Citat:
Ursprungligen postat av
Borgarbadboll
Okej, då har jag lärt mig nåt nytt. Är måttligt bevandrad i frikyrkosammanhang och de församlingar jag rört mig i har haft heltidspastor eller "delat" en pastor med grannförsamlingen typ.
Tråkigt, absolut. Precis som du säger är det svårt att välja ord. Extra vämjeligt när någon som borde vara en andlig förebild beter sig så. Tänker också på aspekten att han låtsas som ingenting inför församlingen när han blivit utredd av polisen i 2år och på dessa grunder fått sparken i skolan... fräckheten!
Förr var det nog det absolut vanligaste att man delade pastor, men nu är det också väldigt vanligt att dom jobbar med annat också. Tror det ändrat sig lite på arbetsmarknaden och det är lättare att hitta andra jobb på deltid. Jag vet dom som kombinerar med busskörning, musiklärare.mm
Men topic, jag fattar inte ens hur det är möjligt att hålla det hemligt för församlingen och att ingen hört något alls? Men i alla fall så är det ju så att för det finns svaga personer eller barn så kommer det att finnas människor som söker sig dit för att utnyttja detta. Man måste hela tiden vara uppmärksam och jobba med frågan.
Vi har haft utbildningar för ledare och tar up frågan med jämna mellanrum. Uttrag från polisregister måste lämnas även för ideella ledare. Ingen ledare vistas ensamma med barn någonstans och ingen vuxen får skjutsa hem ett barn själv osv.