2025-06-29, 13:32
Medlem
ronjaees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Tycker det är mer märkvärdigt att du med sådan självsäkerhet hävdar att feminister ska tycka att maskulinitet är dåligt rakt igenom.

Att traditionella manliga arbeten varit mer betalda än dito kvinnliga har att göra med gammalt patriarkala synsätt som att män ska vara huvudsakliga försörjaren eller att det män gör är av större vikt för samhället än det kvinnor gör etc. Var bara typ 70-80 år sen som lika lön/ lika arbete infördes, innan dessa så fick ibland kvinnor enkom hälften av lönen fast de gjorde precis samma jobb.
Men inte diskriminering tydligen enligt ditt sätt att se på det.

Och ja, den som inte har huvudansvar eller kanske inte ens ansvar överhuvudtaget för sina barn, KAN jobba övertid, flytta hit och dit och ha vilka konstiga arbetstider som helst.

Och mer flexibilitet och självständighet? vilka traditionellt kvinnliga arbeten har detta? Sjuksköterskor?
Och? erbjuds verkligen "lika möjligheter" för båda könen i ex. frågan vem ska ta ansvar för hem och barn?

Det har uppenbarligen inte läst eller förstått något av det jag skrivit. Det brukar vara fallet när man låter sig förblindas av en ideologi.
Senast redigerad av ronjaee 2025-06-29 kl. 13:44.
Citera
2025-06-29, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ronjaee
Det har uppenbarligen inte läst eller förstått något av det jag skrivit. Det brukar vara fallet när man låter sig förblindas av en ideologi.

Så? du skrev alltså inte:

"Begreppet används dock felaktigt av radikala feminister som gör gällande att samtliga uttryck för traditionell maskulinitet är toxiska med resultatet att traditionell manlighet ses som något omoraliskt som ska beläggas med skam." ?

eller du inser kanske nu att detta var helt upp åt väggarna fel och nu försöker du låtsas som problemet ligger hos mig istället.

Jag upprepar, hade feminism av olika slag ansett att allt av maskulinitet hade varit negativt och värt skälla på, varför behövde man då skapa begreppet: "toxisk maskulinitet"? för att ringa in vad som var problemet....

Dra ut huvudet ur arslet istället och inse att det du skrev faktiskt var goja.
Senast redigerad av Merapi 2025-06-29 kl. 15:11.
Citera
2025-06-29, 15:15
Medlem
Matadhamsters avatar
Skulle önska att folk slutade yra om "radikalfeminism" som om radikal är betydelsen av begreppet och att vi i Sverige inte har socialfeminism mer än radikalfeminism. Använd istället ordet feminism och missbruka det som ni brukar bara istället för att gå in på olika inriktningar.

Toxisk maskulinitet är väl det som handlar om könsnormer och som skadar bägge könen och då även pojkar och män genom sterotypiska idéer av manlighet?

Givetvis finns det toxiska kvinnliga strukturer också. De är bara än så länge inte synliggjorda, men det kommer det också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in