2025-05-16, 23:26
Medlem
Intuitionimpulses avatar
Köpte idag en tvättmaskin från LG, men det är en detalj angående uppackningen som förvirrar mig.
Det ska tydligen finnas ett stöd på undersidan som man ska ta bort. Men då det rör sig om en väldigt tung apparat utan nåt "grip" att hålla i så undrar jag vad det är för material det handlar om.

Så här ser den ut in instruktions guiden:

https://i.ibb.co/RkW7NKFX/64654655465.jpg

Är den (nummer 1) gjord utav frigolit? För det finns frigolit runt om ser jag.
Jag är bara orolig att stödet är gjort av något hårt som metall. Eftersom jag inte vill råka släppa tvättmaskinen på stödet och förstöra den.

Jag försökte kontakta LG's support utan framgång. Ska försöka igen men tänkte fråga hätr som medans utifall att nån kanske vet.

Jag vet inte om detta är unikt för LG's tvättmaskiner eller om andra märken också har något liknande.
Citera
2025-05-16, 23:31
Medlem
Det står beroende på modell.
Citera
2025-05-16, 23:39
Medlem
schindlers-taklists avatar
Jag har förstört en tvättmaskin på detta sett!! Kul!
Stödet är olika på alla tvättmaskiner. Men det ska se ut som på bilden. Kan vara gjort av vilket material som helst. Men antagligen gjort i någon slags plast. Kan du inte se klumpen när du tagit bort frigoliten från undersidan så sitter den fortfarande kvar. Lättast är då att lägga den på sidan lite försiktigt så du kan titta in och avlägsna den.
Citera
2025-05-16, 23:45
Medlem
Intuitionimpulses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Det står beroende på modell.
Yeah, men jag vet inte om det gäller min modell. Tror att det blir svårt att se förens den lyfts upp. Och inte ens då lär jag kunna se hur det ser ut under, eftersom jag håller i tvättmaskinen. Kanske om vi hade en tredje persom som hjälpte till.

Citat:
Ursprungligen postat av Jasper.Newton
Haha har dom designat en plåtmaskin som väger 100kg så att ingen kan rubba den, och sedan i mitten på undersidan placerat någonting som måste tas bort innan maskinen får användas, och sedan endast gjort detta på vissa modeller?

TS, ta en slägga och slå sönder glasluckan på maskinen, häll bensin i den och tänd på
Yeah pretty crazy. Hörde inget om detta tidigare. Kan hoppas att det inte gäller min modell, men jag kan nog inte bekräfta det förens jag lyfter den. Och vet knapt om jag kan göra det ens. Kanske måste sparka undan den biten medans man lyfter.

Nog bäst att fråga support om jag får tag på dom, men dom kan missuppfatta o ge fel info, så hade vart bra om nån med erfarenhet kunde berätta.
Citera
2025-05-16, 23:53
Medlem
Intuitionimpulses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schindlers-taklist
Jag har förstört en tvättmaskin på detta sett!! Kul!
Stödet är olika på alla tvättmaskiner. Men det ska se ut som på bilden. Kan vara gjort av vilket material som helst. Men antagligen gjort i någon slags plast. Kan du inte se klumpen när du tagit bort frigoliten från undersidan så sitter den fortfarande kvar. Lättast är då att lägga den på sidan lite försiktigt så du kan titta in och avlägsna den.
Oh shit. That sucks. Förstördes den pga att du släppte maskinen på den? Och vad var den gjord av för material för dig?

Jag undrar också om jag kan se den lite om jag plockar bort frigoliten på undersidan (det jag kan komma åt i alla fall).
Jag kanske måste lägga ner den på sidan, som du nämnde.

Annars tänkte jag att jag kan lägga en Air Cushion under o blåsa upp den för att lyfta maskinen lite och sen justera fötterna. Jag har också gummifötter som jag kan lägga under de vanliga fötterna och på det viset kanske maskinen är tillräckligt högt upp att jag kan avlägsna det där stödet. Men det är bara om det går att justera fötterna innan man avlägsnar stödet, och om det sen finns utrymme att flytta stödet när fötterna är nere. Vilket jag tvivlar på baserat på bilden.
Citera
2025-05-16, 23:54
Avstängd
Jasper.Newtons avatar
Kan ni positionera en mobilkamera på golvet så att man bara ser era fötter, och basen av tvättmaskinen, medan du/ni tar i för kung och fosterland och "välter" maskinen en bit, sedan tillbaka, sedan granska filmen?
Citera
2025-05-17, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intuitionimpulse
Oh shit. That sucks. Förstördes den pga att du släppte maskinen på den? Och vad var den gjord av för material för dig?

Jag undrar också om jag kan se den lite om jag plockar bort frigoliten på undersidan (det jag kan komma åt i alla fall).
Jag kanske måste lägga ner den på sidan, som du nämnde.

