2025-05-13, 08:24
Medlem
Johan-Palms avatar
Hemmaföräldrars nätverk, HFN, med Madeleine Lidman i spetsen eftersom hon är den enda representanten och medlemmen, har tagit patent på ordet "hemmaföräldrar" 2022. Därefter har hon konsekvent hotat alla som använder ordet med stämning och "rättsliga åtgärder".
Länk till hennes blogg:
https://www.hemmaforaldrar.se/2022/12/06/hemmaforaldrar-ett-registrerat-varumarke/
Länk till bilden från inlägget:
https://i0.wp.com/www.hemmaforaldrar.se/wp-content/uploads/2023/05/allvarligt-att-gora-varumarkesintrang.png?ssl=1

En hemmaförälder är en förälder som har barnen hemma istället för på dagis. Ordet finns sen 2015 i SAOL.

De som drabbas av hoten är ofta enskilda privatpersoner, och därför har detta inte fått någon större uppmärksamhet. Lägger man ihop alla fall blir bilden ganska absurd.

Många gånger startas det lokala grupper på Facebook, exempelvis Hemmaföräldrar i Söderort, och det dröjer inte länge förrän Madeleine Lidman är framme och hotar med stämning om inte gruppen stängs ner pronto.

Hon påstår själv att hon arbetar för hemmaföräldrars sak, vilket blir lite motsägelsefullt när hon kräver ensamrätt på ordet.

Hemmaföräldrars riksorganisation, HARO, fick i mars 2025 sin facebooksida och grupp nedstängda efter att Madeleine Lidman anmält dem för varumärkesintrång. HARO har funnits sedan 1981 och har använt ordet hemmaföräldrar lika länge.
https://haro.se/

Förutom att hota diverse hemmaföräldrar med stämning är hon också en notorisk blockare. Vilket blir lite problematiskt eftersom hon driver den största gruppen för hemmaföräldrar på Facebook, och tidvis den enda eftersom hon får de andra nedstängda då och då.

När man är hemmaförälder är det viktigt att kunna hitta andra hemmaföräldrar i området för att hitta lekkamrater till barnen, eftersom 95% av alla barn går på dagis idag. De flesta börjar med att gå med i hennes facebookgrupp. Problemet då är att man inte vet om att hundratals hemmaföräldrar är blockerade från hennes grupp an diverse anledningar.

Saker folk blir blockade för:
-Att gilla HAROs facebooksida
-Att följa HARO på Instagram
-Att följa någon av HAROs representanter på instagram
-Att inte hålla med Madeleine Lidman när hon gör inlägg i gruppen
-Att använda ordet hemmafru (det är förbjudet i hennes grupp)
-Att kritisera Lidmans blockande
-Att kritisera Lidman när hon hänger ut privatpersoner med namn och de inte har möjlighet att försvara sig eftersom de är blockade
-Att skapa en chattgrupp med andra hemmaföräldrar i området, all kontakt ska ske genom hennes grupp
-Att lämna gruppen, vilket är oförlåtligt och då får man aldrig gå med igen
Med mera.

Jag är lite trött på att hon ska få förstöra för hemmaföräldrar och försvåra alla kontakter dem emellan, enbart för att få behålla sin "makt".

Har du eller någon du känner blivit hotad med stämning av Madeleine Lidman? Har du blivit blockad?
Citera
2025-05-13, 11:45
Medlem
stilichos avatar
Det finns ju alla möjliga knäppgökar och rättshaverister där ute. Men vad exakt är det reella problemet här. Folk startar facebook-grupper och fru hemmaförälder skickar ett meddelande och hotar med stämning? Varför är detta ett problem? Risken att faktiskt bli stämd måste vara minimal och risken att bli dömd för varumärkesintrång är noll och ingen. Så det är väl bara att fortsätta leka och umgås i sin nystartade grupp och strunta fullständigt i all spam som kommer till inkorgen.

Om problemet är att Facebook stänger ned grupper på grund av okynnesanmälningar låter det som något man bör ta upp med Facebook.

Om du vill ha råg i ryggen och något att säga till Facebook kan jag meddela att varumärket Hemmaföräldrar är registrerat i klass 41 vars beskrivning är som följer:
"Undervisning eller utbildning; anordnande av handledning eller instruktion; underhållning; sport och idrottsaktiviteter, kulturverksamhet."

