• 5
  • 6
2025-05-16, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyberIngmar
Nu handlar det om individer som ser möjligheter till "gratis" vård i Sverige och att leva på den svenska välfärden. Välutbildade transpersoner söker sig i stället till progressiva delstater inom USA, eller ser en flytt till Kanada, Tyskland eller Irland som ett alternativ. Vem vill egentligen flytta till Sverige om man har en hög utbildning och goda möjligheter till välbetalda jobb? Från Boston, New York, San Diego eller LA – till Flen?

Som Trump en gång sa: When Mexico sends its people, they’re not sending their best. They’re not sending you. They’re not sending you. They’re sending people that have lots of problems, and they’re bringing those problems with us....

Läs länken ditt pucko! https://www.sverigesradio.se/artikel...inte-atervanda
Citera
2025-05-16, 23:34
Medlem
CyberIngmars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Läs länken ditt pucko! https://www.sverigesradio.se/artikel...inte-atervanda

Du kanske ska lyssna på det där korta avsnittet igen – det finns inte mycket att läsa. Sverige nämns som ett semestermål i sommar, och att man kanske inte återvänder till USA. Inget om att Sverige är ett förstahandsval. Inget om boende, jobb, eller varför just Sverige skulle vara attraktivt i längden.

Och för att återgå till ditt inlägg som jag svarade på: inget i inslaget säger att det handlar om högutbildade personer, eller att Sverige “behöver” dem. Snarare tvärtom – i dag finns det betydligt bättre alternativ för transpersoner än Sverige, både i Europa, utanför Europa och i flera progressiva delstater i USA.

Så nej – inget i länken motsäger det jag skrev.
Men visst, fortsätt du att vänta på 10 000 högutbildade amerikanska transpersoner.
Senast redigerad av CyberIngmar 2025-05-16 kl. 23:42.
Citera
2025-05-17, 09:07
Medlem
Nej, kom inte hit!
Citera
2025-05-17, 12:54
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyberIngmar
Du kanske ska lyssna på det där korta avsnittet igen – det finns inte mycket att läsa. Sverige nämns som ett semestermål i sommar, och att man kanske inte återvänder till USA. Inget om att Sverige är ett förstahandsval. Inget om boende, jobb, eller varför just Sverige skulle vara attraktivt i längden.

Och för att återgå till ditt inlägg som jag svarade på: inget i inslaget säger att det handlar om högutbildade personer, eller att Sverige “behöver” dem. Snarare tvärtom – i dag finns det betydligt bättre alternativ för transpersoner än Sverige, både i Europa, utanför Europa och i flera progressiva delstater i USA.

Håller med om att inslaget var torftigt och intetsägande. Har inget att gå på, men jag kan tänka mig att paret reser hit för att träffa andra transpersoner. HBTQ-personer är i stort sett alltid organiserade och de umgås helst med likasinnade. Antar att de fått mycket information av vänner här om vad som krävs för att få uppehållstillstånd. Trots allt är de uppvuxen i en vit kristen kontext som lär individer att först lära sig vad som gäller för att ha värdig tillvaro med jobb.
Citera
2025-05-17, 13:15
Medlem
Facades avatar
Vi ska inte bara försörja samhällsparasiterna från MENA utan vi ska även ta in psyksjuka också.
Skit bra! Finns inget som kan gå fel.
Citera
2025-05-17, 13:18
Medlem
Självklart ska vi göra det. De har ett hevete just nu på grund av fascisten Trump.
Citera
2025-05-17, 20:49
Medlem
Mad monks avatar
Transpersoner är sjuka i huvudet och har begått allehanda hemska brott i USA. Så jag säger nej.
Citera
2025-05-17, 20:50
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litensmet
Självklart ska vi göra det. De har ett hevete just nu på grund av fascisten Trump.

Vad gör Trump till en fascist?
Citera
2025-05-17, 21:11
Medlem
CyberIngmars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Håller med om att inslaget var torftigt och intetsägande. Har inget att gå på, men jag kan tänka mig att paret reser hit för att träffa andra transpersoner. HBTQ-personer är i stort sett alltid organiserade och de umgås helst med likasinnade. Antar att de fått mycket information av vänner här om vad som krävs för att få uppehållstillstånd. Trots allt är de uppvuxen i en vit kristen kontext som lär individer att först lära sig vad som gäller för att ha värdig tillvaro med jobb.

Om vi pratar om transpersoner generellt, tror jag att Sverige främst är attraktivt för dem som har någon form av koppling till landet – exempelvis svenska rötter eller en partner med familj här. För den högutbildade amerikanska medelklassen, som jag nämnt tidigare, finns det betydligt bättre alternativ.

Vad har Sverige egentligen att erbjuda? Långa vårdköer för alla, och särskilt långa väntetider för transpersoner. Den trygghet som amerikansk medelklass kan köpa sig till i USA finns inte här. Svenska städer kan inte mäta sig med amerikanska – eller ens många europeiska – vad gäller storlek, möjligheter och utbud. Livet är billigare, och möjligheterna till arbete och gemenskap ofta större, i länder som Tyskland, Irland och Nederländerna. Och då har vi inte ens berört brottsutvecklingen i Sverige.

Det betyder förstås inte att enskilda inte kan trivas här – men sett till systemnivå har Sverige tappat sin dragningskraft i den här frågan. Någon ”brain drain” av högutbildade transpersoner från USA till Sverige är knappast att vänta.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in