• 1
  • 2
2025-05-17, 17:09
Medlem
OmneHomoMendaxs avatar
Det låter som att du förväntar dig fel sak av medicinen. Den effekt som eftersökt är varken att bli mer pigg, kreativ eller få en kick. Syftet är att bli mer samlad, lugn, fokuserad, att en tankeverksamhet ligger mer i linje med det som är ändamålsenligt för en. Effekter såsom eufori, ökad glädje, ökad lust eller att man upplever ökad intresse för diverse är att betrakta som biverkningar. Om du inte får förväntad effekt av hela 90 mg Elvanse och inte har hög tolerans pga tidigare amfetaminmissbruk, så kommer högre dos inte att vara till nytta utan bara tvärtom till skada. Det ska tilläggas att Metylfenidat och Elvanse (amfetamin) inte fungerar för alla. Du kan testa Atomoxetin. Om inte heller det fungerar skulle jag ärligt talat tro att du "bara" har autism och inte autism + ADD. Det är vanligt med feldiagnostik, i synnerhet när man har ett tillstånd som symtommässigt direkt eller indirekt kan överlappa med ett annat. Exempelvis har personer med autism ett annorlunda sätt att processera förnimmelser, det kan handla om över- eller underkänsliget för olika stimuli (lukter, smak, textur, temperatur, taktil, ljus, ljud osv) och detta kan medföra en påverkan på ens koncentrationsförmåga. Den nedsatta koncentrationsförmågan kan misstolkas som den nedsättning som syns vid ADHD/ADD.
I min erfarenhet får personer med dubbla npf-diagnoser betydligt sämre effekt av behandling med CS, många gånger skulle jag faktiskt säga att de försämras, ex deras autistiska drag förstärks, utan att de själva ens märker det alla gånger.
Citera
2025-05-18, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kebj76
Hej! Jag skulle behöva lite hjälp ifrån så många som möjligt här på forumet. Jag är 49 år och diagnostiserades med add och autism spectrum för några månader sedan genom en privatklinik på nätet. Har misstänkt add i många år men inte haft råd eller tid att göra utredning tidigare. Jag valde att prova medicinering efter utredningen och fick concerta utskrivet. Fick efter en kort tid medicinen utbytt till elvanse då jag upplevde mycket nedstämd het och allmänt avstängd när jag trappade upp concertan. Elvansen gjorde att jag kände mig piggare och kanske inte lika bra fokus men den kändes ändå mer "jag". Men mitt problem är att jag inte får dosen att hålla så länge trots doshöjningar. Upplever jättebra kick och känner hög kreativitet och fokus i 2.5-3 timmar. Sen känner jag stor trötthet och lite nedstämd samt irritation. Har påpekat det till kliniken som jag går hos och dom har hela tiden ökat dosen efter 2-3 veckors intervaller. Jag är nu uppe i maxdos 70 mg + 20 mg eftermiddags dos. Känner fortfarande likadant och 20 mg påfyllning känns knappt. Har många gånger använt lite koffein för att kicka igång igen men får då vara väldigt försiktig pga hjärtrus. Vad anser ni? Har jag för hög dos? Ska jag prova annan dosering typ 50 mg morgon och 40 mg kl.12. Eller fortsätta höja varje gång. Hade ett tag problem med sömnen och fick melatonin 5 mg utskrivet. Sover väl hyfsat nu. Äter ordentlig frukost innan intag av medicin.

Även jag har autism + add diagnos.

Låter som att du har för hög dos, eller att elvanse inte fungerar på dig. Jag hade också det här problemet med elvanse när jag gick på det, det började bra, men jag fick mindre och mindre effekt och gick upp i högre och högre doser, sen slutade jag tvärt det blev inte hållbart i längden och jag fick fysiska problem av så hög dos. Jag gå numera på Strattera med en liten dos av attentin att ta vid behov och det fungerar mycket bättre. Stratteran fungerar mot ångest och uppmärksamhet och attentin kickstartar igångsättningsproblemen jag har.
Citera
2025-05-18, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krawk
Även jag har autism + add diagnos.

Låter som att du har för hög dos, eller att elvanse inte fungerar på dig. Jag hade också det här problemet med elvanse när jag gick på det, det började bra, men jag fick mindre och mindre effekt och gick upp i högre och högre doser, sen slutade jag tvärt det blev inte hållbart i längden och jag fick fysiska problem av så hög dos. Jag gå numera på Strattera med en liten dos av attentin att ta vid behov och det fungerar mycket bättre. Stratteran fungerar mot ångest och uppmärksamhet och attentin kickstartar igångsättningsproblemen jag har.
Har funderat på strattera faktiskt. Det jag är lite rädd för är att det verkar sitta i kroppen hela tiden på dygnet och även ger en del biverkningar den med. Men det kanske blir till att prova ändå. Upplevde en hel del ångest själv innan jag gjorde min utredning.Har läst att man kan kombinera med elvanse oxå. Läser här på fb att många får Attentin trots att det inte är tillåtet för vuxna i Sverige. Hur funkar det med kaffe och alkohol när man har strattera i kroppen?
Citera
2025-05-18, 23:43
Medlem
biljardballes avatar
Jag tar 40+20 mg om dagen. Effekten avtar redan efter 2-3 timmar för mig, och sen mår jag PISS resten av dagen.
Samma skit med Concerta.

Har även testat Strattera, men det blev jag bara trött av.
Citera
2025-05-20, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biljardballe
Jag tar 40+20 mg om dagen. Effekten avtar redan efter 2-3 timmar för mig, och sen mår jag PISS resten av dagen.
Samma skit med Concerta.

Har även testat Strattera, men det blev jag bara trött av.
verkar tråkigt. Vad innebär mår piss? Depression, ångest?
Citera
2025-05-21, 22:32
Medlem
biljardballes avatar
Citat:
verkar tråkigt. Vad innebär mår piss? Depression, ångest?

Depression, ångest, hopplöshet, självmordstankar, kalla det vad vill du.
Citera
Igår, 20:54
Medlem
Citat:
Har funderat på strattera faktiskt. Det jag är lite rädd för är att det verkar sitta i kroppen hela tiden på dygnet och även ger en del biverkningar den med. Men det kanske blir till att prova ändå. Upplevde en hel del ångest själv innan jag gjorde min utredning.Har läst att man kan kombinera med elvanse oxå. Läser här på fb att många får Attentin trots att det inte är tillåtet för vuxna i Sverige. Hur funkar det med kaffe och alkohol när man har strattera i kroppen?

kaffe dricker jag inte, men jag tänker att det borde ju fungera bättre med strattera och kaffe än till exempel elevanse och kaffe. Jag tar strattera på morgonen och har aldrig upplevt att alkohol har haft någon skadlig effekt. Man kan ju hoppa över en dos om man vill supa till ordentligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in