2025-05-16, 22:16
Medlem
Charmaines avatar
Jag förstår att ni garvar åt mig, jag vill påpeka att jag är 55 år gammal som inte växte upp vid en dator och en mobil i näven. 😉

Mitt problem är att jag får meddelanden om att lagringsutrymmet håller på att bli fullt, jag måste ta bort saker osv. Jag har Dropbox, men jag undrar hur det fungerar, exakt. Maken som annars är duktig på sånt här vet inte heller. Och Sonen, som säkert kan det här, är lägligt nog inte hemma.

Snälla. Hjälp en oteknisk tant!
Citera
2025-05-16, 22:34
Avstängd
Jasper.Newtons avatar
Ursäkta frun, men du är på Flashback och här finns enbart gentlemän. Tillåt mig förklara Dropbox: Föreställ dig en traditionell dator, visst har den en hårddisk någonstans där inne i datorn och det är där som alla bilder, program, spel, filmer osv, lagras? Dropbox ville ta hårddisken och göra den tillgänglig på internet, så man behövde inte ha just er dator frun, för att komma åt hårddisken utan Dropbox erbjuder en lösning där man kan komma åt lagring precis som en vanlig hårddisk och det som gör det speciellt är alltså att lagringen finns på någon annan plats och nås via internet.

Om ni får meddelanden om att lagringen är full, så betyder det samma sak som i ett operativsystem, att hårddisken börjar bli full. Då kan ni ta bort saker som ni inte längre använder. Hur tar man bort saker, ska du öppna Galleri och börja ta bort bilder och filmer som du inte behöver? Nej! Bara dom som är synkroniserade till Dropbox? Nej! Du ska sluta anta saker och lyssna för helvete! Frun... Det du ska göra är alltså att utgå alltid från Dropbox, det är startpunkten. Logga in på Dropbox i en webbläsare på en dator, eller använd appen. Det som är viktigast är att vi pratar om samma konto, och att det inte finns fler än ett konto.

Om vi i inloggat läge ser att lagringen är full, då får vi klicka runt lite här inne i Dropbox tills vi kommer till filerna som vi sparat och så är det bara att börja rensa! Kontrollera också ifall det finns en papperskorg, för även om ni slängt saker så reserverar dom fortfarande utrymme tills papperskorgen tömts.
Citera
2025-05-16, 22:54
Medlem
IRMEs avatar
Dropbox lagrar information på andra ställen än just din traditionella hårddisk, men det kan ju fortfarande bli fullt för inget medium kan ju lagra hur mycket som helst.

Ett exempel på lagring som skulle kunna vara annat än en vanlig hårddisk https://www.youtube.com/watch?v=JcJSW7Rprio och som också förklarar generella koncept och problem som kan associeras med hur man kan lagra olika saker som t.ex. minne. Jag tror att dropbox funkar ungefär så.
Citera
2025-05-16, 23:30
Medlem
NyGammmmals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charmaine
Snälla. Hjälp en oteknisk tant
Citat:
Skit i vad de skriver det är bara ett scam

Som Jasper skrev, du är på Flashback
Väldigt bra beskrivning av Jasper.Newton och absolut ingen scam.

Citat:
Ursprungligen postat av Jasper.Newton
Ursäkta frun, men du är på Flashback och här finns enbart gentlemän. Tillåt mig förklara Dropbox: Föreställ dig en traditionell dator, visst har den en hårddisk någonstans där inne i datorn och det är där som alla bilder, program, spel, filmer osv, lagras? Dropbox ville ta hårddisken och göra den tillgänglig på internet, så man behövde inte ha just er dator frun, för att komma åt hårddisken utan Dropbox erbjuder en lösning där man kan komma åt lagring precis som en vanlig hårddisk och det som gör det speciellt är alltså att lagringen finns på någon annan plats och nås via internet.

Om ni får meddelanden om att lagringen är full, så betyder det samma sak som i ett operativsystem, att hårddisken börjar bli full. Då kan ni ta bort saker som ni inte längre använder. Hur tar man bort saker, ska du öppna Galleri och börja ta bort bilder och filmer som du inte behöver? Nej! Bara dom som är synkroniserade till Dropbox? Nej! Du ska sluta anta saker och lyssna för helvete! Frun... Det du ska göra är alltså att utgå alltid från Dropbox, det är startpunkten. Logga in på Dropbox i en webbläsare på en dator, eller använd appen. Det som är viktigast är att vi pratar om samma konto, och att det inte finns fler än ett konto.

Om vi i inloggat läge ser att lagringen är full, då får vi klicka runt lite här inne i Dropbox tills vi kommer till filerna som vi sparat och så är det bara att börja rensa! Kontrollera också ifall det finns en papperskorg, för även om ni slängt saker så reserverar dom fortfarande utrymme tills papperskorgen tömts.
Citera
2025-05-17, 00:15
Medlem
Jasper Newtons beskrivning är helt korrekt.
Följd den.
Citera
2025-05-17, 00:22
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jasper.Newton
Vad fan i helvete har du länkat till tanta??!?!

Tänkte att en video förklarar bäst? Men här har du artikeln : http://tom7.org/papers/murphy2022harder.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in