Ingenting av detta är applicerbart på en Facebook-grupp som snarare ligger under klass 45:
Juridiska tjänster; säkerhetstjänster för fysiskt skydd av materiell egendom och människor; dejtingtjänster, sociala nätverkstjänster online; begravningstjänster; barnpassning.

Vill du jävlas så kan du alltså registrera varumärket Hemmaföräldrar under klass 45 (jag gissar att PRV inte kommer att godkänna det, men man kan ju alltid försöka) och sedan stämma fru hemmaförälders Facebook-grupp för varumärkesintrång.

Men det enklaste är nog bara att strunta i rättshaveristen och upplysa Facebook om hur landet ligger.
Citera
2025-05-13, 12:42
Medlem
Kärringen är ju halvdöd, hennes ungar måste vara påväg in i pensionen? Kan hon inte ägna sig åt något mer passande för hennes ålder, typ boule?
Citera
2025-05-13, 13:45
Medlem
Johan-Palms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Det finns ju alla möjliga knäppgökar och rättshaverister där ute. Men vad exakt är det reella problemet här. Folk startar facebook-grupper och fru hemmaförälder skickar ett meddelande och hotar med stämning? Varför är detta ett problem? Risken att faktiskt bli stämd måste vara minimal och risken att bli dömd för varumärkesintrång är noll och ingen. Så det är väl bara att fortsätta leka och umgås i sin nystartade grupp och strunta fullständigt i all spam som kommer till inkorgen.

Om problemet är att Facebook stänger ned grupper på grund av okynnesanmälningar låter det som något man bör ta upp med Facebook.

Om du vill ha råg i ryggen och något att säga till Facebook kan jag meddela att varumärket Hemmaföräldrar är registrerat i klass 41 vars beskrivning är som följer:
"Undervisning eller utbildning; anordnande av handledning eller instruktion; underhållning; sport och idrottsaktiviteter, kulturverksamhet."

Ingenting av detta är applicerbart på en Facebook-grupp som snarare ligger under klass 45:
Juridiska tjänster; säkerhetstjänster för fysiskt skydd av materiell egendom och människor; dejtingtjänster, sociala nätverkstjänster online; begravningstjänster; barnpassning.

Vill du jävlas så kan du alltså registrera varumärket Hemmaföräldrar under klass 45 (jag gissar att PRV inte kommer att godkänna det, men man kan ju alltid försöka) och sedan stämma fru hemmaförälders Facebook-grupp för varumärkesintrång.

Men det enklaste är nog bara att strunta i rättshaveristen och upplysa Facebook om hur landet ligger.

Ja det första problemet är att gemene man inte har den kunskapen och därför skräms av hennes hot.

Det andra problemet är att hon faktiskt får facebookgrupper nedstängda, vilket som du säger är ett Facebook-problem. Jag förutsätter att HARO är i kontakt med facebook av den anledningen, men jag vet inte eftersom jag inte har någon koppling till dem. Ville bara förtydliga det sista eftersom det nog kan verka så.

Det tredje problemet är att hennes rättshaverism och blockande faktiskt får konsekvenser, det försvårar för många hemmaföräldrar att hitta varandra, vilket är svårt nog redan som det är. Jag hade önskat att det bara var att strunta i henne och låta henne hållas, men hon låter inte andra vara.
Citera
2025-05-13, 15:15
Medlem
Gunnebostängsels avatar
Sökning på hemmaföräldrar här ger några träffar, alla på ML: https://tc.prv.se/VarumarkesDbWeb/searchMain.jsp

Det verkar som hon först registrerat "Hemmaföräldrar" år 2022. Men sen "Hemmaföräldrars riksorganisation", vilket är HAROs namn, har hon registrerat 2024. Detta ser ut som en "kapning" och borde definitivt gå att häva om någon orkar.

