2025-08-10, 08:59
Medlem
All-the-way-77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brunafingrarna
Flickor präglas av ett ideal som är tänkt att framhäva underlägsenhet, oskyldighet, osäkerhet, en foglig partner till mannen i ett patriarkalt samhälle. Betänk vad kyrkan tutat i oss under tusen år, sedan den borgerliga kulturen med den "duktiga flickan".

"Kyrkan", buhu, "sociala konstruktioner", buhu. Då kan du säkert peka på en knippe exempel på kulturer där den kristna kyrkan inte finns och där det var norm av kvinnan var den initierande parten. Eftersom det är en social konstruktion så måste det självklart finnas hundratals exempel på kulturer, i nutid eller när som helst i världshistorien, där just denna sociala konstruktion inte finns/fanns?
Citera
2025-08-10, 09:34
Medlem
Brunafingrarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scaryfoot
Ska svara på det här igen. Jag har jämfört mig med andra män, men vet att det är lite dumt. Alla är olika, alla har nåt. Jag kanske har sidor som andra män inte har, som en kvinna skulle gilla. Och det är samma med andra män. De har sidor som inte jag har, och vissa kvinnor gillar de männen mer än mig.

Jag tror att kvinnor jämför sig med andra kvinnor. Faktum är att jag vet att kvinnor gör det.

Ja, man kan känna av om nån är nervös och osäker. Det får kvinnor vara. Men inte män.
Det har kvinnor sagt till mig. Det är avtändande. Sen träffade de män och sa att det var gulligt att han var nervös och blyg. Jag antar att de männen fick komma till, eftersom de blev tillsammans. Konstigt. Kvinnor säger ju att det är avtändande när en man är blyg och nervös.
Men de kanske inte hade sex, vad vet jag. De kanske satt och virkade ihop.

Du verkar vara en osäker människa, håller du på att bli incel? (kanske redan är incel)
Jämförelser med andra människor för att visa på sociala brister uppdiktade utifrån taskig självbild bryter ner, en bra metod för att utvecklas till incel.

Citat:
Ursprungligen postat av All-the-way-77
"Kyrkan", buhu, "sociala konstruktioner", buhu. Då kan du säkert peka på en knippe exempel på kulturer där den kristna kyrkan inte finns och där det var norm av kvinnan var den initierande parten. Eftersom det är en social konstruktion så måste det självklart finnas hundratals exempel på kulturer, i nutid eller när som helst i världshistorien, där just denna sociala konstruktion inte finns/fanns?

Tja, det flesta samhällen är patriarkala sedan några tusen år tillbaka, det har inte alltid varit så. Med de stora religionernas framväxt blev den sociala kontrollen av reproduktionen central för att upprätthålla makten, kvinnan underordnades mannen.

Det finns matriarkala samhällen där mannen förpassats till spermadonator, mosuofolket:

Citat:
Ursprungligen postat av The Guardian
magine a society without fathers; without marriage (or divorce); one in which nuclear families don’t exist. Grandmother sits at the head of the table; her sons and daughters live with her, along with the children of those daughters, following the maternal bloodline. Men are little more than studs, sperm donors who inseminate women but have, more often than not, little involvement in their children’s upbringing.

https://www.theguardian.com/lifeands...never-the-boss

En dokumentär: https://www.youtube.com/watch?v=qMTJt2RnJAk

Märkligt, en spegelversion av vårt patriarkala samhälle, beror det på biologiska faktorer? Nä, Mosuofolket är inga utomjordingar, patriarkat/matriarkat är en social konstruktion.
Hur som helst finns det heterosexuella kvinnor som skiter i normerna s.k. pojkflickor, både maskulina och feminina som visar på den sociala konstruktionen.
Citera
2025-08-10, 09:42
Medlem
Citat:
Du verkar vara en osäker människa, håller du på att bli incel? (kanske redan är incel)
Jämförelser med andra människor för att visa på sociala brister uppdiktade utifrån taskig självbild bryter ner, en bra metod för att utvecklas till incel.

Jag är osäker ibland, tror det är mänskligt att vara det. Även om män inte får vara det. Samtidigt så är jag säker på vad jag vill ha, och lyssnar på mig själv. Jag skulle t ex inte bli tillsammans med en kvinna bara för att andra tycker det. Känns det inte rätt för mig så kan det kvitta. Jag lever i ofrivilligt celibat, men hatar inte kvinnor och tycker inte att kvinnor ska ställa upp och ligga med mig för att det är synd om mig. Så jag är väl en incel light.
Däremot så är det mycket som kvinnor gör som jag inte gillar. Det kritiserar jag. Jag vet att det provocerar att jag som man gör det.
Senast redigerad av scaryfoot 2025-08-10 kl. 09:44.
Citera
2025-08-10, 10:23
Medlem
Brunafingrarnas avatar
Citat:
Jag är osäker ibland, tror det är mänskligt att vara det. Även om män inte får vara det. Samtidigt så är jag säker på vad jag vill ha, och lyssnar på mig själv. Jag skulle t ex inte bli tillsammans med en kvinna bara för att andra tycker det. Känns det inte rätt för mig så kan det kvitta. Jag lever i ofrivilligt celibat, men hatar inte kvinnor och tycker inte att kvinnor ska ställa upp och ligga med mig för att det är synd om mig. Så jag är väl en incel light.
Däremot så är det mycket som kvinnor gör som jag inte gillar. Det kritiserar jag. Jag vet att det provocerar att jag som man gör det.

