2025-05-15, 16:38
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Så vi får inte skjuta alla palestinier men om dom får chansen så får dom skjuta alla judar?

Jag skulle säga att det hade varit jävligt humant för oss andra
Jojo. Men går inte.
Citera
2025-05-15, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
För de få som bryr sig om min frågeställning! 😏
Idé:
Israel behåller palestinierna i Gaza. Men håller stenkoll på dem. Blir en ockupationsmakt.
Patrullerar området. Styr allt.

Med andra ord. Gör det dom själva blivit utsatta för.
Skapar ett getto.

Du menar som det var 1967-2005?
Faktum är att det är under denna period som området var minst getto-artat under efterkrigs-tiden. Gränsen mellan Israel och Gaza var i princip helt öppen och ca 40% av invånarna jobbade i Israel, man hade operativa hamnar och flygplats. Men priset för det var att några tusen judar också bodde där och att den israeliska militären var närvarande och hela tiden aktiv.
Citera
2025-05-15, 17:16
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nannegijala
Du menar som det var 1967-2005?
Faktum är att det är under denna period som området var minst getto-artat under efterkrigs-tiden. Gränsen mellan Israel och Gaza var i princip helt öppen och ca 40% av invånarna jobbade i Israel, man hade operativa hamnar och flygplats. Men priset för det var att några tusen judar också bodde där och att den israeliska militären var närvarande och hela tiden aktiv.
Och? Du tycker det är en dålig idé?
Vad göra då?
Citera
2025-05-15, 17:23
Medlem
Jofs avatar
Alla skyller på alla.
Men ingen har någon bra idé, tycker jag.
I det ljuset kan jag till och med omfamna vilden Trumps idé att göra om Gazaremsan till badort. Och se till att palestinierna antingen blir servicepersonal eller förflyttas till olika arabstater i omgivningen. Med lite överflyttningsstöd.
Win-win?
Citera
2025-05-15, 17:27
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Man gör inte sånt! Kallas inhumant. Googla!

Det är inte humant att tvinga människor att leva granne med mördare. Vi ser det i Sverige och det gäller även i Israel. Palestinierna måste bort på ett eller annat sätt helt enkelt.
Citera
2025-05-15, 17:28
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Det är inte humant att tvinga människor att leva granne med mördare. Vi ser det i Sverige och det gäller även i Israel. Palestinierna måste bort på ett eller annat sätt helt enkelt.
Tycka kan man ju alltid 😏.
Citera
2025-05-15, 17:32
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Tycka kan man ju alltid 😏.

Självklart men det är ett faktum att det aldrig blir ett bra liv att leva granne med mördare. Mördarna måste utraderas om man själv inte ska bli utraderad.
Citera
2025-05-15, 17:47
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Självklart men det är ett faktum att det aldrig blir ett bra liv att leva granne med mördare. Mördarna måste utraderas om man själv inte ska bli utraderad.
Nu handlar tråden om utrikespolitik inte om drömmar.
Rent moraliskt kan man ju också tycka att alla judar borde återflytta till de länder de lämnat. Och att araberna återfår sitt land. Men nu handlar tråden inte om rätt och fel.
Så sansa dig.
Citera
2025-05-15, 18:00
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Nu handlar tråden om utrikespolitik inte om drömmar.
Rent moraliskt kan man ju också tycka att alla judar borde återflytta till de länder de lämnat. Och att araberna återfår sitt land. Men nu handlar tråden inte om rätt och fel.
Så sansa dig.

De flesta israeler är födda i Israel och ditt förslag är att de ska flytta för att slippa bli mördade? Palestina har aldrig existerat, det har aldrig varit deras land. Det bästa är förstås att eliminera palestinierna så att folk kan leva i fred.
Senast redigerad av Ohshit.Cuntwell 2025-05-15 kl. 18:16.
Citera
2025-05-15, 18:25
Medlem
Citat:
Alla skyller på alla.
Men ingen har någon bra idé, tycker jag.
I det ljuset kan jag till och med omfamna vilden Trumps idé att göra om Gazaremsan till badort. Och se till att palestinierna antingen blir servicepersonal eller förflyttas till olika arabstater i omgivningen. Med lite överflyttningsstöd.
Win-win?

Ja, Trumps idé är åtminstone något nytt. Att leva i ett konstant krigstillstånd gynnar varken palestrunter eller Israel, det är bara trams.

Gazaaraberna skyfflas rimligen över gränsen till Egypten, som ju ockuperade området 1948-1967. Araberna i Judeen och Samarien var medborgare i Jordanien (dvs den ena staten i tvåstatslösningen) under den tid området var under jordansk ockupation 1948-1967. Således är det rimligt att Jordanien tar ansvar för sina egna medborgare. Att Jordanien drog tillbaka medborgarskapen, i strid med internationell lag, har ingen rättsverkan och i min bok är dessa araber fortfarande jordanska medborgare.
Citera
2025-05-15, 18:58
Medlem
Jofs avatar
Citat:
De flesta israeler är födda i Israel och ditt förslag är att de ska flytta för att slippa bli mördade? Palestina har aldrig existerat, det har aldrig varit deras land. Det bästa är förstås att eliminera palestinierna så att folk kan leva i fred.
Glöm mitt ”förslag”. Min tråd handlar om realpolitik.
Eliminera palestinier är inte realpolitik.
Citera
2025-05-15, 19:00
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Ja, Trumps idé är åtminstone något nytt. Att leva i ett konstant krigstillstånd gynnar varken palestrunter eller Israel, det är bara trams.

Gazaaraberna skyfflas rimligen över gränsen till Egypten, som ju ockuperade området 1948-1967. Araberna i Judeen och Samarien var medborgare i Jordanien (dvs den ena staten i tvåstatslösningen) under den tid området var under jordansk ockupation 1948-1967. Således är det rimligt att Jordanien tar ansvar för sina egna medborgare. Att Jordanien drog tillbaka medborgarskapen, i strid med internationell lag, har ingen rättsverkan och i min bok är dessa araber fortfarande jordanska medborgare.
Ja, och hur ska detta ske?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in