2025-05-13, 21:50
Medlem
Vet vi vem som gjort detta hemska dåd?

Citat: En privatperson hittade en hund som flöt i en damm mellan Tyringe och Hörja utanför Hässleholm, hunden var bunden till tegelstenar.
Chip är funnet.

https://www.frilagt.se/2025/05/11/hu...amm-i-grustag/
Citera
2025-05-13, 21:57
Medlem
Varför så elakt gjort? Hunden måste väl ha givit glädje och då kan man åtminstone avliva den hos en veterinär. Detta måste vara gjort av en riktigt ond person. Stackars vovve!
Citera
2025-05-13, 22:08
Medlem
Severlohs avatar
Nog för att veterinärer tar ockerpriser, men gör man sådär så är man sadistisk och förtjänar samma behandling själv

Knappast samma sak, men jag vet någon som hade en sjuk gammal hund och tog ut den på en sista promenad i skogen och sköt den i huvudet. Han tyckte att det var mer värdigt än avlivning hos veterinären.
Citera
2025-05-13, 22:11
Medlem
Förmodligen en kamphund som blivit extra galen. Tenderar att vara den typ av hund och den typ av ägare i sådana här fall.
Citera
2025-05-13, 22:37
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Säkert den dränktes då?
Alltså att den avlivades genom att densänktes ner levande i vattnet?
Har svårt att se det men visst, finns människor till allt.

Låter snarare som att nån avlivat den på annat sätt och istället för att dumpa den i skogen har dom dumpat den i vattnet.
Citera
2025-05-13, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Säkert den dränktes då?
Alltså att den avlivades genom att densänktes ner levande i vattnet?
Har svårt att se det men visst, finns människor till allt.

Låter snarare som att nån avlivat den på annat sätt och istället för att dumpa den i skogen har dom dumpat den i vattnet.

Ja jag tänker med så. Att den antagligen eller förhoppningsvis redan dött och då har personen valt att ”begrava” den i sjön, därav tyngderna. Folk är så jävla korkade på Facebook o här på Flashback som tänker fullständigt enkelriktat, att den måste ha dött genom drunkning, kanske inte alls är så.
Citera
2025-05-15, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackanrikgus
Ja jag tänker med så. Att den antagligen eller förhoppningsvis redan dött och då har personen valt att ”begrava” den i sjön, därav tyngderna. Folk är så jävla korkade på Facebook o här på Flashback som tänker fullständigt enkelriktat, att den måste ha dött genom drunkning, kanske inte alls är så.

Jag hoppas den inte levde, men finns människor till allt.

Har dock svårt att se hur man lyckas binda hundens fötter och runt mage med repet och sen binda det till stenarna eller tvärt om. Sen bära hund med stenarna till en båt och köra ut.

Dom har hittat chipp så ägaren kommer kunna knytas till hund men då de inte finns vittnen tror jag inte ägaren fälls för djurplågeri
Citera
2025-05-26, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackanrikgus

Ett oerhört naivt tankesätt enligt mig.
Om man har en redan död hund som man vill bli av med, vilket är det mest troliga tillvägagångssättet? Att man lägger hunden i bilen, åker ut till skogen och gräver ned den? Eller att man lägger hunden i bilen, åker till en damm, lägger hunden i båten, binder fast 3 st tegelstenar vid hunden, ror en bit ut och sedan slänger den överbord?
Min poäng är att det är helt orealistiskt att tro att hunden redan var död vid tillfället för nedsänkningen. Hade den redan varit död (och om man nu inte vill betala för kremering osv) så väljer man inte ett så "avancerat" och krävande sätt för att bli av med hunden.
Hunden saknade även yttre skador.

Det är högst sannolikt att hunden levde då den slängdes i vattnet, fastbunden vid 3 st tegelstenar. En kropp som sjunker till botten stannar inte där. På grund av gasbildning i den döda kroppen så stiger den till ytan efter en tid. I det här fallet räckte det inte med 3 st tegelstenar för att få kroppen att stanna på botten. Hundens vikt, i kombination med gasbildningen, gör alltså att hundens kropp (med fastbundna tegelstenar) stiger till ytan och flyter omkring. Den som dränkte hunden räknade uppenbarligen inte med gasbildningens stora påverkan vad gäller flytkraft.
Hunden var chippad. Det finns en ägare. Skulle man fråga ägaren varför hunden påträffats död i vatten med fastbundna tegelstenar så hade ägaren antagligen svarat att hunden sprang bort och att det alltså är någon annan som har utfört dådet. Då är ju nästa fråga, har ägaren anmält hunden försvunnen innan hunden hittades död?

Den som inte är helt naiv förstår nog vem som antagligen har utfört den här fruktansvärda handlingen.

Någon som vet namnet på ägaren?
Citera
2025-05-27, 11:11
Medlem
Ingen som vet namnet på ägaren? Ni som bor i trakterna kring Hässleholm, hur går snacket på stan?
Citera
2025-06-02, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KennyKlave
Ingen som vet namnet på ägaren? Ni som bor i trakterna kring Hässleholm, hur går snacket på stan?

Också nyfiken? Borde ju gå fort att se vem som äger hunden via chips.
Citera
2025-06-12, 03:39
Medlem
Mice.eagles avatar
Vad tyst det är här! Ingen med uppdatering!?
Citera
2025-06-13, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mice.eagle
Vad tyst det är här! Ingen med uppdatering!?

Det är nerlagt https://www.frilagt.se/2025/06/05/in...a-hund-i-damm/

Registrerad ägare lär inte hängas ut om ingen i dennes närhet vet om det. Och där går inte rykte om några namn heller.

Det var ren spekulation om att en wt man gjort av med sin aggressiva hund då den inte syntes till på ett litet tag. Men hans hund är brun och lever, medans den i dammen var svart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in