Citat:
Ursprungligen postat av
GregerMedeltid
Jag vet inte om det är så avgörande, det finns många fall där de flyttar ifrån farföräldrar som hjälper till eller till morföräldrar som är så pass gamla och skröpliga att de inte kan göra något. Det handlar nog mer om det rent känslomässiga, att man vill vara nära sin familj och gamla vänner när man själv skaffat familj.
Att mannen då hamnar längre från sin familj och vänner är helt enkelt något som inte prioriteras. Nu är jag säkert partisk, men i min erfarenhet är det definitivt betydligt fler kompromisser som går till kvinnans fördel i förhållanden än mannens.
Båda mina fruar krävde - och fick - flytta närmare sina föräldrar. Den första ville bo närmare sina föräldrar för att de skulle hjälpa till med barnpassning, den andra för att kunna hjälpa sina åldrande föräldrar. Jag gick med på detta för husfridens skull. Det blev långt för mig att köra och hälsa på mina egna föräldrar, syskon och kompisar men något ska man ju använda bilen till.
Mina nuvarande svärföräldrar kommer jag väl överens med, det är värre med en av min frus systrar som besöker oss alltför ofta, flera gånger i veckan.