• 5
  • 6
2025-05-16, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pissmaster
Tack för länken! Jag har nu sett videon och lärt mig saker om honom som jag inte visste sedan tidigare. Jag visste inte att han trodde på myten om "Big Pharma" och att politikerna sätter deras inkomster före amerikanernas. Detta blir ju direkt motsägelsefullt om man studerar deras sjukvårdssystem lite närmare. Där många amerikaner inte ens har råd att köpa de mediciner de har utskrivna. Dessutom har han , i en 11 minuters video, klippt in en fem minuter lång intervju med en kvinna som sitter och tänker att "Tänk om och utifall att det skulle kunna finnas .......". Vidare så har han rätt i att, det finns inget vaccin som är helt säkert för alla. Effektiva är de däremot, eftersom vi sitter här idag, både jag och du. Det kan vi tacka vaccinet för. Hade det inte varit för våra stelkramps- och koleravaccin hade vi förmodligen haft en barnadödlighet på 35% innan fem års ålder. Detta enligt siffror från en tio år lång studie genomförd av socialstyrelsen. Finns på deras hemsida om man är nyfiken.

Att döma av denna intervju, så skulle jag hävda att det är med all rätt jag kallar honom foliehatt.
Mycket märklig logik i inlägget. Man kan tro att det inte finns några pengar att tjäna inom pharmakologi. Det är dumheter, det är en av dom mest lukrativa branscherna som finns. Och det finns gott om exempel på CDC ocj FDA toppar som går direkt från myndighetschef till ett fint toppjobb inom big pharma. Man behöver inte många hjärnceller för att räkna ut hur det går till.

Det är nog ingen som hävdar att det inte finns bra vacciner. Det RFK och company hävdar är att det också finns ineffektiva vacciner som orsakar mer skada än nytta. Så kan mycket väl vara fallet, och om det är som RFK påstår att det har varit tabu inom forskarvärlden så bör vi få fler studier på det dom närmsta åren.

Det är sunt att vara skeptisk och nyanserad. Jag själv är ingen antivaccer, tog nyligen TBE-vavcin. Men jag tror lätt att det kan ligga något i RFKs påståenden. Det finns så mycket pengar att tjäna på att sälja vaccin. Jag hoppas att RFK har fel för annars är demokratierna i väst i sämre skick än jag förväntade mig.
Citera
2025-05-16, 23:55
Medlem
Pissmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krengt3
Mycket märklig logik i inlägget. Man kan tro att det inte finns några pengar att tjäna inom pharmakologi. Det är dumheter, det är en av dom mest lukrativa branscherna som finns. Och det finns gott om exempel på CDC ocj FDA toppar som går direkt från myndighetschef till ett fint toppjobb inom big pharma. Man behöver inte många hjärnceller för att räkna ut hur det går till.

Det är nog ingen som hävdar att det inte finns bra vacciner. Det RFK och company hävdar är att det också finns ineffektiva vacciner som orsakar mer skada än nytta. Så kan mycket väl vara fallet, och om det är som RFK påstår att det har varit tabu inom forskarvärlden så bör vi få fler studier på det dom närmsta åren.

Det är sunt att vara skeptisk och nyanserad. Jag själv är ingen antivaccer, tog nyligen TBE-vavcin. Men jag tror lätt att det kan ligga något i RFKs påståenden. Det finns så mycket pengar att tjäna på att sälja vaccin. Jag hoppas att RFK har fel för annars är demokratierna i väst i sämre skick än jag förväntade mig.

Om man nu utgår från att big pharma ville tjäna mycket pengar, vore det då inte jävligt mycket mer logiskt att prissätta så att folk faktiskt har råd med sina mediciner? Jag hade kunnat köpa argumentet om det var Sverige och högkostadssyddet det handlar om. Men i USA har ju inget högkostnadsskydd och dessutom en luspank befolkning, så det hela faller på sin egen orimlighet. Att alla vacciner är 100% säkra för alla människor förstår nog alla inte är sant. Det är det heller ingen någonsin som påstått heller. Men att säga att vaccin orsakar autism är bara löjligt och konspiratoriskt.

Jag förstår mig verkligen inte alls på Svenskar som sväljer hans påstående som absolut sanning rakt av
Citera
2025-05-17, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pissmaster
Om man nu utgår från att big pharma ville tjäna mycket pengar, vore det då inte jävligt mycket mer logiskt att prissätta så att folk faktiskt har råd med sina mediciner? Jag hade kunnat köpa argumentet om det var Sverige och högkostadssyddet det handlar om. Men i USA har ju inget högkostnadsskydd och dessutom en luspank befolkning, så det hela faller på sin egen orimlighet. Att alla vacciner är 100% säkra för alla människor förstår nog alla inte är sant. Det är det heller ingen någonsin som påstått heller. Men att säga att vaccin orsakar autism är bara löjligt och konspiratoriskt.

Jag förstår mig verkligen inte alls på Svenskar som sväljer hans påstående som absolut sanning rakt av

Att big pharma är lukrativt är inte ens en diskussion, det är en absurd argumentation du för. Det är ingen hemlighet att vaccin är lukrativt och det är i mångt och mycket önskvärt, för då vill fler utveckla vacciner.

https://www.theatlantic.com/business...o-what/385214/

Så någon är det som köper vaccinerna i alla fall.

Det RFK påstår för övrigt är väl ändå att det finns en korrelation mellan vaccin och autism, och att det därför är befogat att undersöka om det finns kausalitet.

"We're going to look at vaccines, but we're going to look at everything," -RFK
Källa:
https://www.bbc.com/news/articles/cj0z9nmzvdlo
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in