2025-05-15, 08:49
Medlem
Kinaskis avatar
Intressanta vore att se handeln hos närstående till personen i fråga.
Citera
2025-05-15, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lennart42
Inte ett sammanträffande men jag håller med, det finns större fiskar att ta. Alla med kopplingar till "Privata" skattefinansierade välfärdsbolag inom skola/vård/omsorg kan vara en bra start.
Jo, men det är många som i år har börjat satsa på svensk industri, inte minst försvarsindustri, nu när traditionella sparformer har tacklat av. Så ett sammanträffande är mer sannolikt. Det är inte så att alla statssekreterare vet allt bara för att de är det. Med ministrar är det en annan sak, regeringen fattar beslut i konselj, så de är informerade om alla ”godbitar”. Dock borde förstås en statssekreterare avhålla sig från försvarsindustrin, då dess framtid i stort avgörs av just politiska beslut.
Citera
2025-05-15, 08:59
Medlem
Xpander-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intressgruppen
Hon kan ju ha tjänat långt mer via sin man, dotter etc. Alla hennes närmaste måste granskas.

Japp, bra input, dock korkat då att intressera ev utredare genom att göra en helt meningslös investering själv. Även om jag inte räknat alls utan bara visade hur löjligt det var, så var poängen att det är svårt att se hennes köp som insiderköp iom att den är totalt betydelselös, ser mer ut som ett månadsspår för kaffepengar hon hade över.. och att tajmingen blev lite dålig. Jag tror knappast någon vet vilket datum en order kommer även om man vet att en order kommer om du hajar hur jag menar.

Korruption via släktingar eller andra intressegrupper är mycket intressant.
Citera
2025-05-15, 10:04
Finns det inte tillräckligt många exempel nu på hur ministrar eller anställda på regeringskansliet, handlat aktier på ett sätt som inte inger förtroende? När kommer en regelskärpning?
Citera
2025-05-15, 10:22
Medlem
BallaBellas avatar
Insider brott
Där hon jobbar är med och bereder detta köp. En enorm jobb förmån och det är ingen info som vem som helst har.
Hon visste absolut och har gjort något som inte är ok.
Ge henne böter eller låt henne byta jobb.

Vi andra får skatta för våra förmåner.

Ytterligare en minister som utnyttjar sin position. Det tar aldrig slut och girighet finns även här.
Senast redigerad av BallaBella 2025-05-15 kl. 10:28.
Citera
2025-05-15, 11:53
Medlem
Amors avatar
SAAB är väl en av de mest handlade aktierna på Stockhomsbörsen just nu. Tror faktiskt inte detta köp på under 10000 kronor är någon insideraffär.
Citera
2025-05-15, 13:44
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maratonlopp
https://www.dn.se/direkt/2025-05-14/...ungern-gripen/

"Handelsminister Benjamin Dousas (M) statssekreterare Diana Janse köpte Saab-aktier för 9.466 kronor den 22 februari 2024 året då värdet låg på bottennivå för året, rapporterar Aftonbladet. Dagen därpå meddelade Ungern att man avser att köpa fyra Gripen-plan och aktien är sedan dess 120 procent upp – från 193 kronor styck till dagens 427."

Hon har väldig tur när hon handlar....
Ren desinformation från Aftonbladet:

Ett halvår efter hennes köp hade kursen gått upp 10%. Då hade hon tjänat 950 kronor före courtage. Efter courtage runt 800.

Lyftet för SAAB-aktien kom inte förrän ett år senare, och hade inget med Ungern-affären att göra.

(Sen tycker jag att alla politiker och politiska tjänstemän ska omfattas av ett regelverk som påminner om det som ledande befattningsinnehavare i banker lyder under. Men det är en annan fråga.)
Citera
2025-05-15, 13:52
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skolpolis
Diana förnekar att hon skulle känt till att affären var på gång.

"Enligt Dianas egna uppgifter köpte hon 12 aktier för 9 466 kronor i Saab den dagen"

Diana Janse jobbade vid tidpunkten för affären för dåvarande
bistånds- och utrikeshandelsminister Johan Forssell (M)
Affären får kritik från Claes Sandgren, seniorprofessor i juridik vid
Stockholms universitet och före detta ordförande för Institutet mot mutor.
– Med tanke på att hon var statssekreterare med politiskt ansvar för handelsfrågor på UD
och avtalet sambereddes med UD framstår hennes aktieköp som klart olämpligt, säger Claes S.

