• 1
  • 2
2025-05-17, 10:14
Medlem
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Tycker att det är konstigt att det inte finns någon bra funktion i mobilen för det. De som jobbar natt vill exempelvis att en telefonsvarare säger att "Mynicname ligger och sover, han är anträffbar klockan 14.00. Är det viktigt så tryck #1 så svarar han, tryck #2 om du vill lämna ett meddelande."
Det där låter mer som en nätfunktion och finns väl i alla möjliga växelsystem i "molnet"? Huvudsakligen en grej för företag.

Moderna telefoner, både iOS och Android, kan schemaläggas vad gäller möjligheten att störa, med diverse filter.
Citera
2025-05-17, 11:32
Medlem
Stäng av telefonen när du går och lägger dig, är väl inte svårare än så!
Citera
2025-05-17, 11:48
Medlem
ansök om kontaktförbud
Citera
2025-05-17, 17:25
Medlem
Slå på Stör Ej på schema nattetid och markera att de som är favoriter i kontaktlistan ska kunna ringa igenom. Se till att han inte är favorit.

Tyvärr verkar WhatsApp inte respektera den funktionen, men med SMS och telefon fungerar det. Finns i alla Androidtelefoner sedan säkert 10 år tillbaka.
Citera
2025-05-17, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Samtidigt så vill man kanske vara tillgänglig för förskola, barn, sjukvård och liknande. Det är ju mindre viktiga samtal som man vill filtrera bort under delar av dygnet. Omöjligt att veta vilka telefonnummer som de använder så att mankan släppaigenomsamtalen.

Som uppringare så vill man ju inte heller ringa en polare som kanske sover. Inte helt lätt att hålla koll på vänners arbetsschema.

Man vill kunna ta emot viktiga samtal men slippa mindre viktiga samtal som kan vänta.
Senast redigerad av Mynicname 2025-05-17 kl. 18:18.
Citera
2025-05-17, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Man kan ha jour och liknande.
Citera
2025-05-17, 18:53
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Samtidigt så vill man kanske vara tillgänglig för förskola, barn, sjukvård och liknande. Det är ju mindre viktiga samtal som man vill filtrera bort under delar av dygnet. Omöjligt att veta vilka telefonnummer som de använder så att mankan släppaigenomsamtalen.
1. Förskola och sjukvård ringer inte upp dig på natten. Det händer bara inte, om inte du är i en annan tidzon.
2. Barn och andra som man vill ska kunna komma igenom läggs till som VIP som nämnts tidigare i tråden.

Svårare än så är det inte. Det går bra att automatisera stör ej-läget så att det går på och av vid vissa klockslag, som också nämnts i tråden.
Citera
2025-05-17, 19:25
Medlem
Hackergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
1. Förskola och sjukvård ringer inte upp dig på natten. Det händer bara inte, om inte du är i en annan tidzon.
2. Barn och andra som man vill ska kunna komma igenom läggs till som VIP som nämnts tidigare i tråden.

Svårare än så är det inte. Det går bra att automatisera stör ej-läget så att det går på och av vid vissa klockslag, som också nämnts i tråden.
Det kan vara akut av andra slag, min gamla granne ringde mig en morgon kl 03 då hennes man hade fått hjärtstopp, efter det vågar jag aldrig stänga av telefonen helt.
Citera
2025-05-17, 20:09
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hackergirl
Det kan vara akut av andra slag, min gamla granne ringde mig en morgon kl 03 då hennes man hade fått hjärtstopp, efter det vågar jag aldrig stänga av telefonen helt.
Tja, man får ju prioritera som man tycker. Själv prioriterar jag att inte störas på natten framför att vara tillgänglig för grannars eventuella (och extremt sällan förekommande) nödsituationer dygnet runt. Kalla mig hjärtlös.
Senast redigerad av Enterprise 2025-05-17 kl. 20:13.
Citera
2025-05-18, 09:57
Medlem
Hackergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Tja, man får ju prioritera som man tycker. Själv prioriterar jag att inte störas på natten framför att vara tillgänglig för grannars eventuella (och extremt sällan förekommande) nödsituationer dygnet runt. Kalla mig hjärtlös.
Empatilös, hoppas verkligen inget händer dig och du behöver hjälp.
Citera
2025-05-18, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hackergirl
Empatilös, hoppas verkligen inget händer dig och du behöver hjälp.
Om grannen är en sån främling för dig att de inte ligger som VIP eller stjärnmarkerat eller vad det nu heter på mobilen så är de antagligen inte nära dig till den graden att de skulle ringa dig om något hände.

Sen tänker jag att om de ringer mig över 112 så får de skylla sig själva helt ärligt.
Citera
2025-05-18, 13:50
Medlem
Hackergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av segernisse
Om grannen är en sån främling för dig att de inte ligger som VIP eller stjärnmarkerat eller vad det nu heter på mobilen så är de antagligen inte nära dig till den graden att de skulle ringa dig om något hände.

Sen tänker jag att om de ringer mig över 112 så får de skylla sig själva helt ärligt.
Nu pratar jag om att stänga av telefonen helt.

Någon nära dig själv kan behöva hjälp mm, men NVM.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in