem
Kan du inte bara deklarera den miljonen som vinst, skatta 20% och dra ut de som en utdelning?
Citera
2025-05-17, 03:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LufsKompis
Jag har ärvt ett passivt aktiebolag med ungefär en miljon i, men kan bara ta ut lite per år med låg skatt.
Vad är det enklaste sättet att snabbt få pengarna privat? Jag är ok med att betala lite skatt men vill inte vänta flera år. Jag behöver köpa en del grejor. Fattar att det inte är lätt men kanske har någon en bra idé att dela med sig av som inte är alltför tokig. Jag bor utomlands en del och kanske kan utnyttja det. Jag äger nästan inget i Sverige som jag inte kan sälja så kanske man kan få till det genom att flytta utomlands?

Du kan lägga bolaget i träda i 5 år sen plocka ut allt till 20% skatt, 800 i fickan.
Citera
2025-05-17, 06:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LufsKompis

Har du kollat upp vad skattereglerna är gällande arv? Jag är inte sådär jättehundra på att du skall behöva skatta, iaf inte för hur mycket.

Poängen är ju att du har ärvt bolaget. Man slipper ju skatta om du ärver massa pengar t.ex. Att då betrakta bolaget som något du köpt för 0kr ligger ju inte riktigt i linje med principen om ingen arvsskatt.

Sen när det gäller att låta bolaget ligga iträda så kanske du skall kolla upp vad som gäller där. Räknas det faktum att det redan är passivt in?

Kanske är det mer läge att slå en signal till skatteverket och höra efter vad som gäller? Gissar på att det är säkrare än att fråga någon random snubbe på FB om vad skatteverket gör för bedömning av läget...
Citera
2025-05-17, 07:30
Medlem
hur länge har bikaget legat i träda ? kanske det har gått 5 år redan.?
Citera
2025-05-17, 07:41
Medlem
MrWins avatar
Har du ärvt AB så kan du överta dödsboets blankett K10 eller K12. Skulle tro att du kan avveckla AB till 20% eller 25% skatt direkt utan att behöva vänta flera år.
Kontakta revisor/redovisningskonsult så fixas detta.
Citera
2025-05-17, 09:59
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Rubrik förtydligad.

Mod.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem