2025-05-16, 05:12
Medlem
HassanVonEssens avatar
God morgon alla!

Det finns en tråd i Laidback som heter Ändra två ord, kanske den mest populära forumleken sedan 2011. Tråden har på ett sätt blivit ett intressant tidsdokument. Lekens upplägg är väldigt simpelt och varje nytt inlägg är exakt lika långt, sex ord. Jag tänkte att den tråden skulle kunna berätta lite om vilka kända personer som varit mest aktuella i Flashbackarnas (åtminstone Laidbackarnas) medvetande. Det är ju inte sällan en kändis nämns i en mindre smickrande, men ibland eggande, mening i den tråden.

Så jag har gjort frekvenslistor fördelade per år för de kändisar som nämns oftast. Till min hjälp har jag tagit ChatGPT som fått sålla bort alla ord som inte varit ett förnamn eller ett efternamn eller en benämning på en specifik person (t.ex. "kungen"). Jag tycker det blev hyfsat träffsäkert. Här följer därmed topp 50 för varje år sedan 2011.

Jag har inte orkat sammanställa listorna perfekt, så träffar som juholt och juholts (med genitivändelse) har räknats var för sig. En del FB-medlemmar liksom några ord som inte är namn ligger också kvar på topplistorna.

Kolumnen längst till höger visar andelen av alla förekomster för träffen i fråga som postades av den medlem som postade namnet flest gånger. Tanken med det var att se om något av namnen nått en hög frekvens enbart för att en enstaka medlem haft dille på kändisen i fråga. Som exempel ses att 37 % av alla Fridolin-omnämningar tillkommit av samma medlem.

Vad tror ni? Stämmer dessa listor väl med vilka kändisar som varit mest aktuella under olika år? Och har Gustav Fridolin varit den kändis som flashbackare tyckt allra mest om att göra narr av? I så fall varför?

2011

2012

2013

2014
Senast redigerad av HassanVonEssen 2025-05-16 kl. 05:16.
Citera
2025-05-16, 05:13
Medlem
HassanVonEssens avatar
2015

2016

2017

2018

2019

2020
Citera
2025-05-16, 05:14
Medlem
HassanVonEssens avatar
2021

2022

2023

2024

2025
Citera
2025-05-16, 10:26
Medlem
Timoteuss avatar
Intressant!
Kanske lite rörande att de hårdföra flashbackisterna verkar ha kungafamiljen i tankarna så ofta?

Men stackars Ranelid, han försvann ur listorna för ett par år sedan. Man kanske borde gå in i tråden och delta oftare för att resa ett kortformatets äreminne över Björn.
Citera
2025-05-16, 15:47
Medlem
HassanVonEssens avatar
Här kommer trenddiagram för de 20 främsta totalt över alla år. Visar andelen av träffar som tillkom ett visst år.

https://i.imgur.com/qZFgOM1.jpeg

https://i.imgur.com/CqVmJqF.jpeg

Gäller följande 20. Här syns även deras ranking och det totala antalet träffar över hela perioden. Några FB-medlemmar har tagits bort från listan. För dessa diagram har olika varianter av samma namn räknats ihop, så "kungen" och "kungens" är summerade, liksom "löfven", "löfvén" och "löfvens".

Vi ser att Strandhäll har varit senaste årens komet. Kungen och Silvia, liksom Putin, Gardell, GW och Åkesson verkar ha varit sådär lagom aktuella hela perioden. Juholt hade ett par år i början men är sedan dess död. Schyman är död sedan ett par år tillbaka, liksom Fridolin. Ja, ni ser ju själva. Man inser också att Sofia och Estelle varit mer intressanta att skriva om än både kronprinsessan och Madeleine.
Senast redigerad av HassanVonEssen 2025-05-16 kl. 15:56.
Citera
2025-05-16, 16:46
Moderator
Ruskigbusss avatar
Jag vet banne mej inte hur jag skall förhålla mej till att mitt nick tas upp i en lista där putin, kungen och gw finns med. Jag är förvisso väldigt känd bland de som känner mig, men totalt obekant för alla övriga, så det känns väl lite udda att bli kallad kändis.
Citera
2025-05-16, 17:21
Medlem
HassanVonEssens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Jag vet banne mej inte hur jag skall förhålla mej till att mitt nick tas upp i en lista där putin, kungen och gw finns med. Jag är förvisso väldigt känd bland de som känner mig, men totalt obekant för alla övriga, så det känns väl lite udda att bli kallad kändis.
Jag skulle nog säga att du är den mest klassiska medlemmen, sannolikt den kändaste, på hela forumet. När jag själv började skriva under annat nick för många år sedan fick jag uppfattningen att du var den man behövde känna till. Han som hade skrivit flest inlägg på ett svenskt forum. Du har visserligen dragit ner mycket på postandet och passerats av ett flertal, men det är ditt nick jag allra mest förknippar med Flashback. I denna krets är du den största legenden. Jag är dock öppen för att folk som kommit hit på senare år kanske inte har samma nostalgiska känsla för forumet.

Du är dock inte den medlem som är mest omnämnd i Ändra två ord. Det verkar vara waltzingmatilda (som Matilda - sjätte plats totalt direkt efter Ranelid), men kan förstås bero på att hon skrivit mer i tråden.
Senast redigerad av HassanVonEssen 2025-05-16 kl. 17:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in