• 5
  • 6
2025-05-15, 21:27
Medlem
AndersPersson99s avatar
Osunda kroppsideal såsom övervikt är allvarligt. Varje år skördar fettma många liv i form av hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes och cancer.
Citera
2025-05-16, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.J.Pilvikukka
Som test öppnade jag youtube shorts (har inte tiktok) och redan den andra videon var på en gubbe i min ålder som bänkade 170kg. Efter fem minuters scrollande kom jag fram till att 95% av innehållet handlade om träning, kampsport, grillning, bensinmotorer, piprökning, cigarrer och sprit, med nån enstaka gullig katt mellan varven.

Skall det vara på det här viset? Hur skyddas medelålders män som jag från ortorexi, alkoholism och klimatförändring? Varför gör ingen nåt?

Den främsta anledningen är att lagen ser ut som den gör. De är inte ansvariga för innehållet. Om EU ändrar lagen så kommer vi i ett helt annat läge. Då kan olika grupper organisera sig och ta dem till domstol.

Jag har inte prövat Tik Tok så jag vet inte. Men jag har Facebook, och där är det väldigt viktigt att aktivt välja grupper att följa, så jag har valt orkidéer och fåglar som kvittrar för att få det. Annars får jag bara America's got Talent och liknande, samt en massa reklam förstås. Nu har jag röda pandor i mitt flöde, för de har jag "gillat", de är jättesöta. Roliga katter och hundar kommer ibland. Miljökämpar som plockar skräp i Vietnam och andra länder kommer också, det har jag "gillat".

Sedan är det frågan om vilka krav man ska ställa på användaren att själv styra sitt flöde? Där är det tämligen enkelt. Barn under 18 år ska inte behöva se skadligt innehåll, där ska ribban läggas lägre. Vuxna över 18 år kan man ställa högre krav på, men direkt skadligt innehåll ska inte förekomma.

Där har jag ett tips på hur man gör. Rör fingret långsamt, långsamt. Så att du hinner uppfatta varje inlägg vad det är, och är det då inget du vill se mer av stanna inte, utan fortsätt bara långsamt. Så kommer det något intressant, stanna upp.
Citera
2025-05-16, 02:51
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overpass
Den främsta anledningen är att lagen ser ut som den gör. De är inte ansvariga för innehållet. Om EU ändrar lagen så kommer vi i ett helt annat läge. Då kan olika grupper organisera sig och ta dem till domstol.

Jag har inte prövat Tik Tok så jag vet inte. Men jag har Facebook, och där är det väldigt viktigt att aktivt välja grupper att följa, så jag har valt orkidéer och fåglar som kvittrar för att få det. Annars får jag bara America's got Talent och liknande, samt en massa reklam förstås. Nu har jag röda pandor i mitt flöde, för de har jag "gillat", de är jättesöta. Roliga katter och hundar kommer ibland. Miljökämpar som plockar skräp i Vietnam och andra länder kommer också, det har jag "gillat".

Sedan är det frågan om vilka krav man ska ställa på användaren att själv styra sitt flöde? Där är det tämligen enkelt. Barn under 18 år ska inte behöva se skadligt innehåll, där ska ribban läggas lägre. Vuxna över 18 år kan man ställa högre krav på, men direkt skadligt innehåll ska inte förekomma.

Där har jag ett tips på hur man gör. Rör fingret långsamt, långsamt. Så att du hinner uppfatta varje inlägg vad det är, och är det då inget du vill se mer av stanna inte, utan fortsätt bara långsamt. Så kommer det något intressant, stanna upp.

Nu var mitt inlägg främst ironiskt och poängen var att jag ser ju bara sånt jag är intresserad av, som träning och motorer. Jag är väldigt skeptisk till att börja styra innehåll, även för minderåriga, då det då uppstår ett knasigt maktförhållande där nån annan skall bestämma vad som är skadligt och för vem.
"Smalhets" är ju främst bara folk som är smalare än moraltanterna själva, dessutom har ju kroppsmodet för kvinnor gått mot ett mer tränat än anorektiskt håll de senaste 20 åren. Det låter rätt dystopiskt att man skall kvotera in tjockisar och censurera bort folk som är för vältränade. Jag gillar att se folk som är bättre än vad jag är på saker och mår inte alls dåligt av det. En bättre lösning är att lära folk förhålla sig sundare till saker de ser på nätet än tillsätta komitéer med experter som avgör vad vi får se och inte. Folk som är för censur är aldtig på den goda sidan.
Citera
2025-05-16, 03:13
Medlem
zombie-nations avatar
Pro-Anamodeller ska INTE vara det unga tjejer ser upp till. Tror ni verkligen att tjejer som kollar sådant vill vara hälsosamt småsmala eller som sina idoler? Kolla på den här tjejen och säg om ni tycker hon ska finnas i flödet för unga tjejer? Och har man kollat på en sådan tjej visar algoritmen fler. Sedan får tjejen bara sådana bilder. Klart det ska förbjudas.

En av de största som används till thinspiration https://www.heute.at/s/mager-influen...tzen-100284988
Citera
2025-05-16, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Pro-Anamodeller ska INTE vara det unga tjejer ser upp till. Tror ni verkligen att tjejer som kollar sådant vill vara hälsosamt småsmala eller som sina idoler? Kolla på den här tjejen och säg om ni tycker hon ska finnas i flödet för unga tjejer? Och har man kollat på en sådan tjej visar algoritmen fler. Sedan får tjejen bara sådana bilder. Klart det ska förbjudas.

En av de största som används till thinspiration https://www.heute.at/s/mager-influen...tzen-100284988

Precis! Detta!
Citera
2025-05-17, 10:54
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overpass
En av SVT:s reportrar registrerar sig som 13-årig tjej på Tik Tok och får inom kort tid smalhets i sitt flöde. Tik Tok svarar på kritiken med att de har ett regelverk som ska skydda unga tjejer mot smalhets, och att de gjort justeringar.

Både socialminister Jakob Forssmed (KD) och socialdemokraternas Magdalena Andersson reagerar.

Jämställdhetsminister Nina Larsson (L) menar att det behövs ytterligare reglering.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/s...hets-pa-tiktok

Jag menar att sociala medier är publicister och om det fortfarande finns lagar från stenåldern som menar att de inte är det så ska EU omedelbart förtydliga dessa. Om EU drar benen efter sig så ska Sverige självt stifta lagar i frågan.

Det är oacceptabelt att de slingrar sig i frågan och att det tar så lång tid att få fram ändamålsenlig lagstiftning att ytterligare en generation tjejer ska drabbas!

Hur mycket kan man egentligen lita på en SVT reporter som uppenbarligen gått in just för att rapportera om detta. Klart hon får skönhetstips av TikTok. Samtidigt formligen kryllar TikTok av Fatfluencers.

Detta kan lika gärna vara en psy-op av SVT för att bana väg för ännu mer förbudslagstiftning. Lita aldrig aldrig på Statskontrollerad media.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in