Citat:
Ursprungligen postat av
Kebj76
Hej! Jag skulle behöva lite hjälp ifrån så många som möjligt här på forumet. Jag är 49 år och diagnostiserades med add och autism spectrum för några månader sedan genom en privatklinik på nätet. Har misstänkt add i många år men inte haft råd eller tid att göra utredning tidigare. Jag valde att prova medicinering efter utredningen och fick concerta utskrivet. Fick efter en kort tid medicinen utbytt till elvanse då jag upplevde mycket nedstämd het och allmänt avstängd när jag trappade upp concertan. Elvansen gjorde att jag kände mig piggare och kanske inte lika bra fokus men den kändes ändå mer "jag". Men mitt problem är att jag inte får dosen att hålla så länge trots doshöjningar. Upplever jättebra kick och känner hög kreativitet och fokus i 2.5-3 timmar. Sen känner jag stor trötthet och lite nedstämd samt irritation. Har påpekat det till kliniken som jag går hos och dom har hela tiden ökat dosen efter 2-3 veckors intervaller. Jag är nu uppe i maxdos 70 mg + 20 mg eftermiddags dos. Känner fortfarande likadant och 20 mg påfyllning känns knappt. Har många gånger använt lite koffein för att kicka igång igen men får då vara väldigt försiktig pga hjärtrus. Vad anser ni? Har jag för hög dos? Ska jag prova annan dosering typ 50 mg morgon och 40 mg kl.12. Eller fortsätta höja varje gång. Hade ett tag problem med sömnen och fick melatonin 5 mg utskrivet. Sover väl hyfsat nu. Äter ordentlig frukost innan intag av medicin.
Även jag har autism + add diagnos.
Låter som att du har för hög dos, eller att elvanse inte fungerar på dig. Jag hade också det här problemet med elvanse när jag gick på det, det började bra, men jag fick mindre och mindre effekt och gick upp i högre och högre doser, sen slutade jag tvärt det blev inte hållbart i längden och jag fick fysiska problem av så hög dos. Jag gå numera på Strattera med en liten dos av attentin att ta vid behov och det fungerar mycket bättre. Stratteran fungerar mot ångest och uppmärksamhet och attentin kickstartar igångsättningsproblemen jag har.