2025-05-15, 10:41
Medlem
orvarens avatar
Upp till någon annan att avgöra om infon är något att ha,men...

12 växlade klingor.. av en händelse så dök en annons upp för detta..mellan 4000-8000kr för en sådan kassett!

Jag menar..VET man inte om det och köper en cykel utrustad med detta och när man kört vad?
500 mil?
Så är det nästan bättre att bara köpa en ny cykel?

Och jag som tyckt 7-8 växlade har varit lite kostsamt att byta kedja+drev på...

Är det en medveten strategi att sälja en cykel till,eller för att lura på folk onödigt dyrt "skit?

Upplyser någon cykelnasare om detta när man köper en sådan hoj?
Citera
2025-05-15, 11:00
Medlem
Alla 12-delade kassetter kostar inte så mycket. De finns från ca 600 kr. (Men priset beror också på typ av frihjulskropp.)

Men ja det finns tydligen en marknad för dyra cykeldelar. Vilket inte enbart gäller kassetter utan det mesta.
Citera
2025-05-15, 11:04
Medlem
CrustyOldAR-10s avatar
Har själv varit lite skeptisk till dessa 12-delade bakdrev. Minns när jag hade 10-delat ppå en MTB, och tyckte att livslängden var lite sådär, så tänkte att det kanske är ännu värre på de smala 12 växlade kedjorna.

Det verkar dock inte vara fallet, och här finns en hel del data där man testat livslängden på olika kedjor, iofs i australien så det kan ju vara lite andra saker som påverkar slitage än här: LÄNK

Det verkar snarare som att billiga, lågkvalitativa kedjor slits snabbt, så snabbt att de är dyrare per km. Angående hur dyra dreven är, så får man helt enkelt se till att mäta kedjan då och då och se till att hinna byta den innan den blivit för sliten, gör man det i tid borde en kasett hålla flera kedjebyten...
Hur många kilometer är en cykel tänkte att hålla? 15 000 kanske?

Sen tycker jag att det är lite märkligt att man kör utanpåliggande växlar på elcyklar med mid-drive. Känns som mycket belastning på ett ganska ömtåligt system.

Min favorit är navväxlar. Håller i decennier, kedjan slits långsamt och när den väl är utsliten kan man byta drev och kedja för några hundralappar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in