2025-05-16, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Ja, toxisk maskulinitet existerar definitivt och det ser vi inte minst här på Flashback. Den där jävla redigheten där man ska ta ansvar och slita och offra sig och betala skatt och försvara landet med vapen i hand och försvara kvinnor och vara allvarlig och hålla på, det är toxisk maskulinitet. Kasta sig i vägen för faror, stå vid sitt ord, ta notan, hålla upp dörren, ta andras strider och offra sig själv för andra. Vem fasen vill det? Titanic-mentaliteten, där männen stod kvar på den sjunkande båten så att kvinnorna kunde rädda sig för att driva mänskligheten vidare genom att bli gravida med andra män i land. Det är giftiga manliga stereotyper. Jag struntar väl i om mänskligheten dör ifall jag ändå dör? Vad har jag för intresse i att ni överlever? Det är totalt meningslöst för mig att ni får fred och demokrati om jag stupar i slaget som föregår freden.

Det här är toxiska stereotyper som påtvingas män från tidig ålder och det är dags att sätta ner foten. Var man för sig och när man själv inte längre har någon häst i loppet kan hela travbanan störta och brinna.
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Jag har då aldrig läst något så detaljerat som står i sån exakt motsatshet mot vad du försöker hävda. Mannen du beskriver i texten är ju en sådan man hade velat träffa
Du har helt rätt i din syn på hur en man ska fungera! Galejan är ju, enligt alla hans andra inlägg, en djupt troende kommunist och hans syn på manlighet och kvinnlighet skiljer sig helt från den syn vi har i väst. Även utan hans vodkafylla

Vår, eller åtminstone min, åsikt är att kvinnor är de som måste beskyddas tilll varje pris. Jag mår dåligt av feminism, men att inte skydda en kvinna går inte. Galejans syn på Titanic får mig nästan att kräkas. Hade jag befunnit mig på fartyget hade jag troligen sett till att han dog. Jag hade njutit av den halvtimme jag hade levt längre 🙂
Citera
2025-05-16, 21:45
Medlem
Ballcancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Begreppet "toxisk maskulinitet" används ofta för att kritisera mäns beteende, men finns det verkligen på riktigt eller är det bara ett sätt att skuldbelägga mäns naturliga manliga drag?

Vad menas egentligen med "toxisk"maskulinitet? Vem är det som definierar det? Borde män strunta i kritiken och omfamna sin natur?

toxisk maskulinitet är den typen av maskulinitet som förstör för samhället i stort. för män och kvinnor.
tex ser vi idag många unga ensamma män pga att pojkar inte lär sig att prata känslor, att ta vara på relationer och våga vara sårbara med andra människor. Att pga rädsla för att verka "omanlig" stå bakom andra män som beter sig illa mot kvinnor. Att ta onödiga risker som sätter sig själva och andra i fara, som att köra fort eller påverkad. Män som Andrew Tate spyr ju ur sig allt sånt som får män att bli än mer arga och ensamma och han tjänar pengar på det. Toxisk maskulinitet.
Citera
2025-05-16, 22:37
Medlem
Självklart så finns det men själva definitionen har blivit helt urspårad som med allt annat, som med nazist / rasist.

ALLT som inte passar en vänstermupp är "toxic" och rasistiskt och allt vad det heter nu för tiden. Orden saknar nästan helt betydelse numera.
Citera
2025-05-16, 22:47
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myror-Elefanter
Man kan också hävda att det är just de som är toxiska som håller igång samhället. Vettiga människor; i synnerhet män blir allt som oftast ignorerade.

Är det kvinnomisshandlarna och de kriminella som håller igång samhället? Du har fattat vad "toxisk" betyder?
Citera
2025-05-16, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Begreppet "toxisk maskulinitet" används ofta för att kritisera mäns beteende, men finns det verkligen på riktigt eller är det bara ett sätt att skuldbelägga mäns naturliga manliga drag?

Vad menas egentligen med "toxisk"maskulinitet? Vem är det som definierar det? Borde män strunta i kritiken och omfamna sin natur?

Här är en liten snutt ur wikipedia:

"Toxisk maskulinitet kan omfatta olika egenskaper och attityder, men vanligen kretsar identiteten kring tre idéer[6]:

Hårdhet - Att män är eller bör vara starka, aggressiva och känslomässigt hårda

Anti-feminitet - Män ska ta avstånd från kvinnliga egenskaper, de flesta känslor, att ta emot hjälp och att vistas i hemmet

Makt - Mäns värde avgörs av deras status, pengar, makt och inflytande"

Tanken är väl att dessa saker skadar oss män och andra i vår omgivning och det måste jag till viss del hålla med om. I min generation vart det iaf så att man drog sig för att vädra sina känslor för polare och om man gjorde det så fick man ett "dra dig i kragen" tillbaka. Det är mycket statushets osv.

