2025-05-13, 15:45
Medlem
Jag har haft Telia fiber till min villa i ett antal år och dessutom Telia TV.

Telia har ju varit "generösa" med hastigheten under åren och
nu har jag en hastighet 600/600 som jag inte beställt
För det betalar jag 649 kr/månad.

Både hastigheten och kostnaden är onödiga för mina behov
och jag har börjat leta efter något billigare.
Tyvärr är det marginella sänkningar på Telia om jag minskar
hastigheten till kanske 150/150 (599kr).

Min fråga är egentligen till att börja med om jag byter system till 5G
om det fungerar att få TV genom det systemet?
T.ex. Comviq 5G (299kr) och Telia mini abonnemang på TV:n
Visserligen en äckligt lång bindningstid på Comviq men ändå...
Citera
2025-05-13, 16:13
Medlem
KattKorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lazzeman

Ja det kan gå MEN det är beroende vad du har för täckning där du är

Jag har testat mobilt bredband 5G och det var erbjudande 299/24 mån från Telia. Det fungerade kanonbra för mig och de tre barnen oavsett om vi streamade på alla enheter som gick, typ. Vi drog runt 200 gig per dygn bara i streaming och nån speluppdatering och sådär ibland. Hastigheterna låg på runt 600mbit/s för det mesta men svajade ner till 250 ibland men inte lägre.

MEN det gick ner två gånger under testperioden, bara helt kort men då faller det tyvärr bort för mig som jobbar 100% hemifrån. Men det var tur att man upptäckte det under de två veckorna.

Mina bästa rekommendationer är:

1) Testa de operatörer som hållt på med detta längst. Det är Telia eller Telenor. Telia är långt framme i 5G men på vissa platser är Telenor bättre och de har äkta fri surf dvs de throttlar inget. Telia har någon inofficiell gräns på 2TB eller något sådant som de inte kommunicerar utåt.

2) Testa båda (eller flera underoperatörer, men där är det ofta max 100mbit hastighet eller så) under ångerperioden på 14 dagar. Använd det väl och hårt och se om det passae DINA behov. Ångra och sedan skicka tillbaka det som fungerade sämst utifrån de behov DU har

Min uppfattning är att mobilt bredband har blivit ganska bra idag MEN det är inte full fart överallt beroende på omständigheterna runtomkring. Men för en som inte är beroende av att kunna vara i jobbmöten ofta med absolut 0 glitch etc, eller där det är okej att farten svajar lite, hittar man ett erbjudande där med bindningstid etc så kan man komma bra billigare undan.

Som du säger så är prisskillnaden väldigt liten mellan olika fart för fasta nät, så det ger nästan ingenting att gå ner i fart. Det är trist. Jag skulle vilja se en prisbild där man kanske kan komma ner i 1/3 eller 1/2 av priserna för full fart max på allt om man vill ligga på kanske 50-100mbit för de behov man har, men så är det inte idag. Mycket beror på kontrakten och prisbilden från din operatör till var de upphandlar sin kapacitet ifrån. Jag tycker du gör helt rätt att se dig om

Förhoppningsvis var något av detta relevant för dig. Uppdatera gärna hur det går

Jag skulle säga att om det är 1 person det gäller och du får bra prestanda där du är, så go for it. Men viktigt att man testar ordentligt först.
Senast redigerad av KattKorven 2025-05-13 kl. 16:23.
Citera
2025-05-13, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lazzeman

Binningstid är det ju inte omdu ite tar ut router.
Har comvig med router o fri surf 249 i månaden..funkar super
Citera
2025-05-13, 21:50
Medlem
datalogs avatar
Ja, det fungerar. Vill du ha billigare abonnemang kan du kika hos Chili Mobil. Får du tipsrabatt (kolla runt på internet...) så kostar t.ex. 3 Mbps 159:- i månaden, eller 10 Mbps för 229:- om du betalar 1 år i förskott.