Annars tänkte jag att jag kan lägga en Air Cushion under o blåsa upp den för att lyfta maskinen lite och sen justera fötterna. Jag har också gummifötter som jag kan lägga under de vanliga fötterna och på det viset kanske maskinen är tillräckligt högt upp att jag kan avlägsna det där stödet. Men det är bara om det går att justera fötterna innan man avlägsnar stödet, och om det sen finns utrymme att flytta stödet när fötterna är nere. Vilket jag tvivlar på baserat på bilden.
Mitt var gjort av plast! Men.. Jag glömde även ta bort skruvarna i trumman som höll själva trumman fixerad på plats innan första tvätten. Så det kan även vara anledning till att motorn ”brann” upp
Mitt enda råd i detta är;
Har du inte råd att ha skoj och vara efterbliven så får du följa instruktionerna till punkt och pricka! Så ring en vän och lägg den på sidan tillsammans om du inte har möjlighet att göra det själv!
Citera
2025-05-17, 01:57
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schindlers-taklist
Mitt var gjort av plast! Men.. Jag glömde även ta bort skruvarna i trumman som höll själva trumman fixerad på plats innan första tvätten. Så det kan även vara anledning till att motorn ”brann” upp
Mitt enda råd i detta är;
Har du inte råd att ha skoj och vara efterbliven så får du följa instruktionerna till punkt och pricka! Så ring en vän och lägg den på sidan tillsammans om du inte har möjlighet att göra det själv!

Haha hur f-n kan glömma ta bort transport skruvarna för trumman
Men du ska ha kredd för att du kunde erkänna ditt misstag 👍
Citera
2025-05-17, 02:23
Medlem
Luft upp tvättmaskinen så ser du ju om det trillar ut något ur den. Gör det inte det så lägg den på sidan så ser du säkert vad som ska ur den, säkert frigolit eller någon plastbit. Ni får vara några stycken. Så svårt kan det inte vara, följ bara manualen punkt för punkt.
Citera
2025-05-17, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Luft upp tvättmaskinen så ser du ju om det trillar ut något ur den. Gör det inte det så lägg den på sidan så ser du säkert vad som ska ur den, säkert frigolit eller någon plastbit. Ni får vara några stycken. Så svårt kan det inte vara, följ bara manualen punkt för punkt.

Ja, varför tar inte personen o bara lyfter upp tvättmaskinen med ena handen högt över huvudet och med den andra handen skruvar bort eventuella saker som skall bort?
Det gör väl alla?

För övrigt så är det en väldigt konstig design där man inte ens kan klargöra i manualen vilka modeller det handlar om.
Tänk om en bil levererades på det sättet att en mystisk pryl någonstans i/på/under bilen behövdes ta bort, eller inte tas bort beroende på modell?

Åk tillbaka till affären o kräv pengarna tillbaka.
Det här är inte acceptabelt att man skall behöva bolla runt med en låda som väger typ 100 kilo.
Eller är meningen att man skall tvingas köpa med installation bara för att klämma ur extra droppar nektar ur kunden?
Citera
2025-05-17, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Ja, varför tar inte personen o bara lyfter upp tvättmaskinen med ena handen högt över huvudet och med den andra handen skruvar bort eventuella saker som skall bort?
Det gör väl alla?

För övrigt så är det en väldigt konstig design där man inte ens kan klargöra i manualen vilka modeller det handlar om.
Tänk om en bil levererades på det sättet att en mystisk pryl någonstans i/på/under bilen behövdes ta bort, eller inte tas bort beroende på modell?

Åk tillbaka till affären o kräv pengarna tillbaka.
Det här är inte acceptabelt att man skall behöva bolla runt med en låda som väger typ 100 kilo.
Eller är meningen att man skall tvingas köpa med installation bara för att klämma ur extra droppar nektar ur kunden?
Ja, då får man ha högt i tak. Det bästa är väl att läsa hela inlägget och kanske manualen innan man kommenterar dem. Det finns ju alternativ i hur man kan göra. Så högt behöver den ju inte heller lyftas då grejen bara är några dm enligt bilden. Det innehöll ju även flera personer, åtminstone i mitt ex. Klarar man inte av installation så överlåter man även uppackning till installatören. Kan man inte packa upp en låda ska man nog inte ge sig på att installera en tvättmaskin heller!
Citera
2025-05-17, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Haha hur f-n kan glömma ta bort transport skruvarna för trumman
Men du ska ha kredd för att du kunde erkänna ditt misstag 👍
Skulle gärna ta åt mig äran helt själv. Men jag var gift med den hetsigaste kvinnan i norra Europa vid tillfället
Kvinnan som kallade mig för mentalt utmanad bara för att jag läste instruktionsbladet för våra nya ikea-köksstolar. Slutade med att hon satte ihop alla själv och blandade ihop skruvarna. Så ALLA stolar hade minst en skruv som stack rakt upp ur stolsdynan😄
Och sen blev det på ett magiskt sätt mitt fel ändå!
”Life’s a bitch, and then you merry one”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in