• 4
  • 5
2025-05-18, 19:35
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Bara en sån här sak: Apple kan inte flytta sin tillverkning av telefoner till USA. För det finns inte kompetens för hur man bygger telefoner på det sättet i USA.

Man kan inte bara läsa i böcker och ha teorin framför sig när man ska göra saker och det är det jag menar.

Sverige har inte möjlighet att bygga egna kärnkraftverk. Det är utländska företag som gör det.

Det är skillnad på att driva och bygga, två helt olika kompetenser.

Lägger vi då till kärnvapen som är nationella hemligheter osv så kommer den skaran som kan bygga vara mycket begränsad

Appleproblemet (det är en intressant liknelse, men inte helt korrekt) är ju inte att "amerikanska arbetare" inte kan, utan utan att enhetspriset skulle bli så orimligt högt för att det finns alternativa uppgifter med större lönsamhet.

Kärnvapen (och kärnkraft mer allmänt) är IDAG serietillverkade, mogna produkter (dyra, komplexa - visst - men att bygga ett "bra kraftverk" är idag moget, uppstickare göre sig inte besvär, som på Asea Atoms tid.

Vi är nog inte oense.
Citera
2025-05-19, 05:20
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Appleproblemet (det är en intressant liknelse, men inte helt korrekt) är ju inte att "amerikanska arbetare" inte kan, utan utan att enhetspriset skulle bli så orimligt högt för att det finns alternativa uppgifter med större lönsamhet.

Kärnvapen (och kärnkraft mer allmänt) är IDAG serietillverkade, mogna produkter (dyra, komplexa - visst - men att bygga ett "bra kraftverk" är idag moget, uppstickare göre sig inte besvär, som på Asea Atoms tid.

Vi är nog inte oense.

T o m ubåtsreaktorer från Rolls-Royce finns på den civila marknaden, för kommersiell elproduktion.

För att kommentera de 850 kg plutonium som Sverige åtminstone har haft tidigare, så duger inte detta till kärnvapen men väl till civil elproduktion. Man blandar då in det i det övriga bränslet.
Citera
2025-05-19, 08:05
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Jag redogjorde bara för principerna hur det går till, rent praktiskt förstår jag att det är många hinder att klara av innan man har en egen bomb men samtidigt förstår jag heller inte varför det skulle behöva kosta, som det har talats om, hundratals miljarder att ta fram ett svenskt kärnvapen.
Mycket tjafs kring säkerhet, strålskydd och annat blir det förstås.
Så ingenting som man totar ihop i garaget.

Det är i politiskt omöjligt att utveckla en egen svensk atombomb idag.

Provsprängningarna skulle behöva göras i sverige. Att ens andas om att smälla av några atombomber i Lappland är helt otänkbart idag, tänk om renarna blur självlysande?

LL
Citera
2025-05-19, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
Det är i politiskt omöjligt att utveckla en egen svensk atombomb idag.

Provsprängningarna skulle behöva göras i sverige. Att ens andas om att smälla av några atombomber i Lappland är helt otänkbart idag, tänk om renarna blur självlysande?

LL

Men imorgon går det kanske bra?
Citera
2025-05-19, 08:41
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Men imorgon går det kanske bra?

Verkligheten brukar komma ikapp beslutsfattarna.

För fem år sedan var det otänkbart att exportera vapen till ett krigförande land...

LL
Citera
2025-05-19, 08:46
Medlem
Har bara läst sporadiskt i tråden, så denna länk kanske redan publicerats av någon annan

https://www.google.com/url?sa=t&sour...Y&opi=89978449
Citera
2025-05-19, 09:00
Medlem
Gav inte Reinfeldt bort allt plutonium till USA och förklarade att försvaret var en ickefråga? Jag gissar på ett hemligt avtal där arabimportören Reinfeldt gav bort allt i utbyte mot skydd från NATO så han kunde lägga ner försvaret och lägga pengarna på arabimport. - Kan någon rätta mig här.
Senast redigerad av Kulturmarxist 2025-05-19 kl. 09:12.
Citera
2025-05-19, 09:34
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Gav inte Reinfeldt bort allt plutonium till USA och förklarade att försvaret var en ickefråga? Jag gissar på ett hemligt avtal där arabimportören Reinfeldt gav bort allt i utbyte mot skydd från NATO så han kunde lägga ner försvaret och lägga pengarna på arabimport. - Kan någon rätta mig här.

