2025-05-13, 10:30
Medlem
Hej,

Jag har en Golf R -11. Började med att den från ingenstans mitt i trafiken börja misstända och slira i växellådan och den hade svårt att hitta växlarna. Ingen motorlampa eller något som började lysa.

Tog den till min väns verkstad. De kollade med 3 datorer, bla en dator direkt från Volkswagen. Visar ingenting fel. Ingen felkod alls lagrad. De kopplade bort batteriet i 1 timme, satte tillbaka det, bilen gick som en dröm ca 3 mil sen började den bete sig exakt likadant igen. Misständer och växellådan beter sig konstigt.

Motorn är utbytt mot en original för ca 6 år sedan. Annars ingenting rört på den (vad jag vet om).

Vad tror folket kan vara fel?
Citera
2025-05-13, 10:33
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addetyp
Hej,

Jag har en Golf R -11. Började med att den från ingenstans mitt i trafiken börja misstända och slira i växellådan och den hade svårt att hitta växlarna. Ingen motorlampa eller något som började lysa.

Tog den till min väns verkstad. De kollade med 3 datorer, bla en dator direkt från Volkswagen. Visar ingenting fel. Ingen felkod alls lagrad. De kopplade bort batteriet i 1 timme, satte tillbaka det, bilen gick som en dröm ca 3 mil sen började den bete sig exakt likadant igen. Misständer och växellådan beter sig konstigt.

Motorn är utbytt mot en original för ca 6 år sedan. Annars ingenting rört på den (vad jag vet om).

Är tanklocket tätt? Kan tyckas som en konstig fråga men googla så får du se...
Citera
2025-05-13, 12:44
Medlem
448s avatar
Citat:
Hej,

Tappat en jordpunkt eller jordglapp
Citera
2025-05-13, 16:41
Avstängd
Citat:
Hej,

Ställde frågan direkt till chatgpt som hjälpt mig mecka med min gamla räv flera gånger

1. Jordfel eller spänningsproblem (elproblem)
När ett fordon beter sig konstigt men inga felkoder lagras, är det ofta relaterat till elförsörjningen.

Kolla batterispänningen – både vilospänning och under belastning.
Kolla jordpunkterna i motorrum och vid växellådan. Dåliga jordpunkter kan orsaka både tändningsproblem och växellådsfel.
Generatorn – Ger den ut för hög eller för låg spänning? En överladdande generator kan också ge udda symptom.
2. DSG-meck (om du har DSG-låda)
Golf R -11 har oftast DSG DQ250 (6-växlad våtkoppling), och den kan spöka ibland.

Mechatronic-enheten i växellådan är en känd svag punkt. Om den beter sig fel men inte ger felkoder kan det vara att den är på väg att dö – särskilt om bilen börjar hoppa mellan växlar, tvekar vid växling eller "slirar".
DSG behöver rätt olja och rätt nivå. Är oljan gammal eller för låg kan det påverka kopplingsbeteendet.
Temperaturgivare i mechatronic-enheten kan ibland fela utan att logga felkod – det får växellådan att bete sig konstigt.
3. Tändsystemet – svaga misständningar utan felkod
Misständning utan felkod kan bero på:

Tändspolar – även nya kan vara dåliga. Testa byta plats mellan cylindrar och se om beteendet flyttar sig.
Tändstift – slitna eller fel typ?
ECU kan ibland ignorera enstaka svaga misständningar om de inte är kontinuerliga.
4. Kam- eller vevaxelgivare
Om tändningen eller växlingen sker konstigt men inga felkoder lagras, kan det vara en givare som spökar intermittent, som:

Kamsensor
Vevaxelsensor
Dessa kan ibland gå ur fas tillfälligt och återhämta sig, vilket gör att de inte alltid loggar felkod.
5. CAN-buss-problem eller kommunikationsproblem
Eftersom både motorstyrning och växellåda delar information via CAN-buss, kan en störning där påverka båda systemen utan att ge felkod.

Dåliga kontakter
Fukt i styrboxar
En sensor eller modul som spammar nätverket
Citera
2025-05-14, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Är tanklocket tätt? Kan tyckas som en konstig fråga men googla så får du se...
Råkade jag ut för på min första bil när jag bytte till låsbart tanklock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in