• 1
  • 2
2025-05-20, 20:02
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Borde inte uppenbara fall även innebära en risk genom passivitet? Jag menar, han vill nog ogärna bli prickad.

Påminn mig gärna. Men finns det några sätt att vidta preskriptionsavbrott gentemot andra dödsbodelägare?

Nej någon varning vill de knappast ha om det är en advokat som har rollen, det bör inte heller finnas något hinder mot att rikta ett ekonomiskt krav mot boutredningsmannen för dennes val att inte driva vidare en uppenbar talan för dödsboets räkning. Det är dock en svårare talan att driva än den uppenbara fordran som fanns från början och i de fall där det finns någon oklarhet lär det vara lönlöst.

Annars är nog vanligaste anledning till en varning från samfundet att boutredningsmännen är för långsamma med att avsluta ett dödsbo snarare än att de fattar felaktiga beslut, det är förmodligen väldigt ovanligt (utan närmare koll på statistiken).

Jag vet faktiskt inte om en enskild dödsbodelägare kan göra ett preskriptionsavbrott för ett dödsbos räkning. Dödsboförvaltningen ska ske gemensamt men samtidigt kan dödsbodelägare vidta brådskande åtgärder för ett dödsbo.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in