2025-05-16, 23:16
Medlem
Sladdarens avatar
Alla har ju vart barn nån gång och med åren så har ju matställen och restauranger hela tiden etablerat sig i landet.
Citera
2025-05-16, 23:28
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Alla har ju vart barn nån gång och med åren så har ju matställen och restauranger hela tiden etablerat sig i landet.

Jag minns när mcdonalds öppnade i min hemstad. Det var en jävla grej.
Citera
2025-05-16, 23:53
Medlem
Vitiss avatar
När jag var barn kom "kinesiskt krusbär"
Mamma köpte ett t mig, jag tog en tugga.
Fy!
Kiwi...
😆
Citera
2025-05-17, 00:05
Medlem
makuhiras avatar
Är uppvuxen med så standard husmanskost som möjligt. Den första egentligen utländska maträtt jag minns är en kebabtallrik som åts i Flemingsberg. Vill minnas att det var väldigt festligt, ack att glömma klubban som jag fick med mig hem.
Citera
2025-05-17, 00:06
Medlem
buisnismannens avatar
Kebabtallrik 30 kr tidigt 2000 tal Malmö.
Citera
2025-05-17, 08:04
Medlem
christer-ulfbaages avatar
3/4 små rätter var en ny smakupplevelse för mig i den åldern
På videoboxens tid alltså
Citera
2025-05-17, 08:20
Medlem
Kebab med bröd.
Typ hål-i-väggen ställe, man stod och köade utanför och fick sakerna genom en lucka. Typ korvkiosk.
Kan det ha varit början på 90-talet?
Citera
2025-05-17, 11:00
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage
3/4 små rätter var en ny smakupplevelse för mig i den åldern
På videoboxens tid alltså

Ja det är ju många goda minnen man glömmer lätt sammanhanget till och hur gammal man var och hur fast man var vid den rätten under lång tid framöver att varje helg iaf beställa den och va frestad till att längta till den lite ochså och äta den för man tyckte det va så unikt och gott när de kom och flera år framöver ochså. Men som kanske med tiden flera år efter, fick konkurrans med annan "nybanande modern utemat"

Jo 3-4 rätter kina var och är ännu en klassiker och skrovmål mm. Nöt strimlor Kebaben är jag lite skeptisk till idag och äter det aldrig ute. Dels för att det är långt ifrån nåt jag blir sugen på lika ofta som när man var mycket yngre plus att många ställen har ett äckligt val av kvalite av kebabstrimlor.
Gör ibland klassisk tunnskivad köttstock kebab hemma men långt emellan ggrna. En rätt som blivit sämre och tråkigare med åldern. Kyckling kebab går fortfarande ner iaf
Citera
2025-05-17, 13:55
Medlem
Var femton när en kompis berättade att man kunde köpa vin på en nyöppnad pizzeria nere på stan. Vi tog var sin margherita och delade på en flaska Ruffino chianti, en sån där flaska med bast eller vad det var.

Kompisen bad att få behålla tomflaskan, som han sedan gav till sin mamma som satte ljus i den.

Pizzan var gudomlig!
Citera
Igår, 21:23
Medlem
Venators avatar
Vet inte hur gammal jag var, men kanske 10 år. Farsan hade fått en haggis i present när han haft besök av en kund från Skottland. Han och morsan var väldigt tveksamma men bestämde sig för att laga i alla fall, med rotmos och allt så som det ska vara (och farsan tog en whisky till) De smakade försiktigt och såg fortfarande tveksamma ut. Jag utgick ifrån att det skulle smaka apa men ville ändå prova och det var verkligen hur gott som helst.

Ätit haggis många gånger sedan dess och har ännu inte blivit besviken.
Citera
Igår, 21:40
Medlem
Åt min första pizza på Gröna Lund typ 1980. Tror inte att jag hade ätit utländsk mat innan dess. Anledningen till att jag kommer ihåg det är att jag spydde upp den ganska snabbt, alltså inne på restaurangen, kommer inte ihåg om jag fått i mig hela.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in