2025-05-14, 11:09
Medlem
Tjena!

Är 40 år gammal och har jobbat som lärare i många år, men har funderat många på att sadla om till något helt annat. Jag vill framförallt ha ett självständigt arbete där man kan "lyssna på poddar" och sköta sig själv. Har funderat på exempelvis lokförare. Lönen ska vara liknande lärare eller mer, dvs runt 40 000 kr i månaden.

Har ni några förslag?
Citera
2025-05-14, 13:18
Medlem
RiverStyxs avatar
Om du tar CE behörighet kan du köra långtradare. Jag vet inte riktigt lönenivåer men har för mig att de som kör långa sträckor och ligger ute tjänar ganska bra, förmodligen kan du nå upp i dina önskade 40 lax eller rentav mer.
Citera
2025-05-14, 17:44
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Om du tar CE behörighet kan du köra långtradare. Jag vet inte riktigt lönenivåer men har för mig att de som kör långa sträckor och ligger ute tjänar ganska bra, förmodligen kan du nå upp i dina önskade 40 lax eller rentav mer.
Ibland har jag faktiskt funderat på att slanta upp de där 50k eller vad det kostar att ta långtradarkörkort. Att helt enkelt ha det som ett alternativ ifall jag skulle få araben på mitt nuvarande arbete och vill sadla om helt och hållet. Jag gillar att köra långa sträckor, gillar stora fordon, det är mysigt i lastbilshyttar, och jag njuter av det dova mullret från en Scania-V8.
Men tjänar man verkligen över 40k i månaden som den moderna tidens gallärslav?
Citera
2025-05-14, 19:10
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Ibland har jag faktiskt funderat på att slanta upp de där 50k eller vad det kostar att ta långtradarkörkort. Att helt enkelt ha det som ett alternativ ifall jag skulle få araben på mitt nuvarande arbete och vill sadla om helt och hållet. Jag gillar att köra långa sträckor, gillar stora fordon, det är mysigt i lastbilshyttar, och jag njuter av det dova mullret från en Scania-V8.
Men tjänar man verkligen över 40k i månaden som den moderna tidens gallärslav?

Jag har hört man kan komma över det i lön men som sagt är det för långturer då man får sova i hytten. Kanske var traktamente inräknat då, osäker på detaljerna. Ligga och köra grus och schakt ger nog snarare runt 30. Distribuera matvaror inom tätort mindre än så. En duktig kranbil chaffis kanske 35.
Citera
2025-05-14, 21:19
Medlem
Tranquility Bass avatar
Om det är poddar du är ute efter att lyssna på så känns lokförare som överutbildning. Utbildningen är väl på ett par år och du ska uppfylla ett antal medicinska krav både vid utbildningen och sedan fortlöpande. 40 000 är ingen större lön så en teknisk yrkesutbildning på ett år eller två borde väl vara lämplig.
Citera
2025-05-15, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrossFitSwede
Tjena!

Är 40 år gammal och har jobbat som lärare i många år, men har funderat många på att sadla om till något helt annat. Jag vill framförallt ha ett självständigt arbete där man kan "lyssna på poddar" och sköta sig själv. Har funderat på exempelvis lokförare. Lönen ska vara liknande lärare eller mer, dvs runt 40 000 kr i månaden.

Har ni några förslag?

Lättmatros på ett halvår så har du ca 37 000 o stiger.
Mindre än 40 000 men skattar du mindre, eller inget alls.
Sen kan du, om du vill, läsa ett halvår till för att bli styrman o kapten på båtar upp till 800 ton o tjäna än mer.

Kustbevakningen skulle annars kunnat vara något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in