• 1
  • 2
2025-05-17, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iwasbanned2
Tänk att kunna köpa en kall öl på Ica. Vilken jävla lyx. Trist att man måste resa utomlands varje gång man försöker njuta av livet.

Tänka att lämna även ölen också helt i händerna på livsmedelsbranschen, så de kan köra ett prisrally där med för att maximera sina vinster.
Räcker det inte med att de jäklar har höjt kaffepriserna något rent otroligt!
Citera
2025-05-17, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PetterRetard
Varför vill finnarna ha fler alkoholister?

Och fler alkoholrelaterade problem: knivar, mord, brottslighet, självmord, osv.

Någon som kan berätta om anledningen till förändringarna?

Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Är det så det ser ut i alla andra EU-länder där man inte har alkoholmonopol?

Naturligtvis vet alla att det inte är så det ser ut i de länderna.
Somliga har gått på den svenska hjärntvätten, bara...
Alla som har någon som helst erfarenhet av alkohol och alkoholister vet att den som vill ha tag på alkohol får tag på alkohol, när hen vill, oavsett regler.
Jag tror allting kommer släppas fritt, på sikt, i hela Norden, men några procent i taget, bokstavligen. Som nu skett i Finland.
Vilket givetvis är helt rätt. Varför ska Sveriges befolkning - eller Finlands eller Norges - behandlas som en skock dagisbarn, medan man i andra länder ses som vuxen och anvarig för sina egna beslut? Det är helt befängt.

Ang att drickandet gått ner hos unga: Det beror på att vi har fått så många muslimer. Det är dessa som drar ner statistiken. Detta talar man tyst om.
Sedan är det så att många av dessa dricker i smyg. Det är inget de uppger. Och att röka på är enligt mig inte bättre än att dricka, men det har blivit oerhört utbrett. Kokain också.
Citera
2025-05-17, 10:40
Medlem
Ganonitos avatar
Sverige kommer som vanligt vara sist ut på den här bollen också. I princip allt som är förbjudet i Sverige är tillåtet i andra länder.
Citera
2025-05-17, 11:51
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VetusSpiritus
Ser inget fel i detta. Jag tror inte att alkohol konsumtionen kommer att öka. Mindre transport sträckor till det finska bolaget är bra mot miljön samt färre som behöver trängas för att få sin öl.
Även om konsumtionen ökade, än sen då? Myndigheterna ska inte lägga sig i folks alkoholvanor!
Citera
2025-05-17, 11:58
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Finland har på kort tid verkat för att normalisera alkoholförsäljningen i landet.

Mellanöl har gått att köpa i princip vart som helst hela tiden. Sen höjde man till 5,5%. Och förra året en höjning till 8%.
Så man kan köpa en kall 7.5a direkt ut kyldisken på R Kioski.
Bara ett år efter så har diskussionerna om att höja till 15% inletts. Vilket gör att allt vin kommer kunna säljas i princip var som helst

Alko, finnarnas systembolag är oroliga att det kommer leda till konkurs för dem.
Det finns lite olika ideer hur övergången ska gå till.
De avundsjuka svenskarna sneglar på men har själva genom SD bara hittat på den helt meningslösa gårdsförsäljningen. Samt börja ta körkortet med hjälp av PETh prover i smyg

Kommer finnarna gå hela vägen snabbt? Och vilken lösning blir det?

https://accentmagasin.se/alkohol/fin...naden-ga-till/

Låter som att finnarna värdesätter individuell frihet vilket vi tyvärr hatar i Sverige.

Här måste man lyssna på en 30 min lång föreläsning om hur farligt alkohol är innan man får köpa en flaska vin på en vingård. När jag berättade det för en tysk polare vägrade han tro på mig. Han trodde att jag skämtade.
Citera
2025-05-17, 13:27
Medlem
VetusSpirituss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Även om konsumtionen ökade, än sen då? Myndigheterna ska inte lägga sig i folks alkoholvanor!
Håller helt med.
Citera
2025-05-19, 16:54
Medlem
Jag vill poängtera en sak ang. mitt förra inlägg här uppe, om muslimska invandrare och statistiken.
Det låter som om jag tillhör flashback-rasisterna som gomar "ut med dom". Det gör jag INTE!

Jag ville bara peka på att statistiken inte går att tyda så som svenska politiker och monopolvurmare försöker få oss att tro! Se er om kring. Massor med unga super skallen av sig. Minst lika mycket dom förr. Jag lutar t.o.m. åt mer.

Men men, detta var väl en replik till att "unga dricker allt mindre". Inte exakt vad denna tråd ska handla om kanske.
Citera
2025-05-19, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57

Håller med.

Men ett faktum är att enorma resurser läggs ner på sjukvård för alkoholrelaterade sjukdomar varje år. Detta är ett av monopollobbyns starkaste argument. Och jag vet att detta stämmer. Jag tror t.o.m. det kan vara så att de är i majoritet, de alkoholrelaterade sjukdomsfallen. Det går att kolla upp. Jag vet sjukvårdspersonal som blir frustrerade över att samma alkisar kommer in, om och om igen, så man knappt har tid över för andra.

Men felet blir ju att tro att bara vi försöker strypa tillgången så ordnar det sig, och sjukvårdskostnaderna för detta minskar.

Så är det givetvis inte, eftersom den som vill dricka får tag på alkohol när han vill.

Istället får man väl dels se till orsakerna att en del dricker väldigt mycket. Mår de uselt, behöver de en sorts hjälp som samhället skulle kunna ge dem? Hur kan vi skapa ett samhälle där flera - alla sorters människor - mår bra, får bostad, känner sig värdefulla osv

Och dels omfördela resurserna.
Vi har höga skatter. Pengar finns. De behöver bara användas på vettigare sätt. Uppenbart är att sjukvården får för lite pengar, när vem som helst kan få vänta ett halvt dygn på Akuten för at träffa en läkare, t.ex.

För det kommer alltid finnas människor som dricker mycket, och blir skadade av det.
Vilket vi naturligtvis är vi i vår fulla rätt som vuxna att göra.
Citera
2025-05-20, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
I Sverige har man fortfarande kvar det där att man måste supa sig redlös på helgen medan finnarna dricker mindre men oftare.
Alkohol är stigmatiserat och fullt i Sverige vilket leder till att konsumtionen inte minskar.

Ursäkta men vad är det här för dumheter? Du för dig med rena falsarier och lögner till en sån fräck grad att det är ren dynga.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/...barn-och-unga/

Det hårda drickandet har absolut minskat kraftigt. Alkohol är fult och stigmatiserat i Sverige? Åter igen, vad fan pratar du om, hittar du bara på saker allt eftersom så länge det passar ditt narrativ?

Citat:
Ursprungligen postat av DrVonAnka
Sveriges ungdomar dricker också mindre, det är en generell trend.
Detta är korrekt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in