2025-05-14, 09:54
Medlem
Trams att dra upp småpengar och slå på stora trumman för detta. Skillnad om hon lagt in en miljon dagen för och sedan tjänat 50% på det och sålt dagen efter. Då kan man ju fundera. Detta är bara tramserier från media. Hon köpte ju annat samtidigt.
Citera
2025-05-14, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballesteros
Trams att dra upp småpengar och slå på stora trumman för detta. Skillnad om hon lagt in en miljon dagen för och sedan tjänat 50% på det och sålt dagen efter. Då kan man ju fundera. Detta är bara tramserier från media. Hon köpte ju annat samtidigt.

det där är ju bara växelpengar även för en fattigpensionär, inget som någon är villig att riskera jobbet för

mer intressant skulle det vara att följa upp insatta om deras släktingar/bekanta har gjort något klipp på insider info?
Citera
2025-05-14, 10:06
Medlem
kraftfoders avatar
Jag förstår inte var "höjdarna" håller på med..
Själv hade jag givetvis också placerat på börsen om jag vore en "politisk höjdare", men bara på olika indexfonder. (Om jag hade varit i en sådan position.)

Gamla aktier tror jag inte att någon media hade brytt sig om. Typ. -Men man vet ju inte.. Jag har inte hört talas om henne alls, förutom idag på SVT då..

(Sedan så rör sig det om kaffepengar egentligen. Det är ju inte ens 10 KSEK.)
Citera
2025-05-14, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Det känns väl extremt osannolikt att hon tänkt sig att tjäna på en insideraffär när det handlar om tio papp. Hade det varit en grej hade hon väl handlat på riktigt?

Detta är den del av köpet som går att spåra till henne. Mycket möjligt att hon har andra innehav gömda i andra banker och depåer.
Citera
2025-05-14, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
det där är ju bara växelpengar även för en fattigpensionär, inget som någon är villig att riskera jobbet för

mer intressant skulle det vara att följa upp insatta om deras släktingar/bekanta har gjort något klipp på insider info?

Ja det är betydligt mer intressant att kolla upp. Tyvärr görs inte mycket grävande journalistik längre. Utan endast info som är enkel och snabb att tillgå.
Citera
2025-05-14, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Det känns väl extremt osannolikt att hon tänkt sig att tjäna på en insideraffär när det handlar om tio papp. Hade det varit en grej hade hon väl handlat på riktigt?
Nej jag håller inte med. Om det är så lite pengar för henne, varför då ens bry sig om att köpa?

Istället tror jag vi måste bli ännu hårdare mot all form av kleptokrati och insideragerande. Det här borde vara sparken direkt. Endast på det sättet kan vi garantera oss mot att det inte händer i framtiden. Fan, hur svårt ska det vara - köp inte aktier med insiderkunskap. Jävla megapuckon som inte fattar det. Och fattar man inte det har man dåligt omdöme och ska ut på det skälet.
Citera
2025-05-14, 10:13
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maratonlopp
Självklart visste hon om det.
Så hon högg till med att göra en vinst på närmare 300 kronor? jag väljer att tro på det att hon inte kände till det. Skulle jag känna till en tydlig trigger som gett minst 10% upp så skulle jag gått all in.
Citera
2025-05-14, 10:20
Medlem
makuhiras avatar
Spelar egentligen ingen roll hur mycket hon tjänade, politiker bör inte tassa med aktier som kretsar kring deras område.

Enklast vore ju om politiker inte får handla aktier överhuvudtaget så länge de har jobb/uppdrag från partiet
Citera
2025-05-14, 10:54
Medlem
Uppenbart att hon har ett diversifierat sparande där hon sparar på återkommande basis. Personligen undrar jag hur många journalister i Sverige som klarar av att hålla en fungerande privatekonomi med ett rimligt sparande. Många verkar ha en pinsamt låg förståelse för privtekonomi.
Citera
2025-05-14, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xpander-
så hon tjänade 3000kr minus courtage, totalt 2900kr vinst.. hade det vart tal om 10000-100000 aktier så hade man väl anat insider men om syftet var att tjäna snabba enkla 2000kr så finns det bättre sätt. Tex att gå till jobbet.

Har hon sålt aktierna? Annars ingen vinst realiserad.

Har hon köpt aktier varje månad som, ett månadssparande, då kan det vara lite dålig (bra) tajming..

Det skrivs om möjliga JAS-affärer i månader, ibland år innan papper skrivs på, känner verkligen folk utanför styrelsen och ansvarig säljare till exakta datum när kunden skriver på eller när den tillslut förmedlas till marknaden?

Hon kan ju ha tjänat långt mer via sin man, dotter etc. Alla hennes närmaste måste granskas.
Citera
2025-05-14, 11:09
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av skolpolis
Diana förnekar att hon skulle känt till att affären var på gång.

"Enligt Dianas egna uppgifter köpte hon 12 aktier för 9 466 kronor i Saab den dagen"

Diana Janse jobbade vid tidpunkten för affären för dåvarande
bistånds- och utrikeshandelsminister Johan Forssell (M)
Affären får kritik från Claes Sandgren, seniorprofessor i juridik vid
Stockholms universitet och före detta ordförande för Institutet mot mutor.
– Med tanke på att hon var statssekreterare med politiskt ansvar för handelsfrågor på UD
och avtalet sambereddes med UD framstår hennes aktieköp som klart olämpligt, säger Claes S.

– En statssekreterare deltar i beredningar inom sitt ansvarsområde. Alla statssekreterare deltar
alltså inte och informeras inte heller om alla beredningar som kommer till departementet.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ren-med-ungern
https://www.expressen.se/nyheter/sve...nan-jas-affar/

Vad tror vi, visste Diana om affären eller drar hon en riktig lögn för att klara sitt eget skinn?

Självklart visste hon om affären!
Citera
2025-05-14, 11:49
Medlem
Pungpuckels avatar
Det är väldigt lite pengar för en överbetald pappersvändare, så nej jag tror faktiskt inte det var med avsikt.

Eller vadå, måste man som regeringsperson kolla igenom företaget/företagen noga noga efter kommande händelser innan man slököper, lite snabbt sådär på skoj?

Det är någon som vill sätta dit henne, som antagligen har gjort en 100x större affär i smyg!
Sandlådan funkar så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in