Det finns mycket saker i världen som inte är ok, för din del är det bäst att fokusera på din låga självkänsla, acceptera dig själv, hitta fel i kollektivet kvinnor kommer att sänka dig.
Som tidigare sagts, skala bort könsidentiteten, möt människor, inte identiteten, då är du på rätt väg.
Vi är människor, inte enbart däggdjur.
Citera
2025-08-10, 10:31
Medlem
Citat:
Det finns mycket saker i världen som inte är ok, för din del är det bäst att fokusera på din låga självkänsla, acceptera dig själv, hitta fel i kollektivet kvinnor kommer att sänka dig.
Som tidigare sagts, skala bort könsidentiteten, möt människor, inte identiteten, då är du på rätt väg.
Vi är människor, inte enbart däggdjur.

Det är sant. Jag har aldrig kunnat prata med ett däggdjur. Bara med människor.
Citera
2025-08-10, 10:58
Medlem
All-the-way-77s avatar
Citat:
Tja, det flesta samhällen är patriarkala sedan några tusen år tillbaka, det har inte alltid varit så. Med de stora religionernas framväxt blev den sociala kontrollen av reproduktionen central för att upprätthålla makten, kvinnan underordnades mannen.

Det finns matriarkala samhällen där mannen förpassats till spermadonator, mosuofolket:

Ah, så av kanske tiotusen kända kulturer genom världshistorien och i nutid så har du hittat en och detta exemplar skall alltså bevisa din personliga teori. Man kan ju tycka vad man vill om "patriarkat" och om det är bra eller dåligt, men fantasier och önsketänkande om har saker borde vara är dock något annat.

Citat:
Hur som helst finns det heterosexuella kvinnor som skiter i normerna s.k. pojkflickor, både maskulina och feminina som visar på den sociala konstruktionen.

Har någon påstått att det inte existerar sådana kvinnor? Precis som det förstås finns ytterst feminina män. Det finns även människor som tror att de är djur, så kallade therianer. Det finns en himla massa annat, mer eller mindre konstigt. Bevisar det något? Kanske inte så jättemycket.
Citera
2025-08-10, 18:44
Bannlyst
Citat:
Ska svara på det här igen. Jag har jämfört mig med andra män, men vet att det är lite dumt. Alla är olika, alla har nåt. Jag kanske har sidor som andra män inte har, som en kvinna skulle gilla. Och det är samma med andra män. De har sidor som inte jag har, och vissa kvinnor gillar de männen mer än mig.

Jag tror att kvinnor jämför sig med andra kvinnor. Faktum är att jag vet att kvinnor gör det.

Ja, man kan känna av om nån är nervös och osäker. Det får kvinnor vara. Men inte män.
Det har kvinnor sagt till mig. Det är avtändande. Sen träffade de män och sa att det var gulligt att han var nervös och blyg. Jag antar att de männen fick komma till, eftersom de blev tillsammans. Konstigt. Kvinnor säger ju att det är avtändande när en man är blyg och nervös.
Men de kanske inte hade sex, vad vet jag. De kanske satt och virkade ihop.

Du skriver att en/flera män som var blyga blev tillsammans med en kvinna som du villa ha?
Sen kanske dom virkade istället för att ha sex?

Jag förstod ingenting av vad du ville få fram men ge det ett försök till så lovar jag att gör så gott jag kan.
Vill ju gärna hjälpa till, om jag kan?

Man kanske skulle lära sig att virka
Fast NÄ
Citera
2025-09-23, 07:23
Medlem
Alla kvinnor jag pratat med sa till mig att det är mannen som ska ta första steget. Det är manligt. Om han inte vågar så är det omanligt och avtändande.
Sen så har jag läst andra kvinnor skriva att kvinnor också tar första steget. Många skriver att det är ett växelspel, det finns inget första steg.
Några kvinnor tyckte att de tog första steget när de reggade sig på en dejtsida.
Jag tycker att jag tog första steget när jag började prata med en kvinna, frågade om fika, eller skrev till en kvinna.

Senaste kvinnan jag träffade sa att hon var trött på män som ska försöka saker på dejter, hon är inte så intresserad av sex. Så jag försökte inget. Två år senare sa hon att hon velat, men hon tyckte att jag skulle ha tagit första steget.
Citera
2025-09-23, 08:15
Medlem
halaltarzans avatar

Och för att bättra på charmen och manligheten om det känns lite pirrigt att ta första steget så är ju en skvätt brännvin aldrig fel. Alkohol gör ju även att kvinnan blir mer medgörlig. Se dock upp med kvinnor som inte dricker, då anledningen till det kan vara att alkoholen krockar med någon form av medicinering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in