Även Telia har sitt "stugbredband" för 229:- i månaden med 2 års bindningstid, därefter sänks priset till 129:-. Då får du obegränsad data i 5 Mbps hastighet. En riktigt bra router ingår med.

Personligen hade jag valt Telias stugbredband om jag inte redan haft billigt fiber.

Tänk på att en TV-box strömmar hela tiden, oavsett om du tittar eller ej, så det kan bli problematiskt på en mobil uppkoppling.
Senast redigerad av datalog 2025-05-13 kl. 21:53.
Citera
2025-05-14, 01:31
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av datalog
Ja, det fungerar. Vill du ha billigare abonnemang kan du kika hos Chili Mobil. Får du tipsrabatt (kolla runt på internet...) så kostar t.ex. 3 Mbps 159:- i månaden, eller 10 Mbps för 229:- om du betalar 1 år i förskott.

Även Telia har sitt "stugbredband" för 229:- i månaden med 2 års bindningstid, därefter sänks priset till 129:-. Då får du obegränsad data i 5 Mbps hastighet. En riktigt bra router ingår med.

Personligen hade jag valt Telias stugbredband om jag inte redan haft billigt fiber.

Tänk på att en TV-box strömmar hela tiden, oavsett om du tittar eller ej, så det kan bli problematiskt på en mobil uppkoppling.

Hmm, om man inte tittar slår man väl av TV-boxen?
TVen behöver du väl inte stänga av alls, bara boxen.
Citera
2025-05-14, 07:26
Medlem
datalogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Hmm, om man inte tittar slår man väl av TV-boxen?
TVen behöver du väl inte stänga av alls, bara boxen.
Ja, om man orkar göra det varje gång.
Citera
2025-05-14, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av datalog

Nu har jag förvsisso inte testat själv, men säker på att det fungerar?
TV boxar har i alla fall tidigare krävt att sitta direkt i fiberomvandlaren (CPEn) för att fungera, dvs gå genom ett specifikt VLAN istället för genom vanliga internet..

Telia verkar förvisso bara skiva:
"Krav på bredband: Vi rekommenderar en hastighet på minst 10 Mbit/s för tv-tjänsten och 50-100 Mbit/s om ni är flera användare."
Så det låter jue som att det fungerar, men några 3 Mbit/s från Chilli lär inte räcka långt.
Nog för att jag tror Telia överdriver lite när dem skriver 10 Mbit, men 3 Mbit lär TVn lagga väldigt mycket.

Nu när jag tänker efter när jag kopplat in någon enstaka TV box, så har det fungerat även när jag kopplat in den via routern, dock så har man fått en helt annat tjänst då som var mycket mer begränsad, minns dock inte hur den var begränsad.
Citera
2025-05-14, 07:32
Medlem
datalogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xenion
Nu har jag förvsisso inte testat själv, men säker på att det fungerar?
TV boxar har i alla fall tidigare krävt att sitta direkt i fiberomvandlaren (CPEn) för att fungera, dvs gå genom ett specifikt VLAN istället för genom vanliga internet..

Telia verkar förvisso bara skiva:
"Krav på bredband: Vi rekommenderar en hastighet på minst 10 Mbit/s för tv-tjänsten och 50-100 Mbit/s om ni är flera användare."
Så det låter jue som att det fungerar, men några 3 Mbit/s från Chilli lär inte räcka långt.
Nog för att jag tror Telia överdriver lite när dem skriver 10 Mbit, men 3 Mbit lär TVn lagga väldigt mycket.

Nu när jag tänker efter när jag kopplat in någon enstaka TV box, så har det fungerat även när jag kopplat in den via routern, dock så har man fått en helt annat tjänst då som var mycket mer begränsad, minns dock inte hur den var begränsad.
Hmm ja det stämmer nog. Har inte något TV-abonnemang själv så har inte riktigt koll på hur boxen anslutet, tänkte att den bara kör direkt över internet.

Men å andra sidan borde han ju kunna ha TV-abbonemang utan att ha internet om det sitter på ett annat VLAN, så kan TVn gå via fibern medans internet går via 5G?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in