Citat:
Ursprungligen postat av
Dust0r
autodoc.se
Kostar mellan 40 och 300 Kr.
Beroende på vilken del du menar.
Mja, jo - att byta hela vägen kräver nog Toyota originaldelar, vilket är dyrt.
Gäller att kapa och kona på originalet, sedan pussla ihop med något, kanske koppar.
Kona stålrör som är original kräver nog specialverktyg, att kona mjuka kopparrör är nog lätt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Chilledippen
Är det inte kopparrör som på vanliga bilar?
Det finns ju på biltema samt kit för att töjja och passa
Gäller att få sakerna att passa ihop, biltema har en skarvnippel, men den fungerar bara till stålrör, och stålrör är svåra att kona, men framför allt böja.
Citat:
Ursprungligen postat av
ormbiten
Finns mig veterligen inga vanliga bilar med bromsrör i koppar som original.
Men man kan lätt ersätta ett rostigt bromsrör i stål med ett rör i koppar genom att skära bort den dåliga biten med en röravskärare och skarva dit en bit nytt kopparrör med hjälp av skarvnippel.
Trådstartaren pratar om rör i plast i sitt inlägg men det är bara ett plastklätt hölje utanpå bromsrören på Toyotabilarna. .
Om trådstartaren ämnar skarva bromsrören själv så kan jag rekommendera att googla diverse videos på hur man går tillväga. Noga att få det rent för att få en tät skarv och slippa nedslag på besiktningen.
Ja exakt, plastklädda stålrör, utom den sista decimetern som ligger helt öppet bak i hjulhuset.
Och som sagt, biltema har en skarvnippel, men fugerar bara mot stål rör, inte blanda med mjuka kopparrör.
Edit - alla koningsverktyg på biltema är märkta med
"OBS! Endast avsedd för rör av koppar."
Vete 17 hur jag skall få ihop detta, järnrör går ej att böja, eller kona på plats, måste starta med något för att fortsätta med koppar, men skarvmuff går ej på olika / mjuka material.