Citat:
Ursprungligen postat av
ladicius
Igår avslöjade sonen att han haft problem med tvångstankar ett tag. Bland annat att han har svårt att komma i tid till skolan eftersom han måste gå tillbaka och kolla så att dörren verkligen är låst. Enligt honom själv behöver han göra detta ungefär tio gånger innan han känner sig säker. Han tvättar även händer efter toalettbesök väldigt länge, ca 5-10 minuter om vi inte säger till honom. Han är i 12-års åldern.
Han har diagnosen ADHD och, tror jag, lite drag av autism. Bägge dessa diagnoser går i familjen (både min och frugans) och jag minns att jag hade liknande, märkliga tvångshandlingar som barn.
Tänkte ta upp detta med BUP imorgon men ville bara höra mig för om det finns andra föräldrar här som varit med om samma saker. Ordnade det upp sig eller blev det värre? Vad gjorde ni?
Att det debuterar i 12-årsåldern är tidigt. I barn- och ungdomen ska man vara bekymmersfri.
Att kontrollera 10 gånger är ganska mycket. Vill det sig illa kan det eskalera till 100 gånger.
Hade en vän i studentkorridoren en gång som drog i handtaget 40-50 gånger.
Ändå ville det sig inte. Vet folk som har duschat i 4 timmar. Ändå känns det inte rent.
Det handlar om starka känslor som tar över, men man kan lära sig att ångesten klingar av.
Man får ta det stegvis under en längre period.
8 upprepningar, nästa vecka 6, veckan därpå 4, o.s.v. Ibland behövs det medicin för att kunna klara av det.
Så det är bäst att söka professionell hjälp på en gång och KBT:a bort det.
På så vis frigörs en massa positiv energi som kan användas till vettigare saker.