Det tror jag gör att vi oftare bygger upp känslor inom oss som vi tar ut på oss själva och andra istället för att vädra de och jag tror att det är en av många anledningar till att män tar livet av sig i högre utsträckning än kvinnor. Det tar emot mer för oss att be om hjälp när det krisar, tror jag.

Detta är toxiskt för oss själva.
Citera
2025-05-17, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myror-Elefanter
Man kan också hävda att det är just de som är toxiska som håller igång samhället. Vettiga människor; i synnerhet män blir allt som oftast ignorerade.
Läser du aldrig igenom trådens alla tidigare inlägg innan du svarar?
Det låter som du bara reagerar helt instinktivt och känslomässigt så fort du ser en rubrik som triggar din confirmation bias.
Och vilka män är det, specifikt, som känner sig så ignorerade? Detta problem måste lyftas upp till ytan!
De är toxiska och de är ofta män säger du. Mer info!
Citera
2025-05-17, 11:17
Medlem
Banditas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Jag kan acceptera termen toxisk maskulinitet om jag får använda toxisk feminitet.

Å andra sidan är detta bara klassiska vänster-argument utan egentlig innebörd, vänstern vill bara stämpla en grupp människor som onda fiender, men inte diskutera med dem. Se ordet Rasist år 2016.

Jag ser inte att det skulle vara orimligt.
Det är väl lika självklart att typiskt feminina beteenden eller förväntningar kan vara toxiska också.
Citera
2025-05-17, 11:20
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bandita
Jag ser inte att det skulle vara orimligt.
Det är väl lika självklart att typiskt feminina beteenden eller förväntningar kan vara toxiska också.
...utom för sexistiska människor, som vänsterfeminister, som tror allt kvinnor gör är orsakat av män. En feminist tror inte att en kvinna kan vara toxisk, det förutsätter ju initiativförmåga och egen kraft.
Senast redigerad av Paris24 2025-05-17 kl. 11:22.
Citera
2025-05-17, 11:20
Medlem
Banditas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NilsKalsonQuisling
Här är en liten snutt ur wikipedia:

"Toxisk maskulinitet kan omfatta olika egenskaper och attityder, men vanligen kretsar identiteten kring tre idéer[6]:

Hårdhet - Att män är eller bör vara starka, aggressiva och känslomässigt hårda

Anti-feminitet - Män ska ta avstånd från kvinnliga egenskaper, de flesta känslor, att ta emot hjälp och att vistas i hemmet

Makt - Mäns värde avgörs av deras status, pengar, makt och inflytande"

Tanken är väl att dessa saker skadar oss män och andra i vår omgivning och det måste jag till viss del hålla med om. I min generation vart det iaf så att man drog sig för att vädra sina känslor för polare och om man gjorde det så fick man ett "dra dig i kragen" tillbaka. Det är mycket statushets osv.

Det tror jag gör att vi oftare bygger upp känslor inom oss som vi tar ut på oss själva och andra istället för att vädra de och jag tror att det är en av många anledningar till att män tar livet av sig i högre utsträckning än kvinnor. Det tar emot mer för oss att be om hjälp när det krisar, tror jag.

Detta är toxiskt för oss själva.

Jag försökte att lyfta just detta, men det viftades bort.
Men det kanske tas emot annorlunda om det är en man som säger det
Citera
2025-05-17, 11:21
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bandita
Jag försökte att lyfta just detta, men det viftades bort.
Men det kanske tas emot annorlunda om det är en man som säger det
Om någon inte vill fatta vad du menar så hota med stryk.
Citera
2025-05-17, 11:21
Medlem
Banditas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
...utom för sexistiska människor, som feminister, som tror allt kvinnor gör är orsakat av män. En feminist tror inte att en kvinna kan vara toxisk, det förutsätter ju initiativförmåga.

Jag är feminist och vet att kvinnor definitivt kan vara toxiska. Kvinnor är inte per automatik perfekta varelser som är ofelbara bara för att vi är kvinnor.
Citera
2025-05-19, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Är det kvinnomisshandlarna och de kriminella som håller igång samhället? Du har fattat vad "toxisk" betyder?

Det är en subjektiv uppfattning vad "toxisk maskulinitet" betyder. Det visar om inte annat tråden om det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in