2025-05-14, 15:41
Medlem
Venators avatar
Är det någon här som läst boken "Säpo inifrån" av Bengt Nylander och Lars Korsell? Jag är lite nyfiken på om det är spekulativt skvaller eller en någorlunda seriös bok? Eller om den egentligen innehåller noll och intet eftersom ingen med insyn säger något substantiellt.

Från förlagsreklamen:
Säpo inifrån handlar om vardagen för de anonyma agenterna i rikets hemliga tjänst, om uppståndelsen kring chefer som Hans Holmér och P-G Näss, och om maktkamp och starka lojaliteter. Boken går i detalj igenom spionutredningarna kring Bertil Ströberg, Hans Melin och Stig Bergling, den senare själv verksam vid Säpo!

I denna unika nutidshistoria berättar tio Säpoveteraner för första gången öppet om sin hemliga verksamhet.
Citera
2025-05-14, 16:35
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Är det någon här som läst boken "Säpo inifrån" av Bengt Nylander och Lars Korsell? Jag är lite nyfiken på om det är spekulativt skvaller eller en någorlunda seriös bok? Eller om den egentligen innehåller noll och intet eftersom ingen med insyn säger något substantiellt.

Från förlagsreklamen:
Säpo inifrån handlar om vardagen för de anonyma agenterna i rikets hemliga tjänst, om uppståndelsen kring chefer som Hans Holmér och P-G Näss, och om maktkamp och starka lojaliteter. Boken går i detalj igenom spionutredningarna kring Bertil Ströberg, Hans Melin och Stig Bergling, den senare själv verksam vid Säpo!

I denna unika nutidshistoria berättar tio Säpoveteraner för första gången öppet om sin hemliga verksamhet.

Spontant så bör boken endast vara en dimridå utan substansiellt innehåll.
Hade boken innehållet något kontroversiellt eller viktigt så hade den inte givits ut.
Citera
2025-05-14, 16:55
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Spontant så bör boken endast vara en dimridå utan substansiellt innehåll.
Hade boken innehållet något kontroversiellt eller viktigt så hade den inte givits ut.

Ja exakt , säkerhetspolisen är en fritzlkällarsekt och har inget med polisen och göra.

Är ett totalt galet ställe

Avnjut

(FB) Varför avgår Klas Friberg SÄPO
Citera
2025-05-15, 00:10
Eftersom de berättar öppet så är det inte längre relevant. Den hemliga verksamheten är helt annorlunda idag.
Citera
2025-05-15, 01:00
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lundamannen
Eftersom de berättar öppet så är det inte längre relevant. Den hemliga verksamheten är helt annorlunda idag.

Nej gosselille

Jag har inte ens läst denna bok (behöver inte) men det ser likadant ut idag som förr i tiden.

Och inte som i böcker
Senast redigerad av 448 2025-05-15 kl. 01:05.
Citera
2025-05-15, 02:44
Medlem
kramdjurs avatar
Alla i Palmetråden har läst den boken och jag tycker den är intressant. Den är upplagd på så vis att det är typ 10 kapitel där varje kapitel fokuserar på en viss yrkesroll inom spioneri ofta med intervjuer av personer författarna kommit i kontakt med. Det går bra att läsa de olika kapitlen fristående om det är något visst område man är intresserad av.
Citera
2025-05-15, 04:23
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kramdjur
Alla i Palmetråden har läst den boken och jag tycker den är intressant. Den är upplagd på så vis att det är typ 10 kapitel där varje kapitel fokuserar på en viss yrkesroll inom spioneri ofta med intervjuer av personer författarna kommit i kontakt med. Det går bra att läsa de olika kapitlen fristående om det är något visst område man är intresserad av.

Jag lär inte tycka det finns nått intressant i den

Faktiskt
Citera
2025-05-15, 09:37
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kramdjur

Stort tack! Utan att vilja ringakta övriga postare i tråden uppskattar jag verkligen att få svar på min fråga från någon som faktiskt läst boken!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in