Citat:
Ursprungligen postat av
lillkarsk
Den senaste tiden har Sveriges Radio Ekot (ekot = nyheterna) kört en drive om regeringsmedlemmar som äger aktier i företag samtidigt som regeringsmedlemmen fattar beslut som påverkar det företaget. Nu senast var det någon minister som ägde aktier i ett företag som ville bygga vindkarftverk ute i havet. Ministern hade varit med och fattat regeringsbeslut som påverkade företaget och Ekot intervjuade en professor som sa att det var fel att göra så.
Hur blir det om man äger fondandelar? I fonderna kan det vara ganska många olika företag.
Jag upptäckte själv nyligen att jag på sätt och viss var delägare i Northvolt genom AP-fonderna. Det kanske är lie väl långsökt? Jag har skrattat åt och hånat Northvolt inför bekanta och så upptäcker jag att jag genom min pensionsfond är delägare. Pinsamt. Men hade det gjort mig jävig?
Du har rätt.
Det är skillnad på fonder och aktier (duh). Fondandelar har du inte ju ingen kontroll över vilka aktier som ingår i den. Inte heller kan du sälja enskilda aktier i fonden. Det gör fondförvaltaren.