On topic: ML verkar hellre vilja sabotera hela HF-rörelsen än att inte äga den helt själv. Trist när det blir så.
Senast redigerad av Gunnebostängsel 2025-05-13 kl. 15:19.
Citera
2025-05-13, 15:32
Medlem
Skandalen i detta är att hon kunde få "hemmaföräldrar" registrerat som varumärke när det redan var en etablerad term. Det borde givetvis inte vara möjligt. PRV har gjort en totalmiss här.
Citera
2025-05-13, 15:35
Medlem
Johan-Palms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gunnebostängsel
Sökning på hemmaföräldrar här ger några träffar, alla på ML: https://tc.prv.se/VarumarkesDbWeb/searchMain.jsp

Det verkar som hon först registrerat "Hemmaföräldrar" år 2022. Men sen "Hemmaföräldrars riksorganisation", vilket är HAROs namn, har hon registrerat 2024. Detta ser ut som en "kapning" och borde definitivt gå att häva om någon orkar.

On topic: ML verkar hellre vilja sabotera hela HF-rörelsen än att inte äga den helt själv. Trist när det blir så.

Hahaha just det, detta hade jag glömt. Hon har ju registrerat DEN ANDRA organisationens varumärke som sitt eget. Det säger en del om henne.
Citera
2025-05-13, 15:37
Medlem
Johan-Palms avatar
Efter det här inslaget:
https://www.sverigesradio.se/artikel/uppror-i-landet-mot-forslaget-om-obligatorisk-forskola
Kontaktade ML P4 Uppland för att berätta att deras användande av ordet hemmaföräldrar gjorde intrång på hennes varumärke. Det skrev dagmamman från inslaget på sin instagram.
Citera
2025-05-13, 15:53
Medlem
Incendios avatar
Idiot(Lidman alltså). Hon har såklart varken hittat på ordet eller har ensamrätt på det.
Kanske tur för mig att jag kallar mig hemmafru och inte hemmaförälder
Citera
2025-05-13, 16:21
Medlem
Gunnebostängsels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johan-Palm
Hahaha just det, detta hade jag glömt. Hon har ju registrerat DEN ANDRA organisationens varumärke som sitt eget. Det säger en del om henne.

Vet du något om historien bakom dessa? ML säger att hon verkat i "över 20 år", HARO säger att de verkat i "45 år". Men detta krig från MLs sida verkar ju vara i sammanhanget nytt?
Citera
2025-05-13, 16:47
Medlem
Johan-Palms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gunnebostängsel
Vet du något om historien bakom dessa? ML säger att hon verkat i "över 20 år", HARO säger att de verkat i "45 år". Men detta krig från MLs sida verkar ju vara i sammanhanget nytt?

Ja som jag förstått det så började det eskalera runt 2020 när HARO bytte namn från enbart HARO (som tidigare var en förkortning för Hemarbetande föräldrars riksorganisation) till HARO - Hemmaföräldrars riksorganisation.
Citera
2025-05-13, 17:10
Medlem
Gunnebostängsels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johan-Palm
Ja som jag förstått det så började det eskalera runt 2020 när HARO bytte namn från enbart HARO (som tidigare var en förkortning för Hemarbetande föräldrars riksorganisation) till HARO - Hemmaföräldrars riksorganisation.

Okej. Namnbytet skedde innan varumärkesregistreringen vilket borde vara ytterligare skäl för att häva.

Jag försökte undersöka vad "Hemmaföräldrars nätverk" egentligen är för "organisation"; HARO är ju en ideell förening med styrelse, årsmöten, stadgar osv, som de flesta riksorganisationer.

Men HFN verkar endast vara en hemsida och några facebookgrupper? Ingen registrerad verksamhet någonstans.

Edit: Nu ser jag att så sent som förra månaden (april 2025) registrerade hon en ideell förening med samma namn ("Riksorganisation"): https://www.allabolag.se/foretag/hemmaf%C3%B6r%C3%A4ldrars-riksorganisation/-/f%C3%B6reningar/3OQ6MSJI63IGG

Jmf med Haro:
https://www.allabolag.se/foretag/haro-hemmaf%C3%B6r%C3%A4ldrars-riksorganisation/-/f%C3%B6reningar/3T6MY74I63IGG

Föreningsnamn, åtminstone registrerade i samma län, måste kunna skiljas från andra föreningars namn enligt bolagsverket. Lite märkligt att detta gick igenom.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in