2025-05-14, 07:18
Medlem
GhostofDemocracys avatar
Det finns fog för att dela in människor i minst två kategorier:
  • görare
  • följare
.

Den listan kan nog göras betydligt längre, t.ex.:
  • profitörer
  • andra
.

Om jag börjar med första delen, eller varför inte båda delarna parallellt:
varför väljer någon annan att följa en s.k. "kändis" och kanske t.o.m. köper de produkter eller tjänster, som lanseras?
Önskar man att bli lika "lyckad", genom att betala?

Hur fungerar detta, rent psykologiskt?
Citera
2025-05-14, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GhostofDemocracy
  • görare
  • följare
.

• profitörer
  • andra
.

varför väljer någon annan att följa en s.k. "kändis" och kanske t.o.m. köper de produkter eller tjänster, som lanseras?

Vet inte huruvida detta gäller alla, men man följer väl kändisar inom sina egna intressen?

Jag t. ex. följer kockar, musiker, skateboardåkare m. fl. som visar upp sina utövanden, och det inspirerar mig till att både följa och hitta på egna grejer utifrån vad de gör.

Jag har svårt att se varför endel följer t. ex. Bianca Ingrosso, eller Martin Melin, som är kända för att vara kända bara. Där är dock min teori att antalet följare har blivit ett slags valuta, och de med mycket följare anses som bra, endast på grund av antalet följare.
Citera
2025-05-15, 08:07
Bannlyst
Ja det undrar jag också. Kanske det är skillnad på kändisar som man genuint gillar för det de gör. Men influensers hör faktiskt inget vettigt. De bara tramsar och gör reklam för riktiga slutprodukter.

Därav att kombinationen lätt går ihop. Folk som följer alla möjliga kändisar är lätta att påverka med reklam. Och de köper dessa skitprodukter. Oftast är det väl kvinnor. Men män ligger inte långt efter de heller…

Folk är lättpåverkade, och de flesta har följaregenskaper. Det är naturligt.
Citera
2025-05-24, 09:37
Medlem
GhostofDemocracys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av design
Vet inte huruvida detta gäller alla, men man följer väl kändisar inom sina egna intressen?

Jag t. ex. följer kockar, musiker, skateboardåkare m. fl. som visar upp sina utövanden, och det inspirerar mig till att både följa och hitta på egna grejer utifrån vad de gör.

Jag har svårt att se varför endel följer t. ex. Bianca Ingrosso, eller Martin Melin, som är kända för att vara kända bara. Där är dock min teori att antalet följare har blivit ett slags valuta, och de med mycket följare anses som bra, endast på grund av antalet följare.
Håller nästan helt med.
Fast man behöver väl inte, eller, ska väl inte behöva avkrävas att betala för skräpet?
Senast redigerad av GhostofDemocracy 2025-05-24 kl. 09:39.
Citera
2025-05-24, 11:20
Medlem
Citat:
Håller nästan helt med.
Fast man behöver väl inte, eller, ska väl inte behöva avkrävas att betala för skräpet?

Nej, det ska man ju inte. Jag har personligen aldrig nånsin stött på någon jag följer som vill att jag ska betala för nånting, men jag gissar på att du syftar på influencers som sysslar med betalda samarbeten osv.
Citera
2025-05-31, 04:42
Medlem
Citat:
  • görare
  • följare
.

• profitörer
  • andra
.

Citat:

Citat:
Håller nästan helt med.

Citat:
Nej, det ska man ju inte. Jag har personligen aldrig nånsin stött på någon jag följer som vill att jag ska betala för nånting, men jag gissar på att du syftar på influencers som sysslar med betalda samarbeten osv.
Mkt intresaant diskussion

Det är mkt komplext det finns 10000 tals avh och böcker som berör hur man säljer med psykologi
Som verktyg

Det började med edward barnaise, sigmund freuds (sigm var edwards onkle) nära släkting
Edward skulle sälja , tror d var cigaretter till kvinnor el likn
Han frågade sigmund om råd och där startade public relations och den känslobaserade-konsumtionseran
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in