Det var väldigt små mängder, inte tillräckligt för en atombomb. Det förstördes i en forskningsreaktor tillhörande den amerikanska flottan. Det fanns inga avtal kring detta annat än att de kärnvapenmakter som anslutit sig till ickespridningsavtalet också har förbundit sig att ta emot klyvbart material för att förstöra det.
Citera
2025-05-19, 10:12
Medlem
kim-bong-ils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tashkent
Det finns inget 850 kg svenskt plutonium längre som ligger och väntar på bättre tider. Det bränsle som skickades till sellafield i Storbritannien fram 1982 är upparbetat och blandat till mox-bränsle som var tänkt att användas i svenska reaktorer. Men av någon anledning ville man inte använda mox så det byttes bort, kan tänka mig att strålsäkerhetsmyndigheten inte ville godkänna detta bränsle.

De tre kg plutonium som skeppades till USA 2012 är underligt, kan ha kommit från ågesta som var den enda tillräckligt stora reaktorn men var gjordes i så fall separationen? Fanns väl inte några separatorer i Studsvik.
Om det skickades fram till -82 borde med plutoniums halveringstid på 87,5 år ungefär två tredjedelar finnas kvar om det inte konsumerats.
Det skulle behöva anrikas igen för att få bort klyvningsprodukterna.
Citera
2025-05-19, 12:59
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malew
Tydligen har de gjort plutonium eller upparbetades det åt oss. Om det finns kvar vet jag inte. Men om jag har fattat det rätt kan vi hämta det och sedan bygga bomber av det. Tror inte England eller USA har något emot att vi står för säkerheten i EU. Kan ju övriga nordiska länder stå för kostnaderna av infrastruktur i Sverige mm för att få vara under vårat skydd av kärnvapen.

Vi kan inte hämta det och bygga bomber av det. Det tillhör inte Sverige längre utan har skrivits över till det Brittiska programmet för använt kärnbränsle. Vidare är det - till väldigt stor - fel isotop (Pu-240). Det är upparbetat reaktorbränsle det handlar om. Vi är dessutom medlemmar i ickespridningsavtalet. Britterna skulle dessutom aldrig ge oss bränslet om vi hade bombtillverkning som mål.

Citat:
Slutligen, i januari 2025 meddelade den brittiska regeringen att de stora civila plutoniummängderna i Sellafield (inklusive de svenska 850 kilona) långsiktigt kommer att immobiliseras och deponeras i en framtida geologisk slutförvaringsanläggning, snarare än att brännas som MOX, på grund av ekonomi och icke-proliferationsskäl

Pu-240 har dessutom för hög spontan fissionstakt vilket markant ökar risken för s.k. fizzle. Amerikanerna planerade först för en plutoniumbomb vid namn Thin man, under Manhattanprojektet. Tanken var att använda samma gun barrel design som för uranbomben Little boy.

Vi tiden kunde man dock inte rena plutonium tillräckligt. Det fanns alltid en liten del Pu-240 kvar. Den lilla andelen Pu-240 krävde att kärnan slogs ihop extremt snabbt. Vilket praktiskt innebar en kanonpipa som var så lång att inget då existerande flygplan kunde bära bomben internt. Med möjligt undantag för en kraftigt modifierad Avro lancaster.

Det gjorde att man övergick till implosions-mekanismen som primärt forskningsområde för sitt plutoniumprogram. Där Pressas kärnan ihop enormt mycket snabbare så risken för fizzle är i princip utesluten. Men man tvingades ändå nå en anrikningsgrad om 93% Pu-239 och under 7% Pu-240 för att inte risker en fizzle.

Implosionsmekanismen är som bekant den som används i alla moderna vapen.

Vi skulle alltså kraftigt behöva anrika materialet. Vilket vi inte kan.
Senast redigerad av Newkie 2025-05-19 kl. 13:09.
Citera
2025-05-20, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kim-bong-il
Om det skickades fram till -82 borde med plutoniums halveringstid på 87,5 år ungefär två tredjedelar finnas kvar om det inte konsumerats.
Det skulle behöva anrikas igen för att få bort klyvningsprodukterna.

Pu-240 har halveringstid på ca 6500 år så det försvinner väldigt lite på de 40 år som bränslet befann sig i England.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in