Citat:
Ursprungligen postat av
llundberg57
Även om konsumtionen ökade, än sen då? Myndigheterna ska inte lägga sig i folks alkoholvanor!
Håller med.
Men ett faktum är att enorma resurser läggs ner på sjukvård för alkoholrelaterade sjukdomar varje år. Detta är ett av monopollobbyns starkaste argument. Och jag vet att detta stämmer. Jag tror t.o.m. det kan vara så att de är i majoritet, de alkoholrelaterade sjukdomsfallen. Det går att kolla upp. Jag vet sjukvårdspersonal som blir frustrerade över att samma alkisar kommer in, om och om igen, så man knappt har tid över för andra.
Men felet blir ju att tro att bara vi försöker strypa tillgången så ordnar det sig, och sjukvårdskostnaderna för detta minskar.
Så är det givetvis inte, eftersom den som vill dricka får tag på alkohol när han vill.
Istället får man väl dels se till orsakerna att en del dricker väldigt mycket. Mår de uselt, behöver de en sorts hjälp som samhället skulle kunna ge dem? Hur kan vi skapa ett samhälle där flera - alla sorters människor - mår bra, får bostad, känner sig värdefulla osv
Och dels omfördela resurserna.
Vi har höga skatter. Pengar finns. De behöver bara användas på vettigare sätt. Uppenbart är att sjukvården får för lite pengar, när vem som helst kan få vänta ett halvt dygn på Akuten för at träffa en läkare, t.ex.
För det kommer alltid finnas människor som dricker mycket, och blir skadade av det.
Vilket vi naturligtvis är vi i vår fulla rätt som vuxna att göra.