– En statssekreterare deltar i beredningar inom sitt ansvarsområde. Alla statssekreterare deltar
alltså inte och informeras inte heller om alla beredningar som kommer till departementet.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ren-med-ungern
https://www.expressen.se/nyheter/sve...nan-jas-affar/

Vad tror vi, visste Diana om affären eller drar hon en riktig lögn för att klara sitt eget skinn?
SAAB-aktien stod i 193 kronor den dagen hon sägs ha köpt (22/2 2024), så hon borde ha fått knappt 50 aktier för den angivna summan.

Och aktien steg inte alls så mycket som tidningarna skriver. Efter att tillfälligt ha hoppat upp 20% sjönk kursen tillbaka, och ett halvår efter hennes köp hade hennes aktier gått upp 10%. Inget klipp, precis.

Ett praktexempel på hur tidningar kan göra riktigt dåliga, rentav missvisande, artiklar.

(Sen anser jag att politiker och politiska tjänstemän ska lyda under ett regelverk likmande det som ledande befattningshavare i banker lyder under. Det är ett rätt tufft regelverk, men det behövs uppenbarligen. För även om det ofta, som i det här fallet, handlar om struntsummor, så eroderar det förtroendet för politiker.)
Citera
2025-05-15, 13:56
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lont
Hur svårt kan det vara att skärpa reglerna? Och sedan göra det brottsligt att bryta mot dessa?
Precis!

Obegripligt att politiker, som lan ha god insyn i många händelser som påverkar aktiekurser, får handla hur som helst medan bankfolk, som också kan ha god insyn, är belagda med hårda restriktioner.

Ett klockrent exempel på hur politiker inte håller rent framför sin egen dörr och ger sig själva förmåner.
Citera
2025-05-15, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
SAAB-aktien stod i 193 kronor den dagen hon sägs ha köpt (22/2 2024), så hon borde ha fått knappt 50 aktier för den angivna summan.

Och aktien steg inte alls så mycket som tidningarna skriver. Efter att tillfälligt ha hoppat upp 20% sjönk kursen tillbaka, och ett halvår efter hennes köp hade hennes aktier gått upp 10%. Inget klipp, precis.

Ett praktexempel på hur tidningar kan göra riktigt dåliga, rentav missvisande, artiklar.

(Sen anser jag att politiker och politiska tjänstemän ska lyda under ett regelverk likmande det som ledande befattningshavare i banker lyder under. Det är ett rätt tufft regelverk, men det behövs uppenbarligen. För även om det ofta, som i det här fallet, handlar om struntsummor, så eroderar det förtroendet för politiker.)

Har inte läst något men struntsumma vet jag inte, har hon kvar dom så är det långt från en struntsumma.

Om hon köpte 50 aktier då så har hon 200 aktier idag, glöm inte bort att SAAB gjorde en 4x split när aktierna närmade sig 1000 kr förra året.

Så hade hon 50 aktier innan split så har hon idag ett bestånd värt närmare 90 000 kr, ingen dålig utväxling på en investering på 9600 kr (50*192)

//d
Citera
2025-05-15, 15:26
Medlem
Proras avatar
Ingen som minns Ulf Dinkelspiel, Europa- och utrikeshandelsminister i regeringen Bildt 1991-1994?

Jag har för mig att han var god för mer än hundra miljoner, säkert mycket av detta i diverse värdepapper.

Kändes då som att han knappast kunde anses vara ojävig i särskilt många sammanhang, men inget som någonsin togs upp.

Som allmänborgerlig väljare noterar jag att påfallande många moderater är skamligt giriga och i total avsaknad av moral.
Citera
2025-05-15, 15:52
Medlem
OntOmQs avatar
Jag vet inte hur vanligt detta är i Sverige, men det är tyvärr mycket vanligt i USA.

Den fulaste fisken är Nancy Pelosi, som bland annat varit representanthusets talman. Observera att talmannen är den näst i ordningen att efterträda USA:s president, efter vicepresidenten och före senatens tillfällige ordförande. Hon har tjänat ofantliga summor på börsen.

Chris Josephs skapade en app som följer politikers insider-handel och har bland annat en Pelosi tracker.
https://www.joinautopilot.com/
https://x.com/chrisjjosephs

Tucker Carlson | Nancy Pelosi aktiespårare Chris Josephs: Hur man blir rik genom att investera som en politiker
https://youtu.be/v7j2HdPuUys
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in